TesteTop News

Test Dongfeng E-Star: Camioanele electrice chinezești vin în România

Camioanele electrice sunt încă la început de drum în România, dar sunt o obișnuință în China. De acolo vine și Dongfeng E-Star, camion electric pentru distribuție urbană, cu autonomie de peste 200 km, protagonistul acestui test.

Dongfeng este unul dintre cei patru mari producători de autovehicule din China, având în portofoliu atât autoturisme, cât și vehicule comerciale ușoare și grele. E-Star este un model de distribuție de 4,25 tone, detarat la 3,5 tone, astfel încât poate fi condus și cu un permis de conducere categoria B.

Test Dongfeng E-Star: Camioanele electrice chinezești vin în România

Vorbim însă de un camion în toată regula, cu șasiu separat, a cărui masă tehnică este de 7,5 tone. Ampatamentul este de 3.308 mm, cu masa șasiului la gol de 2.200 kg, pe care se poate monta orice tip de caroserie (box izoterm frigorific – ca în cazul de față, prelată, platformă cu obloane, transport de animale, platformă auto, nacelă sau compactor de deșeuri). Mai important, vine cu un sistem de propulsie electrică promițător: motor de 120 kW (cuplu instant de 320 Nm) și autonomie de până la 250 km.

Iar testul nostru a confirmat valorile de autonomie promise, în ciuda condițiilor nefavorabile (ploaie și temperatură de aproximativ 2 grade Celsius). Noi am condus practic un prototip, echipat cu o cabină generică cu dotări modeste, adus în România doar pentru a prezenta potențialilor clienți capacitățile sistemului de propulsie. Potrivit importatorului, modelul care va fi efectiv vândut începând din 2022 va avea o cabină modernă, cu faruri LED, sistem de aer condiționat de ultimă generație, cruise control adaptiv, monitorizare automată a presiunii anvelopelor, avertizare la părăsirea benzii de rulare, oglinzi retrovizoare anti unghi-mort, volan multifuncțional, Bluetooth sau încărcător wireless pentru telefon.

Test Dongfeng E-Star: Cum se simte?

Dar până atunci, să vedem ce poate sistemul de propulsie. Am plecat de la sediul importatorului din zona Aurel Vlaicu spre A3, cu bateria încărcată la 90% și intenția de a ne face o idee despre consumul extraurban. Până la intrarea pe autostradă, ne-am familiarizat deja cu comportamentul urban al camionului compact. Lungimea de puțin sub 6 metri și lățimea de 1.900 mm (fără oglinzi) nu aduc probleme de manevrabilitate în oraș. De asemenea, pornirile de pe loc și accelerațiile de până la 60 km/h sunt semnificativ mai rapide decât la un vehicul comercial diesel. Până la 25 km/h, acestea sunt însoțite de un sunet artificial de avertizare a pietonilor.

VEZI ȘI: Test Mercedes-Benz Citan 112 CDI: Specialist urban și nu numai

Pe autostradă am mers cu viteze de la 70 km/h până la 90 km/h, viteza maximă la care este limitat camionul. De fapt, el poate atinge 93 km/h, dar începând de la 91 km/h se aude un zgomot intermitent destul de deranjant, asemănător alarmelor pentru nepurtarea centurilor de siguranță. Astfel, mersul cu viteze de peste 90 km/h nu rentează, mai ales că accelerația, destul de vioaie până la 60 km/h, se domolește până la un nivel similar vehiculelor comerciale diesel după aceea. De asemenea, consumul la 90 km/h este destul de ridicat, între 30 și 50 kWh, în funcție de ce alți consumatori mai sunt activi. Totuși, în ciuda ploii, rularea rămâne silențioasă și la viteze înalte.

Test Dongfeng E-Star: Camioanele electrice chinezești vin în România

După o vizită la Casa Vlăsia, pentru o scurtă ședință foto, am revenit spre București. Am condus în total în mediul extraurban 65 km, consumând 31% din baterie. Un calcul simplist arată că am fi putut merge în această manieră aproximativ 210 km, cu bateria complet încărcată.

Am făcut apoi un scurt ocol, prin Pipera, Băneasa, Bulevardul Aerogării, Strada Nicolae Caramfil și din nou Șoseaua Pipera, revenind la sediul importatorului. Au fost în total 11 km de traseu urban, cu mers în coloană și stat la semafoare, după care autonomia a mai scăzut cu 5%. Un calcul la fel de simplist arată că am fi putut depăși din nou autonomia de 200 km (aproximativ 220 km în mediul urban).

Mai mult decât suficient pentru operațiunile de livrări urbane, care depășesc rareori distanțe de 100 km pe zi pe vehicul, mai ales într-un oraș aglomerat precum Bucureștiul. În total, în test noi am parcurs 76 km, cu aproximativ 36% din capacitatea bateriei.

Test Dongfeng E-Star: Despre baterie

Bateria utilizată de Dongfeng E-Star este una cu tehnologie litiu-fier-fosfat (LFP), produsă de CATL. Prototipul are o baterie de 89 kWh, dar modelul de serie va avea una de 81 kWh, de generație mai nouă și mai ușoară. Datorită optimizărilor de consum, autonomia se va menține la aceleași valori.

Tehnologia LFP este una cu multiple avantaje. Bateriile sunt mai ecologice, neavând nevoie de cobalt sau nichel, și în același timp mai ieftine. De asemenea, bateriile LFP rezistă mai bine în timp, suportând mai multe cicluri de încărcare și descărcare. Ele sunt și mai sigure, atât în caz de străpungere, cât și datorită faptului că nu se supraîncălzesc. Singurul dezavantaj al tehnologiei este densitatea energetică relativ scăzută, aceste baterii fiind adecvate pentru aplicații cu autonomie relativ scăzută.

Bateria se poate realimenta la puteri de până la 80 kWh, caz în care încărcarea între 30% și 80% din capacitate durează doar o oră. Cei care se tem că vor rămâne brusc fără baterie trebuie să stea liniștiți. Bateria are numeroase sisteme de protecție împotriva descărcării complete. Când capacitatea ajunge la 20% intră automat în funcțiune un sistem de avertizare. Sub 15% este limitat cuplul motorului, iar sub 10% este limitată și viteza maximă, la doar 40 km/h.

Test Dongfeng E-Star: Despre importator

Importatorul lui Dongfeng E-Star în România a plecat de la propriile nevoi de transport urban, el fiind și proprietarul unui lanț de pizzerii (5 în București și 2 în Brașov). A testat extins electromobilitatea pentru livrările proprii, pornind de la scutere electrice, trecând la mici mașini electrice de livrări și ajungând la acest camion. El este folosit în prezent pentru distribuție de aluat de la sediul principal către celelalte locații din București.

Camionul electric a fost testat și pe drumul spre Brașov, pe DN 1. Testele interne au arătat un necesar de 70% din baterie pe traseul dus spre Brașov și de doar 60% din baterie pentru returul spre București.

Camionul a fost folosit și pentru teste demonstrative la diverși clienți potențiali, iar aceștia au precomandat deja 22 de unități. De aceea, importatorul se află în faze avansate de discuții pentru stabilirea unui service autorizat. Este rezolvată deja partea de servisare a sistemului electric de voltaj înalt, cu ajutorul unui colaborator mai vechi al ZVELT Motors. Prețul anunțat pentru versiunea șasiu este de 44.900 euro + TVA.

Dongfeng E-Star: Cum va arăta versiunea de serie

Din aceeași categorie...

Back to top button