Trucker Girl Diana: ”Dacă noi ne oprim, atunci chiar se oprește toată lumea asta!”

În cadrul seriei noastre de articole dedicate femeilor din industria de transport, am stat de vorbă cu Diana Stoian, cunoscută în mediul online ca Trucker Girl Diana.
Povestea Dianei, în domeniul transporturilor rutiere, a început în urmă cu aproximativ 7 ani, iar pasiunea pentru camioane a venit cu timpul, inspirată fiind de soțul său.
Această meserie nu are legătură cu școala pe care a urmat-o în adolescență, cea de asistent medical, dar dorința de a fi cât mai mult timp alături de soțul său, cât și salariul motivant au dus la reconversia sa profesională. Începutul i-a fost destul de greu din cauza lipsei de experiență în domeniu.
”Am început munca la prelată, la o firma care făcea transport în regim de comunitate, apoi am schimbat prelata cu frigul. Sistemul de muncă în regim comunitar este destul de greu și dur pentru o femeie, așa că am decis să căutam o firmă care nu lucrează astfel. Calificările necesare pentru a deveni șofer profesionist le-am obținut cu brio, după multe ore de teorie. În prezent, facem curse tur-retur Spania -Europa iar pauzele săptămânale le efectuăm acasă”, ne dezvăluie Diana.
Ținând cont de această industrie, în mare parte dominată de bărbați, am întrebat-o pe Diana despre cum a experimentat stereotipurile sau prejudecățile și cum le-a depășit pentru a construi o carieră de succes. În principiu, a mers pe zicala ”câinii latră, ursul merge” dar, într-adevăr, stereotipurile pare că există.
”Mulți dintre colegii noștri nu au un comportament adecvat în prezența femeilor.”
“Șoferul perfect nu există, asta este clar!”
Despre abilitățile și calitățile necesare pentru a deveni un șofer de camion de top, indiferent de gen, Diana ne-a spus:
”Șoferul perfect nu există, asta este clar, în fiecare zi învățam ceva nou. Totuși, pentru a fi un șofer cât mai bun cred ca este nevoie de o serie de abilități native sau dobândite. Atenția distributivă le este necesară șoferilor de camion. De asemenea, este important ca orice șofer profesionist să gândească în perspectivă. De exemplu, șoferii de camion trebuie să calculeze fiecare mișcare în avans, exact ca la șah, deoarece lungimea, lățimea și tonajul mașinii pe care o conduc nu le permit să facă greșeli. Există cazuri în care o decizie luată într-o fracțiune de secundă a reușit să salveze sau, din nefericire, să curme vieți. În cazul în care te-ai hotărât să devii șofer profesionist ține minte acest lucru: deciziile pe care le iei rapid trebuie să fie întotdeauna cele mai bune, pentru că există posibilitatea să nu ți se ofere o a doua șansă. Fiecare șofer, fie că este profesionist sau nu, are cunoștințe despre cum să acorde primul ajutor sau cunoștințe despre cum să facă anumite reparații tehnice. Pentru șoferii profesioniști este musai să stăpânească bine aceste cunoștințe deoarece, din punct de vedere statistic, sunt șanse mai mari să le și pună în practică. Orele petrecute în trafic și aglomerația ne fac să ne pierdem repede calmul. Un șofer profesionist știe că a rămâne calm reprezintă o calitate importantă, pentru că, atunci când suntem irascibili, ne pierdem din capacitatea de concentrare și atenția. Este foarte important ca un șofer să își poate stăpâni reflexele, deoarece în unele situații se pot dovedi periculoase.”
În legătură cu tehnologiile noi și inovațiile din industrie, precum sistemele de gestionare a flotei, Diana este de părere că sunt mereu binevenite deoarece fac munca mai ușoară, dar nu se încrede 100% în ele. Din punctul ei de vedere, camioanele electrice nu sunt neapărat viitorul, ci, mai degeabă, cele pe hidrogen sau alți combustibili alternativi.
