GreenZoneTop News

Transport sustenabil: Blue River mizează pe camioane cu CNG

Chiar dacă prețul gazul natural a crescut vertiginos în ultimele luni, urmând trendul scumpirilor din energie, acesta rămâne o alternativă pentru companiile care vor să facă trecerea către un transport durabil prin reducerea emisiilor de CO2.

Deschidem seria articolelor dedicată transportului durabil și camioanelor cu gaz cu Blue River, printre primele companii de transport din România care au început utilizarea un autotractor cu CNG, în urmă cu patru ani.

Între timp, compania se poate lăuda cu cea mai mare flotă locală de camioane alimentate cu gaz natural comprimat (20, iar în curând 30), trei stații proprii de alimentare și milioane de kilometri parcurși. Motive suficiente pentru a discuta despre avantajele și dezavantajele tehnologiei CNG cu românul care îi cunoaște probabil cel mai bine toate aspectele operaționale: Alex Păun, manager general al Blue River.

Deși tehnologia LNG (gaz natural lichefiat) este recomandată de producătorii de camioane pentru cursele pe distanțe lungi, Blue River folosește cu succes în acest tip de operațiuni, atât naționale, cât și internaționale, autotractoare alimentate cu CNG (gaz natural comprimat).

Alex Păun recunoaște sincer că, din punct de vedere financiar, până acum nu este pe plus cu această tehnologie. Totuși, managerul este din ce în ce mai mulțumit de tehnologia CNG, despre care spune că îți poate aduce câștiguri frumoase, dacă alegi bine ruta. Iar afirmațiile sunt susținute de fapte: în acest an, compania își va extinde flota CNG cu alte 10 unități.

Transport sustenabil: Blue River mizează pe camioane cu CNG

”Am luat camioane CNG pentru că ne place să fim inovatori și pentru că eu cred în această tehnologie. Cred că va fi o perioadă de tranziție în care o parte dintre camioane vor fi alimentate cu gaz. În acest moment noi suntem super pregătiți să facem transport cu CNG, chiar și cu LNG. Ne-am promovat cu această soluție de transport, care este din ce în ce mai cerută de clienți”, spune Alex Păun.

Cum a început totul?

”Unul dintre clienții noștri cei mai mari ne-a solicitat un camion electric. Noi facem pentru acest client transport între depozite, pe distanțe lungi (Ploiești – Timișoara și Ploiești – Vatra Dornei). Un camion electric era astfel exclus, așa că am căutat altă tehnologie mai sustenabilă. Am studiat destul de mult și până la urmă m-am oprit la CNG”, spune Alex Păun.

VEZI ȘI: UNTRR cere sprijin guvernamental pentru achiziția de camioane CNG și LNG

”Primul camion CNG, un IVECO, l-am luat în test în 2018. Ulterior, Scania a adus special pentru noi un camion CNG, pe care l-am testat timp de 3 luni. Am decis să comandăm primele 5 camioane Scania CNG, care acum, după doi ani și câteva luni, au peste 500.000 km, făcuți numai în țară. Camioanele au parcurs minim 20.000 km pe lună, cu doi șoferi, cu un record de 30.000 km în iulie 2020. În țară mergem cu 40 de tone tot timpul, camioanele încarcă și descarcă în același loc”, mai spune directorul Blue River.

DSC 3143

Între timp, flota CNG a companiei s-a extins la 20 de autotractoare, 15 unități Scania și 5 unități IVECO. În afară de cele 5 unități comandate inițial, pentru contractul pe rute interne, celelalte 15 camioane sunt folosite și alimentează mai mult în Europa. Inclusiv cele 5 camioane IVECO CNG, folosite pe curse tur-retur. În 2022, flota CNG a Blue River se va extinde cu alte 10 modele Scania.

”Suntem din ce în ce mai mulțumiți de această tehnologie, pe măsură ce acumulăm experiență. Dacă până acum ceva timp făceam doar rute fixe cu aceste camioane, acum facem și rute diversificate în țările care permit, precum Germania, Austria, Belgia și Olanda”. Mărfurile transportate în semiremorci sunt și ele foarte diverse: băuturi, textile, produse farmaceutice sau role de tablă.

Principalul avantaj: costul carburantului pentru o cursă

Alex Păun spune că cea mai importantă diferență față de un camion diesel este consumul de carburant. ”Noi am făcut un test între două camioane Scania, ambele de 410 CP, unul CNG și altul diesel, iar diferența de consum în unități a fost de aproape 10%. De asemenea, prețul kilogramului de CNG este mai mic decât al litrului de motorină”.

Un alt avantaj este că, în 2021, prețul la motorină a crescut foarte mult, cel la LNG a explodat, iar cel la CNG a rămas constant în unele țări din UE. ”Dar e posibil să crească în 2022”, mai spune Alex Păun.

