Totul despre noua generație de baterii Scania

Noua generație de baterii Scania combină cea mai verde tehnologie de construcție cu celule, module și pachete special concepute pentru transportul greu.
Când a lansat prima sa generație de vehicule electrice grele, pachetele de baterii erau compuse din celule dezvoltate original pentru autoturisme. Totuși, inginerii Scania au realizat că această strategie nu va funcționa pe termen lung, deoarece transportul greu are nevoi radical diferite privind livrarea energiei, utilizare și încărcare.
Așa că, în urmă cu câțiva ani, o echipă din cadrul departamentului de Cercetare și Dezvoltare al Scania a început să strângă idei despre cum ar trebui proiectată noua generație de baterii pentru vehicule grele electrice. ”Împreună cu partenerul nostru Northvolt, am avut oportunitatea de a începe de la zero dezvoltarea celulelor de baterii optime pentru camioane și autobuze”, spune Viktor Regefalk, responsabil cu pachetele de baterii la Scania.
”Primim celulele de baterii de la Northvolt și le asamblăm în module. Apoi punem modulele în pachete și integrăm software-ul pe care l-am dezvoltat intern. Faptul că lucrăm singuri la hardware și software ne permite să avem un control complet asupra dezvoltării bateriilor, iar vehiculele electrice pot fi personalizate după nevoile individuale ale fiecărui client”.
VEZI ȘI: Test cu Scania 25 P, primul camion electric greu din România
Dar cum vor contribui noile baterii la un transport mai sustenabil? În primul rând, Scania susține că acestea sunt cele mai sustenabile baterii din lume. Împreună cu Northvolt, Scania a acordat o atenție deosebită reciclabilității bateriilor. Producția de baterii se face cu emisii reduse de CO2, iar acestea vor fi reduse și mai mult în viitor prin folosirea electricității produse din surse regenerabile.
În al doilea rând, noile baterii au fost dezvoltate special pentru transportul greu. Scania a studiat modul în care clienții și-au folosit vehiculele electrice pentru a dezvolta baterii care să îndeplinească nevoile specifice, inclusiv durata de viață a bateriilor, autonomia, puterea de încărcare și puterea dezvoltată. Astfel, noile baterii sunt proiectate pentru a fi încărcate, utilizate și reîncărcate pe o durată totală de viață de 1,5 milioane km.
De asemenea, noile baterii sunt modulare. Cu introducerea platformei modulare de baterii, Scania poate lua în calcul diferite aplicații ale clienților. Astfel, vehiculul electric poate fi personalizat potrivit nevoilor lor individuale cu privire la aspecte precum configurarea vehiculului, autonomie și putere.
Siguranța este cel mai important aspect al dezvoltării și verificării bateriilor. De aceea, Scania a testat riguros bateriile pentru a se asigura că ele îndeplinesc cerințele de siguranță interne și ale industriei.
În plus, noua generație de baterii Scania este pregătită pentru viitoarele tehnologii de încărcare. În prezent, bateriile Scania pot fi încărcate la puteri de până la 375 kW, cea mai mai mare disponibilă pe piață. Dar bateriile sunt pregătite și pentru viitorul standard ultrarapid Megawatt Charging System (MCS). Deoarece bateriile sunt dezvoltate intern, Scania se poate asigura că ele se încarcă mereu la temperatura optimă, conform nevoilor clienților. Astfel se reduce durata de încărcare și se prelungește viața bateriei.
Bateriile BEV – Date cheie
Celula: este unitatea de bază a unei baterii litiu-ion, care exercită energie electrică prin încărcare și descărcare. Realizată prin introducerea catodului, anodului, separatorului și electrolitului într-o carcasă din aluminiu.
Modulul: Fiecare celulă de baterie individuală este asamblată într-un cadru mai mare, care conține mai multe celule de baterie, numite module.
Pachete: Compuse din module, un sistem de răcire și un sistem de gestionare a bateriei, care supraveghează atât sistemele de control, cât și de protecție a bateriei. De obicei, un vehicul are 4-6 pachete de baterii, optimizate pentru vehiculul clientului și pentru funcționarea acestuia.
Noua generație de baterii Scania – Date cheie
În conformitate cu abordarea sa de afaceri, Scania a adoptat o strategie circulară și pentru baterii, ceea ce înseamnă că bateriile companiei vor putea fi refolosite, reutilizate și reciclate.
Celulele bateriei din camioanele Scania sunt produse de Northvolt, o companie suedeză care își propune să producă cele mai ecologice baterii din lume, fabricate din materiale derivate din baterii reciclate.
Scania și Northvolt au dezvoltat o celulă de baterie litiu-ion cu capacitatea de a alimenta camioanele pentru 1,5 milioane de kilometri, echivalentul întregii durate de viață a vehiculului.
Celulele bateriei sunt asamblate în module, care sunt puse în pachete modulare. Din septembrie 2023, modulele și pachetele de baterii sunt asamblate la noua fabrică de asamblare a bateriilor Scania din Södertälje (Suedia).