TesteTop News

Test Volvo FH16 Aero 780: Noul rege

Primul test cu cel mai puternic camion de serie din Europa: Volvo FH16 Aero cu noul motor D17 de 17,3 litri, în versiunea de 780 CP.

La sfârșitul lunii ianuarie s-a scris cel mai recent episod din bătălia suedeză pentru titlul de cel mai puternic camion european: Volvo lansa noile modele FH16 și FH16 Aero, cu motor de 780 CP, cu 10 mai mult decât rivalul Scania V8.

Deși denumirea a fost păstrată, FH16 se bazează acum pe un motor nou, mai mare. De fapt, nu complet nou, ci derivat din fostul D16 de 16,1 litri. Acesta a primit un alezaj mai mare, care a dus capacitatea cilindrică la 17, 3 litri. Noul D17 are capete de piston cu formă ondulată, introduse în premieră la gama I-Save, un nou sistem de injecție, un raport de compresie mai mare, dar și un turbocompresor care mărește capacitatea de răspuns la accelerație.

Rezultatul este o bijuterie tehnologică: el oferă 30 CP și 250 Nm în plus față de fostul motor de 16 litri, deși este mai ușor cu 70 kg decât acesta, dar și mai economic cu câteva procente. În plus, puterea frânei de motor a ajuns și ea la valori record, de 525 kW.

Noul Volvo D17: Pregătit pentru viitor

Din mai multe puncte de vedere, noul motor D17 este pregătit pentru viitor. În primul rând, el poate propulsa combinațiile de vehicule mai lungi și mai grele, tot mai utilizate în Europa pentru a reduce emisiile pe tona transportată. De asemenea, este adecvat pentru sarcinile foarte mari ale unor transporturi precum cel al turbinelor eoliene.

În plus, noul D17 este certificat pentru alimentarea cu HVO pentru toate variantele de putere (600, 700 și 780 CP), iar varianta de mijloc, de 700 CP, poate fi alimentată și cu biodiesel în proporție de 100% (B100).

Iar dacă creșterea alezajului unui motor diesel vi se pare o strategie întâlnită deja și la alte mărci, am putea pune pariu că noul motor de 17 litri va fi baza testelor pe care Volvo le va face cu motoare cu combustie alimentate cu hidrogen, pentru aplicații de transport pe distanțe lungi și off-road.

Test Volvo FH16 Aero 780: Cum se simte

Cum se simte în mers noul motor de 17 litri? În primul rând, mai vocal decât fratele de 13 litri. Deși cabina Aero este clar mai bine izolată fonic de exterior, ea nu reușește să țină departe și ”răgetul” noului rege al motoarelor europene de camion. Sunetul nu este însă unul neplăcut și va încânta urechile pasionaților camioanelor diesel.

Test Volvo FH16 Aero 780: Noul rege

În al doilea rând, schimburile de trepte sunt urmate de pauze sesizabile, și era și normal din moment ce livrarea cuplului imens este oprită pentru câteva fracțiuni de secunde. Seamănă, dacă vreți, cu respirația adâncă a unui halterofil înainte de a ridica o greutate mare.

Dar, mai presus de toate, noul D17 se joacă cu greutățile. În testul nostru, greutatea cumulată a capului tractor 6×2, semiremorcii și balastului a fost de 37,2 tone, aproape neresimțită pe urcările abrupte din jurul orașului Salonic. FH16 Aero a ținut ritmul lejer pe traseul deluros, de cele mai multe ori chiar în ultima treaptă a cutiei, a 12-a.

Test Volvo FH16 Aero 780: Cât consumă

Noul vârf de gamă al Volvo Trucks ne-a fost repartizat în testul din Grecia pe etapa a patra, pe un traseu ce pleacă și sosește de lângă mare, între Asprovalta și Salonic. În ciuda porțiunilor în urcare, traseul s-a dovedit a fi destul de bun pentru consum, în condiții de temperatură aproape ideale (în jur de 20ºC).

Pe traseul de peste 90 km, care a cuprins în mare parte autostradă cu suișuri și coborâșuri, plus câțiva km de trafic urban spre final, noul Volvo FH16 Aero 780 a consumat, la un mers relaxat, puțin peste 32 de litri la 100 km. Consum care, în urmă cu 10 ani, era tipic motoarelor de 12-13 litri și mai puțin de 500 CP.

Ce-i drept, un astfel de motor nu va fi folosit prea des cu greutăți sub 40 de tone, el fiind proiectat să facă diferența mai ales în aplicații de peste 60 de tone.

Test Volvo FH16 Aero 780: Concluzii

Noul Volvo FH16 Aero 780 ne-a arătat multiplele sale fațete de-a lungul scurtei întâlniri din Grecia. Cabina silențioasă la vânt lasă să intre în interior sunetul incitant al motorului, care va încânta urechile șoferilor pasionați de putere.

Noul motor se joacă pur și simplu cu greutățile uzuale, chiar și pe trasee deluroase, iar în urcările abrupte profită de cuplul uriaș pentru a menține cât mai mult cea mai înaltă treaptă de viteză.

Și totul cu o eficiență nemaiîntâlnită, care ne face într-un fel să regretăm că finalul erei diesel este relativ aproape.

Test Volvo FH16 Aero 780: Noul rege

Din aceeași categorie...

Back to top button