Șapte curiozități despre camioanele pe hidrogen
Accentul pus pe trecerea la surse de energie sustenabile în industria de transport a stârnit interesul pentru camioanele pe hidrogen. Iată mai jos răspunsurile la unele dintre cele mai frecvente întrebări despre acestea.
Cel mai cunoscut mod de a utiliza hidrogenul într-un vehicul este prin intermediul celulelor de combustie. Tehnologia datează din anii 1800, dar abia în 1932 a putut fi folosită în aplicații practice prima pilă de combustie. Din anii 1960, celulele de combustie au fost folosite pentru a alimenta navele spațiale.
Pe lângă celulele de combustie, există și posibilitatea de a utiliza hidrogenul direct într-un motor cu ardere internă. În funcție de costul și disponibilitatea hidrogenului din surse regenerabile, motoarele cu combustie alimentate cu hidrogen au potențialul de a oferi un cost total de proprietate competitiv și ar putea fi o completare a altor tehnologii.
Potențialul hidrogenului în industria de transport este unul imens. De aceea, Volvo Trucks a pregătit un material cu explicații la cele mai comune întrebări despre camioanele cu hidrogen.
1. Ce este hidrogenul și cum este produs?
Hidrogenul (H2) este un element chimic care poate fi folosit pentru a stoca și furniza energie. Există multe moduri de a produce hidrogen, dar mereu este nevoie de o sursă primară de energie. Cel mai obișnuit mod de a produce hidrogen astăzi este din gaze naturale, folosind reformarea metanului cu abur. În acest proces se eliberează dioxid de carbon (CO2), cu excepția cazului în care se aplică captarea și utilizarea carbonului.
Cea mai discutată alternativă și cea care este în prezent calea principală de a obține hidrogen ”verde” este electroliza apei folosind energie regenerabilă (din sursă solară, eoliană, hidroenergie, etc).
2. Care este diferența dintre un camion cu pile de combustie (FCEV) și un camion electric cu baterii (BEV)?
Un camion FCEV este tot un camion electric, dar care generează electricitate la bord, prin celulele de combustie. Acestea sunt alimentate de hidrogen stocat în rezervoare. Într-o pilă de combustie, hidrogenul și oxigenul sunt combinate printr-o reacție electrochimică pentru a genera electricitate, căldură și apă.
Un camion BEV își obține energia din bateriile care sunt încărcate printr-o sursă externă de electricitate. Camioanele FCEV au de asemenea o baterie, folosită pentru a furniza putere suplimentară atunci când este nevoie și pentru regenerare, dar această baterie este mult mai mică în comparație cu bateria unui BEV. Atunci când vor fi disponibile, camioanele cu hidrogen vor putea să ofere autonomii mai mari decât cele cu baterii.
3. Care este diferența dintre un camion cu pile de combustie cu hidrogen și un camion cu motor cu ardere cu hidrogen?
Un camion cu motor cu ardere cu hidrogen are același rezervoare de hidrogen ca un camion cu pile de combustibil. Diferența este că puterea este furnizată de un motor cu ardere care a fost modificat pentru a arde hidrogen în loc de motorină.
Un camion cu motor cu combustie poate avea emisii nete zero de CO2 atunci când funcționează cu hidrogen ”verde”. În gazele de eșapament vor exista însă oxizi de azot (NOx) și particule, în limitele legislațiilor aplicabile privind emisiile.
Un camion cu pile de combustie cu hidrogen este electric și silentios, nu emite altceva decât apă. În schimb, un camion cu motor cu combustie cu hidrogen poate fi mai potrivit pentru țările calde sau când este nevoie de mai multă putere pe perioade mai lungi.
4. De ce ar trebui să investesc în camioane electrice cu baterii când vin camioanele cu hidrogen? Hidrogenul va înlocui camioanele diesel și electrice în viitor?
Când vine vorba de disponibilitate, camioanele electrice cu baterie sunt disponibile deja într-o gamă de modele și pot susține deja decarbonizarea. Camioanele cu hidrogen sunt în curs de dezvoltare și nu vor fi pregătite pentru producție de volum mare înainte de sfârșitul acestui deceniu.
Cu autonomia și dezvoltarea continuă a bateriilor și o infrastructură de încărcare în creștere, o mare parte a transportului de mărfuri în Europa poate fi efectuată astăzi cu camioane electrice cu baterie. În viitor, camioanele BEV vor putea acoperi majoritatea aplicațiilor de transport, iar celelalte tehnologii de propulsie fără emisii vor completa nevoile transportatorilor.
VEZI ȘI: Volvo anunță lansarea de camioane cu motor alimentat cu hidrogen
”Clienții își pot alege camioanele în funcție de aplicație, infrastructura disponibilă și prețul energiei. Decarbonizarea nu poate aștepta și recomandăm cu tărie clienților noștri să înceapă deja de astăzi prin cumpărarea unui camion electric sau cu biogaz”, spune Daniel Bergstrand, Manager de produs Volvo Trucks H2-ICE & Fuel Cells.
5. Când se va putea cumpăra un camion cu hidrogen și cât va costa?
Pentru Volvo Trucks, testele pilot cu camioane electrice cu hidrogen alături de clienții vor începe peste câțiva ani, iar comercializarea este planificată pentru sfârșitul acestui deceniu.
Potrivit Volvo Trucks, ambiția pe termen lung ar trebui să fie un cost total de proprietate (TCO) pe durata ciclului de viață al camionului, inclusiv prețul de achiziție și costurile de funcționare, egal sau mai mic în comparație cu alternativa diesel.
6. Cât de sustenabile sunt camioanele alimentate cu hidrogen?
Vehiculele alimentate cu hidrogen pot avea o amprentă de carbon foarte scăzută, atunci când hidrogenul este produs din surse regenerabile. Ele pot oferi o alternativă cu energie ridicată și cu emisii scăzute la combustibilii fosili. Cu toate acestea, sustenabilitatea depinde de întregul ciclu de viață al combustibilului și al vehiculului, inclusiv producție, operare și eliminare.
Camioanele cu pile de combustie cu hidrogen sunt mai eficiente din punct de vedere energetic decât camioanele tradiționale cu motor cu ardere internă, dar nu la fel de eficiente din punct de vedere energetic ca modelele electrice cu baterie.
Unul dintre beneficiile alimentării cu hidrogen este că acest combustibil poate fi produs atunci când există un exces de energie regenerabilă (suflă vântul, soare puternic). Hidrogenul este apoi stocat și utilizat atunci când producția de energie regenerabilă este mai limitată.
7. Camioanele alimentate cu hidrogen sunt sigure de condus?
O utilizare în siguranță a hidrogenului înseamnă prevenirea situațiilor în care poate exista o scurgere în combinație cu o sursă de aprindere. Hidrogenul este netoxic și se disipă rapid atunci când este eliberat în aer. Un potențial pericol apare de la eliberarea și acumularea hidrogenului în spații închise.
Ca și alți combustibili, hidrogenul necesită cunoștințe despre utilizarea în siguranță. Sunt importante detectarea scurgerilor și ventilarea adecvată, atunci când camionul funcționează sau este parcat în interior. Testarea sistemelor cu hidrogen arată că hidrogenul poate fi produs, stocat și distribuit în siguranță.
”Camioanele cu hidrogen reprezintă o dezvoltare interesantă către ținta noastră de a avea o industrie de transport fără combustibili fosili. Dar nu va fi soluția cea mai potrivită pentru toate camioanele și segmentele de transport”, concluzionează Daniel Bergstrand.