Tot mai mulți șoferi de camion din țări non-UE primesc permise de muncă în Uniunea Europeană

Tot mai mulți șoferi de camion din țări non-UE primesc permise de muncă în Uniunea Europeană
Aproape 200.000 de șoferi de camion din țări precum Ucraina, Belarus sau Kazahstan au primit în perioada 2018-2019 permise de muncă în Ununea Europeană.

Conform ultimelor statistici există din ce în ce mai mulți șoferi de camion din țări non-UE, care lucrează în Uniunea Europeană. În perioada 2018-2019, numărul acestora a crescut cu aproximativ 50.000, până la un total de 199.000. În 2014, numărul total al acestora era de doar 42.000.

Tot mai mulți șoferi de camion din țări non-UE primesc permise de muncă în Uniunea Europeană

Permisul de muncă se acordă pe o perioadă de cinci ani, dar pentru că nu există suficient de multe controale există posibilitatea ca acestea să fie falsificate.

O altă problemă este și faptul că acești șoferi de camion nu sunt verificați din punctul de vedere al cunoștiințelor și al sănătății, putând reprezenta un pericol în trafic pentru toți ceilalți. De asemenea, aceștia nu plătesc asigurări sociale și alte taxe în Uniunea Europeană, fiind cel mai adesea prost plătiți, ceea ce reprezintă o concurență neloială comparativ cu șoferii de camion din vestul Europei, de exemplu.

Cele mai multe permise de muncă pentru șoferii de camion se mit în Polonia și Lituania, țări care au relaxat legislația națională care permite angajarea celor din afara Uniunii Europene. Aici, sunt înregistrați aproximativ 70% dintre șoferii profesioniști care provin din țări non-membre UE. În cele două țări în perioada 2012 – 2019 numărul de permise de muncă eliberate a crescut de peste 20 de ori.

În Polonia erau emise 4.221 de permise în 2012, iar acum sunt aproape 90.000. În Lituania, din cele 2.277 de permise s-a ajuns în opt ani la 53.462. În top figurează apoi Spania (13.486 permise de muncă), Slovenia (12.489), Letonia (6.731), Slovacia (4.269) Cehia (3.697), Italia (3.263), România (2.046) și Germania (1.900).

VEZI ȘI: Unii transportatori est-europeni ocolesc noua legistație, pentru a continua practicile de dumping social

Șoferii de camion provin în special din Ucraina și Belarus, dar și din Republica Moldova, Rusia sau Kazahstan.

Cristina Tilling, reprezentanta Federației Europene a lucrătorilor din Transporturi (ETF), spune că acest lucru se datorează faptului că această meserie nu mai este atractivă pentru cei din vestul Europei din cauza condițiilor – salarii mici, timp îndelungat petrecut departe de familie, condiții proaste de pe drumuri, lipsa parcărilor etc. Chiar și cei din estul Europei încep să-și piardă interesul pentru meseria de șofer profesionist.

Un interes scăzut pentru această meserie se înregistrează inclusiv în țări precum Polonia și România, care sunt membre în Uniunea Europeană, și care aveau o pondere mare în rândul șoferilor de camion din țările Uniunii.

Follow #infotrucker