Pachet de MobilitateȘtiri

Transportatorii rutieri români solicită susținerea autorităților în acțiunea depusă la CJUE

Transportatorii rutieri români au atacat măsura obligației întoarcerii camioanelor în țara de origine la 8 săptămâni la Curtea Europeană de Justiție (CJUE).

UNTRR solicită Guvernului României, Ministrului Transporturilor și Infrastructurii, Ministrului Afacerilor Externe și Agentului Guvernamental pentru Curtea de Justiție a Uniunii Europene susținerea urgentă a României în acțiunea depusă alături de transportatorii rutieri români la CJUE pentru anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor.

Transportatorii rutieri români solicită susținerea autorităților în acțiunea depusă la CJUE

Termenul limită pentru această intervenție a Guvernului României este astăzi, 22 februarie 2020.

Transportatorii români au depus o acțiune la CJUE solicitând anularea obligației întoarcerii acasă a camioanelor, introdusă prin Regulamentul (UE) 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului Mobilitate 1 publicat pe 31 iulie 2020 și ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022.

În același timp, UNTRR a susținut acțiunea Guvernului României de contestare a Pachetului de Mobilitate la Curtea Europeană de Justiție, și a transmis Ministerului Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor studiile și analizele UNTRR privind impactul negativ al Pachetului de Mobilitate asupra transportatorilor romani, realizate pe baza numeroaselor probleme semnalate de firmele românești de transport rutier.

În acest context, UNTRR a considerat important ca și transportatorii rutieri români, ca părți direct afectate, să acționeze împotriva Pachetului de Mobilitate la Curtea Europeană de Justiție, demersurilor României alăturându-se alte șase state membre UE (Bulgaria, Lituania, Ungaria, Polonia, Cipru, Malta), precum și transportatorii din Bulgaria și, surpriză, Belgia.

Pe 11 februarie 2021, Guvernul României a introdus cereri privind intervenția statului român în 12 acțiuni pentru anularea unor dispoziții din Pachetul de Mobilitate, introduse de Bulgaria, Cipru, Lituania, Malta, Polonia și Ungaria.

Obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine la 8 săptămâni are un impact negativ semnificativ asupra României, spune UNTRR.

VEZI ȘI: Danezii critică dur studiul Ricardo comandat de Comisia Europeană

Datorită acestei noi condiții, operatorii români de transport rutier sunt obligați să organizeze întoarcerea vehiculelor la unul dintre centrele operaționale din România în termen de opt săptămâni de la plecarea din acesta, cu consecințe negative majore asupra activității acestora.

Conform unui studiu KPMG realizat la cererea UNTRR, această măsură ar afecta 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj, ceea ce va duce la curse goale și la costuri suplimentare semnificative pentru companiile românești, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro.

Aceste pierderi de venituri și creșteri ale costurilor vor determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte State Membre.

Totuși, studiul realizat prezintă situația doar din perspectiva afacerilor de transport, nu și din cea a angajaților acestora, măsura având drept scop, pe lângă funcționarea corectă a pieței unice, asigurarea unor standarde sociale ridicate și bunăstare pentru șoferii de camion.

Recent, Comisia Europeană a publicat rezultatele studiului de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, care pune în discuție un posibil impact negativ al acestei măsuri asupra mediului.

UNTRR spune că măsura va determina o scădere a veniturilor României din transportul rutier internațional de marfă cu 4,5 miliarde de euro, corespunzător unui impact net estimat de 3 miliarde de euro asupra economiei României, echivalentă cu o scădere de 1,4% a PIB-ului României.

Din aceeași categorie...

Back to top button