Patronate și sindicate

Transportatorii, nemulțumiți de proiectul privind modificarea Codului Fiscal

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) își exprimă îngrijorarea cu privire la proiectul Ministerului Finanțelor privind modificarea Codului Fiscal, care prevede eliminarea prestațiilor suplimentare primite de salariați în baza clauzei de mobilitate din categoria indemnizațiilor cu tratament fiscal egal cu cel al diurnelor/indemnizațiilor de detașare, respectiv neimpozabile în limita plafonului stabilit prin Legea 72/2022.

Aceasta a fost printre principalele solicitări ale industriei transporturilor rutiere la începutul acestui an, care a fost preluată prin legislația recent adoptată de România (Legea 72 din 30.03.2022), pentru a se elimina incertitudinea juridică determinată de interpretările ANAF privind impozitarea diurnei șoferilor profesioniști care operează transporturi rutiere internaționale în UE și pentru a se menține competitivitatea transportatorilor rutieri români la nivel european, în contextul intrării în vigoare a prevederilor Pachetului Mobilitate 1 privind detașarea conducătorilor auto.

”Modificarea unei legi recent adoptate creează instabilitate juridică și neîncredere în dialogul cu autoritățile române, într-un moment în care industria transporturilor rutiere este grav afectată de intrarea în vigoare a Pachetului Mobilitate 1, creșterea prețului la carburanți și lipsa forței de muncă. Ceea ce a rezolvat Parlamentul României prin Legea 72/2022, este anulat de Guvern 3 luni mai târziu. Operatorii de transport rutier nu pot suporta o nouă impozitare a salariilor, numai dacă se dorește eliminarea sectorului de transport rutier românesc și favorizarea firmelor din afara României”, se arată în comunicatul UNTRR.

Potrivit UNTRR, aceste propuneri de modificări în codul fiscal vor permite din nou ANAF să interpreteze după bunul plac încadrarea șoferilor care efectuează transport internațional și să încadreze diurnele la drepturi primite în baza clauzei de mobilitate și să impoziteze tot ce trece de 33% din salariul de încadrare.

VEZI ȘI: În curând vom avea o a doua arteră de control camioane la vama Petea

Propunerea legislativă modifică substanțial ceea ce s-a obținut prin Legea 72/2022, și anume neimpozitarea sumelor aferente clauzei de mobilitate până la plafonul maxim de 3 salarii de bază ale angajatului/șoferului, introducând un nou plafon neimpozabil mult mai mic pentru prestațiile aferente clauzei de mobilitate, de numai 33% din salariul de bază.

Introducerea în Codul fiscal a 2 plafoane neimpozabile pentru indemnizații care au aceeași natură, respectiv un plafon pentru indemnizațiile de delegare/detașare stabilit prin Legea 72/2022 și un alt plafon pentru prestațiile aferente clauzei de mobilitate prin actualul proiect legislativ al Ministerului Finanțelor va genera o incertitudine majoră în rândul operatorilor de transport rutier creând în mod inadmisibil premisele pentru interpretări și abuzuri din partea autorităților de control.

UNTRR solicită retragerea acestei propuneri din proiectul MF de modificarea a Codului fiscal. UNTRR solicită menținerea regimului fiscal al prestațiilor suplimentare pentru clauza de mobilitate conform prevederilor Legii 72/2022. Totodată, UNTRR solicită Guvernului României ca pentru perioada 1 ianuarie 2023 – 31 decembrie 2028 să aplice Legea nr. 135/2022 (modelul de salarizare din agricultură) și transportului rutier.

Din aceeași categorie...

Back to top button