TesteTop News

Test Volvo FH I-Save: Puternic și economic

Dacă recent am privit spre viitor cu un test cu noile autotractoare electrice Volvo, revenim acum în prezent cu a treia generație FH I-Save, în versiunea de 500 CP.

În anul 2019, Volvo Trucks introducea prima generație I-Save, bazată pe motorul cu Turbo Compound, care oferea un cuplu suplimentar de 300 Nm, dar și un consum redus cu aproximativ 10% față de o versiune convențională cu motor cu o singură turbină. Tehnologia ajunsă între timp la a treia generație a fost excelent primită de piață, mai mult de jumătate dintre camioanele Volvo noi vândute fiind versiuni cu pachet I-Save.

Dar ce aduce nou a treia generație I-Save? Un nou design concav al capetelor cilindrilor, pentru o combustie mai eficientă, injectoare reproiectate, turbocompresor actualizat, pompă de ulei îmbunătățită și o aerodinamică mai bună. Nou este și sistemul I-Torque, care controlează treapta de viteză, cuplul motorului și frânarea atunci când funcția I-Cruise este activată. Ca efect, energia cinetică a camionului este folosită în cel mai bun mod posibil pe rutele deluroase.

În plus, camioanele Volvo dispun acum de o nouă generație I-Shift, cu schimburi de trepte mai rapide cu până la 30%. Ca rezultat, consumul deja redus al modelelor I-Save a devenit și mai mic. De exemplu, într-un test de presă din Germania, un model FH 460 I-Save încărcat cu 32 de tone a reușit pe un traseu de 343 km un consum de doar 21,48 litri la 100 km.

Test Volvo FH 500 I-Save: Traseul

Noi am avut însă la dispoziție modelul mai puternic, FH 500 I-Save, care oferă un cuplu maxim de 2.800 Nm, identic cu al motorului Volvo de 16 litri și 550 CP. Semiremorca a fost încărcată cu 21 de tone de blocuri de beton, pentru o greutate totală de aproximativ 36 de tone.

La fel ca acum aproape doi ani, când am testat a doua generație FH 500 I-Save, am plecat de la sediul Volvo Trucks România din Bolintin Deal, am mers pe A1 până la Pitești, apoi în direcția Slatina, am întors după aproximativ 30 km și am revenit pe același traseu. În total, 226 km, dintre care aproximativ 57 de drum național. Aproape identic cu acum doi ani.

Ca un făcut, ploaia a apărut și acum, dar dacă atunci ne-a afectat doar jumătate din traseul dus pe autostradă, acum ne-a săcâit și la dus, dar mai ales la întors, când și vântul a bătut destul de tare. Condițiile meteo au fost astfel ceva mai proaste ca acum doi ani, iar greutate mai mare cu 1 tonă. De notat și că vehiculul era nou nouț, cu doar aproximativ 60 km parcurși înainte de plecarea în test.

Volvo FH 500 I-Save: Cum se simte

Și în a treia sa generație, modelul FH 500 I-Save rămâne unul dintre cele mai plăcute de condus camioane de pe piață. Cuplul generos disponibil de foarte devreme asigură plecări de pe loc decise și urcări robuste ale rampelor, în trepte mari de viteză.

Cu noua versiune I-Shift se simt aceleași prime două schimburi de trepte la plecările de pe loc, dar acum întreruperea livrării cuplului este și mai scurtă, iar demarajul și mai fluent. Pe scurt, probabil cea mai bună cutie de viteze din lumea camioanelor a devenit și mai bună.

La drum, camionul folosește la maxim propria inerție, trecând pe nesimțite între fazele de accelerare și rulare liberă, în funcție de topografie, pentru a optimiza consumul. Confortul cabinei este de asemenea la cote înalte, doar rafalele foarte puternice de vânt auzindu-se pe la colțurile cabinei, și asta doar dacă sistemul de sunet este oprit.

Test Volvo FH 500 I-Save: Consumul

Să revenim însă la ce îl doare însă cel mai mult pe un transportator: cum a evoluat consumul față de generația trecută? Am făcut din nou aceleași măsurători pe 3 etape: A1 spre Pitești, drum național și A1 spre București.

În prima etapă, ploaia care a căzut tot timpul și câteva autoturisme care se încăpățânau să meargă cu viteze sub 85 km/h ne-au împiedicat să atingem potențialul maxim al camionului. Consumul aici a fost de 27,8 litri la 100 km, cu 1,1 litri la 100 km mai mult decât cel de acum doi ani.

Pe cei 57 km de drum național am avut norocul unui asfalt aproape uscat și al unui trafic destul de lejer. Consumul pe această porțiune a fost de 29,2 litri la 100 km, cu aproape 5,5 litri la 100 km mai bun decât cu a doua generație FH 500 I-Save.Test Volvo FH I-Save

Pe porțiunea de A1 spre București, preponderent în coborîre, camionul a utilizat din plin noua funcție Pulse & Glide, care accelerează camionul până la 2 km/h peste viteza setată pe Cruise Control, iar apoi rulează liber până la o viteză cu 2 km/h sub cea setată. S-au consumat 18 litri de motorină în 84 km, echivalent cu un consum de 21,4 litri la 100 km. Din nou cu 1,1 litri la 100 km peste consumul de acum doi ani, din cauza condițiilor mult mai dificile.

Pe întreg traseul de 226,2 km, camionul a consumat 58,4 litri de motorină. Consumul indicat de computerul de bord a fost de 25,8 litri la 100 km, mai mic cu 0,5 litri la 100 km față de generația precedentă.

Test Volvo FH 500 I-Save: Concluzii

Versiunile I-Save sunt acum și mai confortabile și mai plăcut de condus, iar consumul a scăzut și el, iar acest lucru este mai evident în special pe porțiunile cu numeroase urcări și coborîri. În ciuda ploii abundente care a căzut la mijlocul săptămânii trecute și a încărcăturii mai mari cu o tonă, consumul pe traseu identic a fost mai mic cu 0,5 litri la 100 km față de cel înregistrat cu generația precedentă.

În condiții de asfalt uscat probabil că am fi coborît bine sub 25 de litri la 100 km și ne-am fi apropiat mai mult de consumul incredibil obținut de colegii germani. Iar pentru cei pentru care consumul este mai important decât viteza medie, există acum nu doar versiunea I-Save de 460 CP, ci și una complet nouă de 420 CP.

Din aceeași categorie...

Back to top button