Transportatorii contesta noua taxa de poluare

„Noua lege privind taxa de poluare este nefundamentata, incorecta si cu efecte dure pentru transportatori si economia nationala“, se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).

„In fundamentarea acestui proiect de act normativ se pleaca de la o serie de premise eronate – dispozitiile
Directivei 2009/33 care se refera la achizitionarea de vehicule nepoluante de catre autoritati si firmele care realizeaza servicii publice – extinzand domeniul de aplicare al acesteia pentru toti posesorii de vehicule, dar uita sa precizeze faptul ca, in baza Regulamentului 800/2008, ar trebui sa acorde ajutoare de stat pentru achizitia de vehicule cu grad redus de poluare care, in cazul retehnologizarii vehiculelor existente, sa ajunga pana la 55% din costurile eligibile“, se mai arata in comunicat.

Transportatorii contesta noua taxa de poluare

Potrivit UNTRR, Ministerul Mediului si Padurilor propune Parlamentului Romaniei un nou act normativ facut „pe genunchi“ si avand ca scop doar preintampinarea demararii procedurii de infringement de catre Comisia Europeana.

Potrivit UNTRR, „ca urmare a rezolutiei Curtii Europene de Justitie in Cauza C-402/09 Tatu, ministerul a pregatit un proiect de act normativ care nu face altceva decat sa incerce sa amelioreze situatia creata prin ordonantele anterioare prin care bugetul de stat a incasat, in mod discriminatoriu si incorect, sume importante de la transportatori la achizitionarea de vehicule“.

Reprezentantii UNTRR sustin ca, in plus, proiectul de act normativ nu tine cont de taxele si impozitele platite de transportatori si nici de dispozitiile Directivei 1999/62, cu ultimele modificari, respectiv de ultimele amendamente care tocmai au fost aprobate de Parlamentul European, respectiv internalizarea costurilor externe determinate de poluarea fonica, atmosferica si de congestie.
„Ministerul Mediului si Padurilor nu face altceva decat sa vina cu o noua propunere divergenta fata de dispozitiile legislatiei europene in domeniul transporturilor, mediului si al taxarii UNTRR considera ca cea mai buna varianta este o abordare simpla, aplicabila tuturor, care sa stimuleze achizitionarea de vehicule noi, dar sa prevada si o diferentiere corecta prin impozitare si taxarea utilizarii infrastructurii in functie de poluarea produsa de vehicul. Un exemplu de urmat ar putea fi considerat cel german, iar rezultatele ar fi: plata unei taxe doar in cazul in care vehiculul circula, valori ale rovinietei mai reduse pentru vehiculele mai putin poluante, o reducere a impozitului in functie de gradul de poluare si vechimea vehiculului si o crestere a incasarilor la bugetul statului,

indiferent ca este vorba despre bugetul general sau de fondul de mediu“, sustine organizatia profesionala.
„In prezent, transportatorii sunt sustinatori ai bugetului local prin taxele si impozitele achitate, iar neabrogarea taxei de poluare si doar modificarea acesteia printr-o taxa cu alt nume nu va face altceva decat sa ii oblige pe transportatori sa practice tarife superioare, ceea ce va determina un efect in lant la nivelul economiei romanesti“, avertizeaza UNTRR.
Ministrul Mediului, Borbely Laszlo, a declarat, ieri, ca proiectul de lege privind taxa de poluare – in acord cu decizia CJUE – va fi gata in curand, pentru a fi trimis Parlamentului, care sa-l discute in procedura de urgenta.

Ministrul a spus ca proiectul de lege este postat pe site si ca vizeaza o reducere intre 20 si 30 la suta a taxei auto.

Follow #infotrucker