Transportul rutier de mărfuri pus sub presiunea reducerii emisiilor de CO2

Transportul rutier de mărfuri pus sub presiunea reducerii emisiilor de CO2
Până în 2050, toate statele membre UE au ca obiectiv un transport rutier de mărfuri cu emisii zero de CO2, iar pentru a fi realizabil trebuie acționat rapid pe toate fronturile.

Schimbările climatice, dar mai ales angajamentul de reduce a emisiilor de CO2 luat la nivel european în cadrul acordului de protecție climatică de la Paris, pun o presiune mare pe transportul rutier de mărfuri.

Transportul rutier de mărfuri pus sub presiunea reducerii emisiilor de CO2

Asociația de protecția mediului Fridays for Future a cerut un studiu care arată că emisiile trebuie reduse rapid pentru a limita încălzirea globală. Conform studiului, transportul rutier de mărfuri ar trebui să se deruleze fără emisii de CO2 încă din 2035, nu din 2050, așa cum este prevăzut în acordul de la Paris.

“Din punct de vedere tehnic și economic o provocare extremă, dar perfect posibilă” se arată în acest studiu întocmit de Institutul Wuppertal la solicitarea asociației Fridays for Future.

Studiul este un semnal de alarmă clar care pune o presiune și mai mare pe operatorii din transportul rutier de mărfuri, indiferent că sunt companii de transport, producători sau autorități. În Germania sau Elveția se discută despre soluții precum o mai bună organizare, creșterea costurilor și mutarea transportului de mărfuri de pe șosea pe calea ferată.

Conform unor analize se poate ajunge la o reducere cu 5 – 10% a emisiilor printr-o organizarea mai bună a companiilor de transport care să-și optimizeze cursele, să nu se mai meargă la gol și șoferii să urmeze cursuri care să-I ajute să aibă un stil de condus mai economic.

VEZI ȘI: Camionul electric eActros va fi produs în fabrica Mercedes-Benz din Wörth

Creșterea costurilor se referă la taxe mai mari de drum, de intrare în oraș și pentru vehicule. Iar pentru mutarea transportului de mărfuri de pe șosea soluția propusă este transportul feroviar.

Desigur aceste soluții nu sunt foarte populare, în special cea legată de creșterea taxelor, iar o mutarea a transportului rutier pe șine ar costa guvernul o investiție anuală de 12 miliarde de euro în infrastructură. Conform studiului ar fi posibilă o mutare de 30% anual.

În același timp e greu de crezut că ne putem descurca fără transportul rutier de mărfurii și atunci soluția propusă a fost de electrificare a flotelor companiilor de transport.

Începutul trebuie făcut cu mașinile mici și vehiculele comerciale ușoare, urmând ca pentru transportul pe distanțe lungi să fie luate în calcul camioane electrice sau pe hidrogen. Dacă acest lucru nu este posibil ar trebu ca toate camioanele să nu folosească decât combustibili bio, din surse regenerabile.

Transportul rutier de mărfuri pus sub presiunea reducerii emisiilor de CO2

În ceea ce privește electrificarea, printre soluțiile propuse se numără și dezvoltarea de tronsoane electrice pe autostrăzi pentru camioane cu pantograf. Pentru ca acest lucru să dea rezultate, Germania ar trebui să aibă 8.000 de kilometri de autostradă electrificată până în 2030, ceea ce înseamnă construirea de 550 de kilometeri de linii electrificate anual.

Cel mai bun exemplu în acest sens este Suedia care a demarat un proiect pilot în 2016, pe autostrada E16 în regiunea Gävleborg, și conform rezultatelor este un proiect eficient.

Astfel, autoritățile și-au propus ca până în 2030 să eletrifice 2.000 km de autostradă și 3000 de km până în 2035. Suedezii iau în calcul atât varianta cu linii electrice la înălțime, cât și varianta prin inducție cu linii montate pe asfalt.

Follow #infotrucker