
Test în România cu noua generație Renault Trucks T Evolution cu noul motor cu Turbo Compound, în versiunea de 440 CP și 2.500 Nm.
În urmă cu un an și jumătate, Renault Trucks a lansat un facelift al gamei sale de camioane, care a primit numele Evolution. Noile modele T și T High Evolution pentru distanțe lungi au primit o cabină mai aerodinamică, paturi și scaune mai confortabile, precum și un volan cu reglaje foarte ample.
Cum noile modele Evolution au ajuns deja de ceva timp pe piață, nu voi insista pe prezentarea cabinei. Voi spune doar că avem unul dintre cele mai arătoase și mai ușor de identificat exterioare din piață, un interior foarte funcțional, dar și sisteme multimedia aproape neschimbate de la lansarea din 2013 și aceeași logică ușor particulară a operării unor funcții, precum controlul vitezei de croazieră.
În urmă cu un an, francezii au anunțat și noi versiuni ale motoarelor diesel de 11 și 13 litri. Acestea împrumutau tehnologii deja testate pe camioanele Volvo, precum pistoanele cu cap în formă de val. De asemenea, noile motoare au injectoare și turbine îmbunătățite, un sistem de post-tratare a gazelor de eșapament optimizat și o nouă unitate de control.
Dar cea mai mare noutate a gamei de motoare Renault Trucks este introducerea tehnologiei Turbo Compound, cu o a doua turbină, poziționată mai jos de turbocompresor, care convertește energia reziduală a gazelor de eșapament în energie mecanică și o transmite la arborele cotit, prin intermediul unui angrenaj de roți dințate, sub forma unui supliment de cuplu de 300 Nm.
Versiuni DE13 Turbo Compound
Renault Trucks are disponibile două versiuni DE13 TC, de 440 CP și 480 CP. Atât puterea maximă, cât și cuplul suplimentar, sunt disponibile mai devreme decât la modelele echivalente DE13 cu o singură turbină. Datorită suplimentului de 300 Nm, motorul din testul nostru, DE13 TC 440, are un cuplu asemănător celui al lui DE13 520, cel mai puternic propulsor din gama Renault Trucks.
Specificații DE13 TC 440 – Putere maximă: 440 CP în intervalul 1.240-1600 rpm / Cuplu maxim: 2.500 Nm în intervalul 900-1.240 rpm
Specificații DE13 TC 480 – Putere maximă: 480 CP în intervalul 1.250-1.600 rpm / Cuplu maxim: 2.700 Nm în intervalul 900-1.250 rpm
Modelul testat
Noi am avut în test un model echipat cu cabină T, a doua cea mai mare din gama Renault pentru distanțe lungi și cu un tunel motor de 20 cm înălțime. Capul tractor avea o greutate proprie de aproximativ 7,5 tone, iar împreună cu remorca, greutatea la gol a combinației era de sub 14 tone. Rămâneau peste 26 de tone de sarcină utilă, din care producătorul a completat 21 de tone cu blocuri de oțel. Deci, greutatea totală a combinației era de aproximativ 35 de tone.
În testul nostru am plecat de la sediul Renault Trucks România din Bolintin Deal, am mers pe A1 până la Pitești, după care am părăsit autostrada în direcția Slatina. După aproximativ 30 km am întors, revenind pe același traseu. Am parcurs în total 225 km, dintre care aproximativ 165 pe autostradă și alți 60 pe drum european cu urcări, coborâri, curbe pronunțate și localități.
Test Renault Trucks T 440 Turbo Compound: Cum se simte și cât consumă
De la primii metri am observat buna sincronizare a motorului cu transmisia. Cutia Optidriver AT 2612 schimbă treptele foarte fluent, cu pauze foarte mici de livrare a cuplului și șocuri minime. Accelerările sunt foarte ferme, peste nivelul obișnuit al motoarelor de aproximativ 450 CP. Sistemul de propulsie este completat cu o punte spate cu raport de 2,31:1, care asigură o turație de 1.120 rpm la viteza de 90 km/h.
Noi am folosit preponderent pe autostradă viteza de 85 km/h, la care motorul funcționează la puțin peste 1.000 rpm, complet nederanjant din punct de vedere al zgomotului emis, chiar și cu radioul oprit. La finalul secțiunii de autostradă în general în urcare de până la Pitești, consumul înregistrat de computerul de bord a fost de 27,1 litri la 100 km.
În porțiunea de drum european am putut vedea și mai bine care sunt avantajele motorului cu Turbo Compound. Pe secțiunile în urcare, transmisia se ”încăpățâna” să utilizeze o treaptă cât mai mare posibil, iar motorul trăgea bine la o turație în jur de 900 rpm. Pe porțiunile în coborâre, OPTIBRAKE+ s-a achitat cu brio de încetinirea combinației până la o viteză sigură. Pe cei 60 km de drum european am înregistrat un consum de aproximativ 30 de litri la 100 km, așa că la reintrarea pe autostradă consumul total urcase la 28,4 litri/100 km.
A urmat însă secțiunea de autostradă spre București, preponderent în coborâre, pe care am îmbunătățit performanța de consum. Profitând de topografia favorabilă, transmisia a utilizat foarte des funcția Pulse & Glide, cu variație de +/- 2 km față de viteza de croazieră setată. Mai exact, față de viteza setată de 85 km/h, camionul accelera până la viteza de 87 km/h, după care încetinea până la 83 km/h. După care ciclul se repeta.
A fost pentru prima dată când am văzut la lucru noua găselniță a Grupului Volvo, care utilizează la maxim inerția camionului încărcat. Ea permite menținerea vitezei medii setate (în cazul nostru de 85 km/h), dar oferă un consum mai mic (probabil ca la o viteză setată de aproximativ 84 km/h). Trebuie să recunosc că în primă fază m-am speriat că voi încurca traficul cu această variație continuă de viteză, dar teama s-a risipit după câțiva km. Ce-i drept, am avut și norocul unei perioade cu un trafic greu lejer pe sensul spre București al A1.
La ieșirea de pe autostradă, consumul înregistrat pe computerul de bord era de 24,5 litri la 100 km/h. Camionul de test adus din Franța era însă echipat și cu un litrometru mult mai precis, care ne-a indicat un consum la finalul celor 225 km de 23,6 litri la 100 km.
Test Renault Trucks T 440 Turbo Compound: Concluzii
Putem spune că motorul DE13 TC 440 îi oferă lui Renault T prestații dinamice demne de propulsoare de aproximativ 500 CP, la un consum ce rămâne în zona de 450 CP. Iar tehnologia Turbo Compound, foarte cerută de clienții Volvo, este acum disponibilă și la un preț mai accesibil, la cealaltă marcă a grupului.
Renault Trucks își extinde astfel portofoliul cu două motorizări foarte dezirabile, care vor ajuta compania să își consolideze poziția în segmentul de transport pe distanțe lungi.