TesteTop News

Test Mercedes-Benz eActros 300: Întâlnire cu viitorul

În această săptămână, am fost printre primii jurnaliști care au făcut un test cu noul eActros, camionul electric de distribuție al Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz face un pas imens spre democratizarea camionului electric. La câteva luni după lansarea producției de serie a modelului eActros, Daimler Truck a invitat jurnaliști de la publicațiile de specialitate din toată Europa să testeze noul camion. Iar în curând, 1.000 de potențiali clienți europeni vor testa de asemenea modelul electric.

Test Mercedes-Benz eActros 300: Întâlnire cu viitorul

La începutul acestei săptămâni m-am deplasat la Wörth, unde am putut conduce pentru prima dată un camion electric greu de serie. Iar acum sunt gata să împărtășesc primele impresii de condus, dar și detalii despre aplicațiile posibile și costuri.

Test Mercedes-Benz eActros: Versiuni disponibile

Ca să fie clar de la început, eActros este deocamdată un model adecvat doar pentru distribuție grea, locală și regională. În acest moment sunt disponibile doar versiuni rigid, cu două axe (19 tone) sau 3 axe (27 de tone). În ce privește bateriile, sunt disponibile versiuni cu 3 sau 4 pachete de baterii: eActros 300 și eActros 400. Până la începerea producției lui eActros LongHaul, cu autonomie de 500 km, care va avea loc în 2024, este de așteptat ca portofoliul eActros să fie completat cu noi versiuni, inclusiv cap tractor.

Noul nomenclator Mercedes pentru camioane electrice diferă de cel al modelelor diesel. Astfel, dacă până acum cifrele din numele versiunii indicau tonajul și puterea, în cazul camioanelor electrice ele indică autonomia. Fiecare pachet de baterii cântărește aproximativ 740 kg, astfel că, așa cum bănuiați, camioanele electrice sunt mai grele decât cele diesel. Totuși, lipsa unor componente grele, precum motorul diesel sau cardanul, dar și posibilitatea legală de a crește MTMA cu 1 tonă, fac ca diferența de sarcină utilă să nu fie atât de mare. În cazul lui eActros 300, această diferență poate fi, în funcție de suprastructură, de doar 300 kg.

VEZI ȘI: Producția electricului eActros pentru România începe în această vară

Fiecare pachet de baterii are o capacitate brută de 112 kWh și una utilă de 97 kWh. Încărcarea se face la stații de curent continuu, la puteri de până la 160 kW. Totuși, pentru sănătatea bateriei, sunt de evitat încărcările sau descărcările totale. De exemplu, camioanele de test erau încărcate la 50 kW și folosite preponderent în intervalul 20%-80% din baterie.

Sistemul de propulsie este completat de o axă motoare electrică. Aceasta integrează două motoare electrice și cutia de viteze cu două trepte. Axa electrică dezvoltă o putere continuă de 330 kW (aproximativ 450 CP) și una de vârf de 400 kW (aproximativ 540 CP). Mult mai relevant este însă cuplul imens, disponibil instant la apăsarea pedalei de accelerație.

Test Mercedes-Benz eActros 300: Cum se conduce

La testul din Worth au fost disponibile doar versiuni eActros 300, 4×2 sau 6×2. Mie mi-a fost desemnat un model 4×2 cu suprastructură de tip box, pe care l-am condus pe o distanță de aproape 45 km. Ruta a presupus în general drumuri interurbane, cu numeroase intersecții și sensuri giratorii, dar și trecerea prin două localități și aproximativ 5 km de autostradă.

Test Mercedes-Benz eActros 300: Întâlnire cu viitorul

Diferențele față de un camion diesel sunt minime, astfel încât un șofer poate face trecerea foarte ușor la un model electric. De exemplu, panoul de instrumente este unul specific, care prezintă starea de încărcare a bateriei și autonomia disponibilă. De asemenea, turometrul a fost înlocuit cu un indicator al consumului de energie. Nu există retarder, dar acesta este înlocuit cu un sistem de recuperare a energiei cu 5 trepte, care are practic același rol. De asemenea, în bord a apărut un buton roșu de siguranță, prin care șoferul poate întrerupe alimentarea de la baterii.