Transport sustenabil: Blue River mizează pe camioane cu CNG

În ce privește performanțele dinamice, șoferii companiei spun că un camion alimentat cu gaz este ceva mai lent decât unul diesel, în special la pornirea de pe loc sau în urcări. Managerul pune aceste senzații în special pe seama motorului mai silențios. ”Noi avem proiecte în care folosim și camioane diesel și CNG și nu sunt diferențe semnificative între timpii de livrare”.

Întreținere ceva mai scumpă

În ce privește costul total de proprietate, dacă se ia în calcul o întreținere ca la carte, camionul CNG poate ieși mai bine, deoarece la diesel trebuie înlocuită la un  anumit număr de km toba de eșapament. ”Dar dacă găsești alte metode de curățare a catalizatorului, este mai ieftină întreținerea la un Scania diesel decât la un Scania CNG”.

La camionul CNG trebuie făcută revizia la 60.000 km, față de cel puțin dublu la un diesel. ”La 60.000 km trebuie schimbat uleiul, indiferent de exploatare. Producătorul spune că trebuie schimbate și bujiile, dar noi am ajuns să le schimbăm la 200.000 km: consumul este același, motorul nu are niciun fel de probleme. Dar asta am văzut în timp. La început și noi am schimbat bujiile la 60.000 km, apoi la două intervale, la trei. Am putea chiar să mergem și la patru intervale, dar am zis să nu exagerăm”.

Curse profitabile în UE

Alex Păun spune că tehnologia CNG nu este profitabilă la transportul intern, unde camioanele noi, mai scumpe decât unele diesel noi, trebuie să concureze cu vehicule mai vechi diesel, deja amortizate de companii.

”În România nu facem bani cu CNG, dar ne-a ajutat să învățăm totul despre această tehnologie. Avem 10 camioane care merg foarte mult pe rute din Europa, unde sunt economii foarte mari pe unele țări datorită taxelor de drum și unde chiar facem profit. La camioanele care fac tur-retur, aproape că ne scoatem rata de leasing din economiile la taxa de drum”, spune Alex Păun.

Transport sustenabil: Blue River mizează pe camioane cu CNG

Consumurile obținute la transport internațional sunt de asemenea excelente. Dacă în țară consumul camioanelor CNG este de aproximativ 30 kg/100 km, în vestul Europei el scade până la 20 kg/100 km, în cazul transporturilor de textile.

Principalul dezavantaj: alimentările dese

Dar camioanele CNG au și dezavantaje față de cele diesel sau cele LNG. De exemplu, autonomia la transport internațional este în jur de 500 km. ”Practic, camioanele alimentează în fiecare zi, iar cele cu echipaj alimentează de cel puțin două ori pe zi”.

DSC 3278

Din fericire, alimentarea durează 7-8 minute, mai puțin decât la LNG. ”În Austria și Germania ai stații CNG din 50 în 50 km. Plecăm din România și mergem până în nordul Germaniei fără nicio problemă. Din punctul meu de vedere, deși autonomia este limitată față de LNG, cu CNG se poate face transport pe mult mai multe rute”, mai spune Alex Păun.

Trei stații proprii de alimentare în România

Blue River este singurul transportator din România care face transport pe distanțe lungi, în țară, cu camioane CNG. Pentru a putea efectua acest tip de operațiuni, compania nu a așteptat dezvoltarea rețelei publice de alimentare cu CNG, ci și-a înființat propria rețea. Astfel, Blue River utilizează acum două stații proprii în țară, la Sebeș (județul Alba) și Moțca (județul Iași), plus una la Ploiești, în exploatare comună cu Ness Project Europe.

DSC 3158

”Folosim gaz natural din rețeaua de distribuție națională, pe care îl comprimăm. Exploatăm stațiile de 2 ani, fără nicio problemă, inclusiv pe îngheț. Mai avem trei instalații complete în curte, care și mâine pot fi montate oriunde, la cererea clienților existenți sau viitori, pentru rute unde nu există stații de alimentare CNG”, spune Alex Păun.

Managerul general al Blue River s-a interesat și de alte tehnologii de alimentare cu gaz, precum LNG sau biogaz, dar a fost descurajat de costurile mari. ”În cazul LNG a contat în primul rând costul mare al unei stații proprii de alimentare. Apoi este vorba despre pierderea carburantului prin evaporare, un dezavantaj al tehnologiei. Avem un camion LNG în curte de un an și jumătate, dar nu l-am folosit niciodată. CNG ni s-a părut mai la îndemână, nu există nicio pierdere de carburant la staționare, stațiile de alimentare sunt și ele mai accesibile. Inițial, am plecat cu ideea de a folosi biogaz, am discutat chiar și cu cei de la groapa de gunoi de la Chiajna. Ulterior am aflat că gazul captat din groapă conține doar 50% metan. Există un proces de curățare, dar o astfel de stație este extrem de scumpă. Transportul gazului de la groapă ar necesita de asemenea o semiremorcă foarte scumpă. Așa că am renunțat la idee aproape din start”, spune Alex Păun.

Din aceeași categorie...

Back to top button