TesteTop News

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi

Companiile de transport au căutat mereu un compromis ideal între motoarele puternice și cele economice. O soluție ar putea fi pachetul I-Save de la Volvo.

Are 500 CP, dar cuplu la un nivel superior, iar consumul la unul inferior. Cel puțin teoretic, pare camionul ideal. Să vedem cum se comportă în practică! Test în România cu noua generație Volvo FH, în versiunea 500 I-Save.

Volvo a prezentat noua generație FH în urmă cu mai bine de un an. Criza sanitară a amânat startul producției de serie cu aproximativ 6 luni, iar criza de semiconductori a amânat suplimentar livrările către clienți. Așa se face că primul camion din noua generație a fost livrat în România abia în urmă cu o lună și jumătate.

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi

Între timp, mai multe companii românești și-au ridicat camioanele comandate, dar noul FH rămâne încă o noutate în țara noastră. Așa că am fost foarte curioși să vedem cum se comportă noul camion într-un test în România.

Noul Volvo FH: Ce s-a schimbat?

Aparent, noul FH nu a primit multe modificări. Suedezii spun că nu au făcut nicio schimbare doar de dragul schimbării, ci doar au rezolvat problemele semnalate de clienți. De aceea, structura cabinei a rămas aceeași, iar noutățile sunt puține.

La exterior, principala noutate este reprezentată de noile blocuri optice. Ele păstrează forma de V, dar profilul este acum ceva mai ascuțit. În plus, farurile au fost mutate mai în lateral, pentru a veni în prelungirea nervurilor de pe uși. Noile blocuri optice se bazează 100% pe tehnologia LED, inclusiv pentru faza lungă.

Volvo FH este primul model din segment echipat cu faruri cu fază lungă adaptivă: sistemul dezactivează automat segmente LED ale fazei lungi atunci când camionul se apropie de un vehicul din față sau de pe contrasens. Din păcate, cum testul nostru s-a desfășurat ziua, nu vă putem spune cât de bine funcționează această soluție.

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi
Fondul negru este o echipare obligatorie pentru farurile cu faza lungă adaptivă. De asemenea, semnalizatoarele au fost mutate pe uși.

Pentru un plus de aerodinamică, forma oglinzilor a fost optimizată, iar parbrizul este acum rotunjit. Odată urcat în cabină sesisezi și alte modificări. Linia geamului a fost coborâtă, pentru a respecta noile regulamente privind vizibilitatea directă. Tot pentru un plus de vizibilitate, oglinzile au fost mutate ceva mai departe de stâlpii parbrizului, care la rândul lor sunt mai subțiri.

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi
Camionul de test era echipat cu o cameră video montată în suportul oglinzii pasagerului. Ea acționează ca un asistent pentru unghiul mort. Imaginile sunt prezentate automat pe ecran când șoferul semnalizează dreapta.

Alte modificări importante sunt la nivelul bordului. Panoul de instrumente este acum complet digital, iar ecranul opțional din centrul bordului a fost mutat într-o poziție ergonomică: mai în față și întreptat spre șofer. Pe ecranul secundar pot fi afișate inclusiv imagini de la 8 camere video, din care 4 simultan.

Ce aduce pachetul I-Save?

Introdus în primăvara anului 2019, pachetul I-Save a devenit treptat un favorit al clienților în gama de transport internațional a Volvo. El este disponibil în două versiuni: 460 CP (2.600 Nm) și 500 CP (2.800 Nm).

Baza pachetului este motorul D13TC (Turbo Compound), care dispune de o a doua turbină, ce colectează energia rămasă în gazele de eșapament și o transmite, prin intermediul unui ansamblu de roți dințate, la arborele cotit. D13TC oferă astfel un cuplu suplimentar de 300 Nm. În plus, cuplul maxim este oferit și mai devreme cu 80-100 rpm față de motorul de putere similară cu o singură turbină.Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi

Să luăm cazul modelului de test, FH 500 I-Save. Motorul dezvoltă 500 CP între 1.250 – 1.600 rpm, dar, mai important, cuplul maxim de 2.800 Nm este disponibil în intervalul 900 – 1.300 rpm. Mai mult decât la motorul diesel D13K540, care are un cuplu maxim de 2.600 Nm în intervalul 1.000-1.400 rpm. Și aproape la fel ca motorul D16K550, care oferă tot 2.800 Nm, dar într-un interval ceva mai lung: 900 – 1.380 CP.

Cum se traduc în practică aceste performanțe? Motorul trage excelent de foarte devreme, lucrează la turații mai mici, iar în urcări păstrează mai mult o treaptă de viteză superioară. Rezultatul este un consum demn de motoarele de 450 CP, la performanțe dinamice similare unuia de 540 – 550 CP.

Test Volvo FH 500 I-Save: Traseul ales

Pentru că locul unui Volvo FH este pe autostradă, dar ocazional se abate pentru livrări și încărcări pe drumurile naționale, am ales pentru test un traseu similar. Am pornit de la sediul Volvo Trucks din Bolintin Deal, am parcurs A1 până la Pitești, după care am părăsit autostrada în direcția Slatina. După aproape 30 km ne-am întors, urmând traseul retur. Totalul: 225 km, dintre care 167,5 pe autostradă și 57,5 km pe drum național.