Marea diferență față de un diesel apare la apăsarea butonului de pornire a motorului, care se face complet fără zgomot și vibrații. Plecarea de pe loc este la fel de silențioasă, dar și mult mai rapidă. Lipsa întreruperilor de furnizare a cuplului de la schimbarea treptelor de viteză face ca accelerația să fie foarte lină, dar și mult mai fermă. Astfel, este foarte posibil ca în perioada în care un diesel ajunge la 40 km/h, cu eActros să fii deja la 60 km/h. De aceea, în timpul testului au fost momente când am avut timp să mă strecor în trafic, iar cu un diesel ar fi trebuit să aștept.

În cazul camionului electric există o singură schimbare de treaptă, la aproximativ 30 km/h, dar aceasta se face total imperceptibil, în afara indicației din bord. Deplasarea se face atât de silențios, încât de la exterior răzbat doar zgomotul rafalelor de vânt și al rulării anvelopelor pe asfalt. Cu radioul oprit, la interior este atât de liniște, încât sunetul intermitent al indicatorului de direcție devine deranjant de puternic.

Există 3 moduri de condus: Range (care favorizează autonomia, oferind doar 70% din puterea totală, dar și o viteză maximă pe Cruise Control de 80 km/h), Economy (80% din putere, viteză maximă pe Cruise Control de 85 km/h) și Normal (100% din putere, viteză maximă pe Cruise Control de 89 km/h). Diferența dintre cele trei moduri este sesizabilă, dar chiar și în modul Range, folosit preponderent în test, dinamica este mult superioară unui diesel de putere similară.

O altă particularitate a lui eActros este recuperarea energiei în momentele de frânare. Există cinci trepte de recuperare, iar încetinirea produsă de acestea este foarte puternică, dar totuși fluentă, fără smucituri. În treapta a doua de recuperare, camionul poate fi condus, cu o mică doză de anticipare, aproape fără a utiliza pedala de frână. Acționarea ”retarderului electric” nu implică probleme la reluarea accelerației, acesta putând fi folosit și pe distanțe mai lungi. Dacă nu este utilizată maneta de recuperare a energiei, inerția lui eActros este foarte mare: viteza inițială scade mult mai încet față de un diesel, datorită frecărilor interne mult reduse.

Ca o concluzie, acest test cu Mercedes-Benz eActros 300 a reprezentat o experiență de neuitat și un cadou anticipat de 1 Iunie pentru copilul din mine. Niciodată până acum nu am zâmbit atât de mult la bordul unui camion, pe măsură ce îi descopeream calitățile. Așa ar trebui să arate transportul rutier de marfă peste 10-15 ani, dacă toate estimările producătorilor de camioane se vor adeveri.

Test Mercedes-Benz eActros 300: Cât consumă

Să vorbim acum și despre aspectele economice, mult mai importante pentru un potențial client de camioane electrice. În afară de autonomie, care limitează pe moment folosirea camioanelor electrice doar la anumite aplicații, o altă problemă este cea a costului de proprietate.

Prețul de achiziție al unui camion electric, deci și rata de leasing, este de aproximativ 3 ori mai mare decât în cazul unui model diesel. Totuși, electricele promit costuri mult mai mici cu energia. În cazul testului nostru, efectuat în condiții aproape ideale de temperatură și cu o greutate la bord de doar 3 tone, consumul mediu a fost de 63,3 kWh la 100 km.

Am început testul cu o autonomie disponibilă de 238 km, iar după 43,2 km parcurși mai aveam disponibil 196 km. Deci putem să confirmăm că estimarea computerului de bord este destul de precisă, iar șoferii nu trebuie să se teamă de situații neprevăzute. Diferența de cifre este reprezentată de o scurtă perioadă de încărcare a bateriilor, de sub un minut, făcută demonstrativ.

Mult mai relevante sunt rezultatele obținute de doi clienți ai Mercedes-Benz din Germania, în operațiuni reale cu modele 6×2, pe o perioadă de câteva luni din sezonul de toamnă-iarnă, la o temperatură medie de 8 grade Celsius. În aceste cazuri, consumul mediu pentru suprastructură de tip box a fost de 84 kWh la 100 km, iar pentru un camion frigorific de 103 kWh la 100 km.

La un preț pe kWh de 2 lei, 100 km parcurși cu camionul ar însemna 168 de lei pentru camionul nefrigorific și 206 pentru cel frigorific. Aceste costuri ar fi echivalente cu cele obținute de un camion diesel (8,8 lei litrul de motorină) la un consum de 19 litri la 100 km, respectiv 23,4 litri la 100 km.

Din aceeași categorie...

Back to top button