GreenZone

Totul despre biogaz și camioanele alimentate cu gaz

Reducerea prețului la LNG a readus interesul pentru camioanele alimentate cu gaz și mai ales biogaz, carburantul care promite reduceri uriașe de emisii de CO2.

Pentru a înlocui carburanții fosili, transportatorii pot lua în calcul și camioanele cu gaz alimentate cu biogaz (bio-LNG), carburant care poate reduce emisiile de până la 100%. În același timp, disponibilitatea biocarburanților la prețuri competitive este din ce în ce mai mare în Europa.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Dar care este diferența dintre diferitele tipuri de gaze, care sunt costurile și care sunt aplicațiile de transport cele mai potrivite? Iată cele mai comune întrebări despre camioanele alimentate cu gaz și biogaz.

Ce este biogazul (bio-LNG)?

Bio-LNG, cunoscut și ca biogaz lichefiat, este compus în principal din metan, la fel ca gazul natural lichefiat (LNG). Diferența este că Bio-LNG nu este un carburant fosil, ci un metan produs din resturi organice, precum gunoiul de grajd, nămolul din canalizări sau deșeurile alimentare. Acesta este apoi purificat în biometan de înaltă calitate și lichefiat la -162 de grade Celsius.

VEZI ȘI: Camioanele cu gaz disponibile pe piața din România în 2023

În comparație cu LNG, bio-LNG are emisii de CO₂ mult mai mici. De asemenea, are un potențial mai mare de a înlocui motorina decât alte alternative, precum biodieselul. Un alt avantaj al Bio-LNG este că poate fi produs local, economisind costurile de transport și emisiile de carbon și contribuind la securitatea energetică.

Ce este gazul natural lichefiat (LNG)?

Gazul natural lichefiat este un gaz natural (din surse fosile) răcit pentru a se transforma în lichid, formă în care poate fi transportat și stocat mai eficient. Deși provine din surse fosile, LNG poate reduce emisiile de CO2 cu 10-20% față de motorină, datorită cantității mai mici de carbon pe unitate energetică.

Ce sunt biogazul comprimat (bio-CNG) și gazul natural comprimat (CNG)?

Singura diferență dintre bio-LNG/LNG și bio-CNG/CNG este că versiunea din urmă este comprimată la presiuni mari și stocată astfel în rezervoarele montate pe camioane. Dezavantajul gazului comprimat față de cel lichefiat este autonomia redusă. La fel ca bio-LNG, biogazul comprimat (bio-CNG) poate fi produs local din surse nefosile, în timp ce CNG este un carburant fosil.

Care este autonomia unui camion alimentat cu gaz?

În prezent, camioanele alimentate cu LNG sau bio-LNG pot călători între 1.000 și 1.800 km cu un plin, fiind viabile pentru aplicațiile pe distanțe lungi. În schimb, CNG are autonomii de doar câteva sute de km și este utilizat în general pentru transporturi locale.

Ce fel de aplicații sunt potrivite pentru camioanele alimentate cu gaz?

CNG și versiunea sa curată bio-CNG sunt adecvate în special pentru aplicații locale, precum distribuție sau colectare de deșeuri în orașe. Deci cam aceleași aplicații cu camioanele electrice lansate până acum. În cazul LNG și bio-LNG, densitatea energetică mai mare permite și aplicații de transport pe distanțe lungi. Pe termen lung, camioanele cu gaz vor fi un complement al camioanelor electrice, în special când vor fi alimentate cu biogaz.

Ce este mai ieftin: gazul sau motorina?

La această întrebare, răspunsul depinde de mai mulți factori, precum și de condițiile locale. Este clar că un camion alimentat cu gaz este mai scump decât unul diesel, dar costul total de proprietate poate fi mai redus datorită costului mai mic cu carburantul sau al diferitelor subvenții (precum taxele de drum reduse). Camioanele alimentate cu biogaz pot deveni de asemenea modalități de a câștiga noi clienți interesați de obiectivele de mediu.

Cum arată în prezent infrastructura de realimentare și care este perspectiva?

Infrastructura pentru camioanele alimentate cu gaz crește rapid. În același timp, biogazul și biometanul sunt formele de bioenergie cu cea mai mare creștere. Față de nivelul din 2021, Comisia Europeană își propune mărirea producției de biogaz de 10 ori, până în 2030. În prezent există deja 635 de stații de alimentare cu LNG/bio-LNG pentru camioane în Europa, cu peste 100 mai multe decât în urmă cu un an. În cazul LNG, timpul de realimentare este similar ca la motorină, dar sunt necesare măsuri de siguranță standard din cauza temperaturilor joase ale gazului lichefiat.

Merită investiția într-un camion alimentat cu gaz?

Camioanele alimentate cu gaz pot fi o alternativă competitivă la cele diesel, iar tehnologia se îmbunătățește continuu în ce privește eficiența și autonomia. Iar biogazul (bio-LNG) are beneficiile de mediu și ale economiei circulare solicitate tot mai des de beneficiarii serviciilor de transport.

Din aceeași categorie...

Back to top button