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi

Pentru relevanță, semiremorca a fost încărcată cu 20 de tone de blocuri de beton, greutatea totală fiind de puțin peste 35 de tone. Am mers doar în modul automat al cutiei și în modul Eco al transmisiei și am încercat să menținem cât mai mult posibil viteza de 85 km/h.

În prima fază a călătoriei, ploaia a început când am ajuns la kilometrul 50 al autostrăzii și a devenit în scurt timp torențială. Am fost nevoiți să reducem viteza, uneori până la 75 km/h. Consumul, care stătuse până atunci sub 25 de litri la 100 km, a urcat până la Pitești la 26,7 litri la 100 km.

În partea a doua a călătoriei, cea de drum național, numeroasele fluctuații de viteză cauzate de sensurile giratorii, semafoare, serpentine, porțiunile în urcare și coborâre, localități și căruțele de pe drum au dus la un consum de 19,9 litri pe cei 57,5 km (34,7 litri la 100 km).

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi

Pe traseul retur dintre Pitești la Bolintin Deal, în care autostrada coboară în general, iar ploaia s-a liniștit, consumul a fost de doar 20,3 litri la 100 km. Astfel, media generală pe cei 225 km de test a fost de 26,3 litri la 100 km. Fără îndoială, cu un șofer profesionist la volan și în absența ploii, rezultatele de consum și viteză medie ar fi fost și mai impresionante.

Test Volvo FH 500 I-Save: Cum se simte?

Deși nu s-a schimbat prea mult, noul FH arată și se simte mai modern. Un exemplu este sistemul de recunoaștere a indicatoarelor rutiere, care sunt afișate pe panoul de instrumente. Lanțul cinematic este în continuare excelent, ba chiar a câștigat un plus de rafinament. Maxim primele două schimbări de trepte pot fi resimțite de șofer, în rest cutia lucrând imperceptibil. Stabilitatea este și ea la cote înalte.

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi
Ecranele digitale aduc un plus de modernitate postului de conducere al noului Volvo FH. Pornirea se face în continuare la cheie.

Sistemul predictiv I-See și sistemul de menținere a vitezei de croazieră I-Cruise cu funcție I-Roll conlucrează perfect. Pe cele mai mici coborâri, motorul este lăsat la ralanti și camionul rulează liber, uneori și pe primii metri ai urcării următoare. Pe pantele mai accentuate, pilotul automat beneficiază de noua funcție de asistență la coborâre, care utilizează frânele auxiliare pentru limitarea vitezei. În urcare, viteza scade ușor față de cea setată, pentru a limita consumul. Tranziția dintre aceste faze se face fără zgomote și vibrații.

De altfel, atmosfera la bordul noului Volvo FH este foarte liniștită. Cu un plus pentru motorul cu Turbo Compound, care funcționează la o turație redusă față de cel cu o singură turbină. La 85 km/h, motorul are aproximativ 1.000 rpm, iar la 90 km/h turația urcă la aproximativ 1.100 rpm. Practic, zumzăitul motorului se distinge doar dacă în cabină nu există altă sursă de zgomot (radio sau chiar o discuție).

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi
Noul panoul de bord are o rezoluție foarte bună și poate fi personalizat după preferințele șoferului, inclusiv să afișeze informațiile de navigație. Singurul minus: turometrul este foarte mic.

În plus, cabina este acum mai silențioasă. Și cea a generației trecute era, dar la interior se auzeau rafalele puternice de vânt. Noile oglinzi, parbrizul rotunjit și optimizarea generală a aerodinamicii fac ca nici aceste zgomote să nu mai deranjeze acum. Volvo promite că izolarea superioară a cabinei va contribui și la confortul termic al șoferului.

Sistemul ACC funcționează acum pe toată gama de viteze (0-90 km/h). Totuși, după oprire, camionul nu pornește automat la eliberarea frânei, ci doar după apăsarea butonului ”Resume” de pe volan. Sistemele de avertizare nu deranjează șoferul, care deține în continuare controlul complet.

Test Volvo FH 500 I-Save: Economistul cu mușchi

Noul Volvo FH poate dispune și de o funcție activă de menținere pe banda de rulare. Acesta se bazează pe sistemul de Direcție Dinamică Volvo, echipare care nu era prezentă pe modelul de test.

Test Volvo FH 500 I-Save: Concluzii

Pentru câteva mii de euro în plus, companiile de transport pot achiziționa un camion cu performanțe excelente: viteza media de deplasare crește, iar consumul este redus cu aproximativ 10% față de un model standard de putere egală.

Șoferii se vor bucura și ei de izolația superioară a cabinei noului FH, precum și de vioiciunea lanțului cinematic. Ecranele digitale și noile funcții promit și ele să facă viața șoferilor mai ușoară. În schimb, Volvo nu a introdus noutăți la nivelul spațiului de odihnă, în afară de mai multe posibilități de personalizare.

Din aceeași categorie...

Back to top button