Despre cele mai frecvente riscuri, pericole și organizarea timpilor de condus
Întrebând-o despre cele mai frecvente riscuri și pericole pe care le poți întâlni în timpul curselor lungi și cum se asigură că rămâne în siguranță pe șosea, Diana ne-a răspuns: ”Cea mai mare frică a noastră este cea legată de hoții pe care îi găsim în toate parcările Europei. Parcările securizate sunt mult prea puține și prea scumpe, iar cele publice nu oferă niciun fel de securitate. În ceea ce privește mijloacele de prevenție, mereu ne organizăm anticipat timpii de condus în așa fel încât sa evităm pauzele în zonele rău famate. Încercam să parcăm în locuri cât mai luminate și folosim centuri sau alte mijloace antifurt pentru a bloca ușile.”
Cum abordezi gestionarea timpului și a programului pentru a te asigura că respecți termenele de livrare și orele de condus?
”Pentru a respecta termenele de livrare și orele de condus ne organizăm cursa în prealabil, verificăm dacă avem ambuteiaje pe traseu și comunicăm mereu cu cei din departamentul de trafic pentru a găsi împreuna cea mai bună soluție atât pentru noi, cât și pentru firmă sau clienți.”
Despre prezența în social media
Diana ne dezvăluie unul dintre momentele în care s-a simțit tare mândră: cel în care a creat pagina sa de Facebook ”Trucker Girl Diana”. Aici împărtășește din întâmplările sale sau află răspunsuri la diferite situații legate de șoferie, de la colegii din domeniu. A creat-o în urmă cu 3 ani și a rămas plăcut surprinsă de numărul destul de mare de colegi care îi urmăresc postările.
”Încurajez femeile să practice această meserie! Unul dintre cele mai importante avantaje pentru care merită să devii șofer de camion se rezumă la salarizare. Comparativ cu alte meserii pe care le poți practica, un șofer profesionist câștigă mult mai bine. Ai posibilitatea de a vizita multe locuri noi, mai ales dacă ai de lucru și în afara țării. Ai oportunitatea de a te bucura de o oarecare libertate (chiar dacă ai șefi și superiori, la volan vei fi, de cele mai multe ori, pe cont propriu, fără să fie în permanență cineva care să-ți spună ce ai de făcut). Un alt avantaj este că poţi conduce în echipaj cu cineva drag ţie. Fie că îţi doreşti să fii plecat pe comunitate cu iubita, soţia sau fratele tău. Conducând în echipaj cu o persoană dragă, timpul va trece mult mai uşor, veţi avea ocazia să fiţi mereu împreună iar câştigurile pot fi mai mari pentru familia ta.”
Cele mai mari schimbări sau provocări în următorii ani, în această industrie?
”Viitorul industriei este deocamdată incert deoarece mereu apar schimbări și reglementări noi atât la nivel național, cât și internațional. Cred ca cea mai mare provocare a unei firme de transport este aceea de a găsi un echilibru între a-și tine angajații și clienții multumiți și, în același timp, să facă și profit.”
Despre măsurile sau inițiativele care ar putea fi implementate la nivel de industrie pentru a îmbunătăți condițiile de muncă și siguranța șoferilor de camion, inclusiv a femeilor, Diana spune: ”Din punctul meu de vedere, ar trebui investit major în infrastructură, în parcări, cât și în condițiile oferite de acestea. Siguranța din parcări este aproape inexistentă iar serviciile oferite de acestea precum dușuri sau toalete lasă mult de dorit . Ar trebui reglementate orele de muncă și salarizarea șoferilor. Majoritatea suntem angajați cu un contract de 40 de ore săptămânale și plătiți cu minimul pe economie. Aș vrea să atrag atenția și asupra atitudinii pe care o au ceilalți față de noi. Marea majoritate ne tratează cu o mare lipsă de respect, ne vorbesc destul de urât uneori și nu prea îi interesează de nevoile și părerile noastre. În realitate, la volanul camioanelor se află oameni simpli cu nevoi, sentimente, griji, probleme, bucurii etc. Uneori, o vorbă bună adresată unui camionagiu îi poate face ziua mai bună.”