Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
In FocusTop News

Transportul rutier de marfă cu risc fiscal ridicat, sub lupa DGAF

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

DGAF a controlat peste 1.600 de camioane într-o acțiune națională. Monitorizarea digitală începe să dea rezultate în combaterea evaziunii fiscale din transportul rutier de marfă cu risc fiscal.

România se află într-un moment-cheie în lupta cu evaziunea fiscală din transportul rutier de marfă, iar acțiunile de control derulate de Direcția Generală Antifraudă Fiscală (DGAF) demonstrează că RO e-Transport începe să devină un instrument real de conformare.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Cea mai recentă acțiune, desfășurată pe 4 iunie 2025, a vizat monitorizarea transporturilor rutiere care implică bunuri cu risc fiscal ridicat și a arătat atât progrese, cât și carențe încă prezente în piață.

Pe parcursul acestei acțiuni naționale, inspectorii antifraudă au verificat 1.631 de autovehicule de transport marfă, cu masa maximă autorizată de peste 2,5 tone.

Deși numărul de sancțiuni a fost relativ scăzut în comparație cu volumul verificărilor – doar 29 de cazuri au dus la amenzi și confiscări – importanța acțiunii vine din faptul că multe dintre identificări au fost posibile datorită monitorizării digitale prin RO e-Transport și a analizelor de risc realizate de DGAF.

Cazul cel mai grav a implicat un transport ilegal de țigarete, care nu doar că nu era declarat conform legislației, dar avea și o valoare semnificativă: 500.000 de bucăți netimbrate, în valoare estimată de 650.000 lei. A fost întocmit proces-verbal pentru confiscare, iar cazul a fost direcționat către structurile specializate ale Poliției Române.

Sancțiuni și confiscări

Pe lângă confiscarea de bunuri și sancțiunile aplicate pe loc, controalele DGAF au scos la iveală un trend interesant: o creștere a gradului de conformare voluntară în rândul firmelor de transport.

Acest aspect este extrem de important pentru industrie, care în ultimii ani a fost deseori ținta generalizărilor negative. Datele din luna mai 2025 confirmă acest lucru – peste 24.000 de contribuabili au generat coduri UIT pentru achiziții intracomunitare în valoare totală de aproximativ 1,7 miliarde lei.

Transportul rutier de marfă cu risc fiscal ridicat, sub lupa DGAF

Rezultatul? DGAF a stabilit sume suplimentare datorate bugetului de stat de peste 8,3 milioane lei și a instituit măsuri asigurătorii de peste 3,3 milioane lei. Sunt cifre care, chiar dacă nu impresionează la scară macroeconomică, indică o direcție clară: monitorizarea digitală aduce rezultate palpabile.

RO e-Transport începe să schimbe regulile jocului

Aplicarea prevederilor OUG 41/2022 și extinderea controlului digital în transporturile rutiere reprezintă, fără îndoială, o schimbare de paradigmă. Până de curând, transporturile cu risc fiscal ridicat se strecurau relativ ușor prin verigile slabe ale sistemului.

Azi, RO e-Transport oferă autorităților un tablou mai clar al circuitelor comerciale și al zonelor gri din economie.

DGAF promite că nu se va opri aici. Urmează noi acțiuni de control, atât la punctele de frontieră, cât și pe principalele rute naționale și europene. Mesajul este clar: transporturile de marfă fără documente legale de proveniență nu mai pot miza pe anonimatul infrastructurii.

Conformarea fiscală, presiune sau oportunitate pentru transportatori?

Pentru transportatorii corecți, aceste acțiuni nu ar trebui privite ca o amenințare, ci mai degrabă ca o formă de protecție împotriva concurenței neloiale. Eficiența fiscală a unei piețe de transport sănătoase pornește de la respectarea regulilor și de la eliminarea celor care fraudează sistemul.

Într-un context în care digitalizarea devine regula, nu excepția, iar evaziunea fiscală este tratată cu instrumente tot mai sofisticate, singura opțiune viabilă pe termen lung este alinierea la noile standarde. Iar în această ecuație, RO e-Transport nu mai este doar un sistem IT impus prin ordonanță, ci un mecanism care poate reseta, în bine, relația dintre stat și mediul de afaceri din transporturi.

Din aceeași categorie...

Back to top button