Ford Trucks Noua gama F-Line
Noua generatie DAF - TH Trucks
EconomicTop News

Trump amână aplicarea taxelor vamale de 50% pentru importurile din UE

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Trump amână din nou aplicarea taxelor vamale de 50% pentru importurile din UE, dar instabilitatea deciziilor sale lovește economia europeană și globală, alimentând incertitudinea pe piețele internaționale și în sectorul de transport.

Când Donald Trump joacă la cacealma cu economia mondială, efectele se simt instant pe bursele internaționale, în buzunarul producătorilor europeni și în strategia fiecărei companii care depinde de comerțul transatlantic.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Luni, piețele europene au răsuflat ușurate: președintele SUA a decis să amâne aplicarea taxelor vamale de 50% pentru importurile din UE, revenind la termenul limită inițial, 9 iulie, pentru a oferi răgaz negocierilor comerciale dintre Washington și Bruxelles, anunță Reuters.

Această răzgândire a survenit la doar două zile după ce Trump anunțase, intempestiv, introducerea taxelor vamale de 50% de la 1 iunie, pe fondul frustrării față de ritmul lent al discuțiilor cu Bruxelles-ul. Declarația sa a aruncat în aer piețele financiare, a prăbușit acțiunile europene și a depreciat dolarul, semnalând cât de fragilă a devenit stabilitatea economică globală într-o eră în care politicile comerciale se pot schimba peste noapte.

Schimbarea de ton a președintelui american a venit după o convorbire cu Ursula von der Leyen, șefa Comisiei Europene, care a solicitat oficial amânarea pentru a oferi timp suplimentar negocierilor. Trump a cedat, cel puțin temporar, cu promisiunea că ambele părți vor încerca să ajungă rapid la un acord.

Dar această nouă „pauză” nu face decât să prelungească incertitudinea, într-un context în care SUA mențin deja taxele vamale de 25% la oțel, aluminiu și automobile din UE, iar majoritatea celorlalte produse europene sunt taxate reciproc cu 10%.

În lipsa unui acord, aceste taxe vamale pot urca la 20% sau chiar la 50%, cu impact direct asupra prețurilor la consumator și profitabilității companiilor europene, fie că vorbim de autoturisme, ulei de măsline sau produse de lux.

Reacția imediată a piețelor nu trebuie să păcălească pe nimeni. Faptul că Trump a revenit la sentimente mai bune nu schimbă nimic din natura profund impredictibilă a politicii sale comerciale. Investitorii și operatorii economici trăiesc de ani buni sub spectrul unor decizii arbitrare, greu de anticipat, care transformă fiecare „ciripitură” prezidențială într-un risc financiar real. Iar efectele acestei instabilități nu se opresc la frontierele UE sau SUA: volatilitatea provocată de amenințarea taxelor vamale – urmată de răzgândiri bruște – a devenit un vector major de incertitudine în toată economia globală, de la prețul petrolului la lanțurile de aprovizionare din Asia și până la performanța burselor.

Războiul taxelor vamale cu Uniunea Europeană ilustrează perfect această nouă paradigmă, în care negocierile se poartă nu pentru a găsi soluții echitabile pentru ambele părți, ci sub presiunea ultimatumurilor și a fricii de represalii. Washington cere concesii unilaterale, în timp ce Bruxelles-ul încearcă, cu tot mai puțin succes, să obțină o abordare reciproc avantajoasă.

Pe termen scurt, amânarea taxelor vamale oferă o gură de oxigen Europei, iar moneda unică și acțiunile europene recuperează terenul pierdut. Pe termen lung, însă, fiecare recul al SUA de la o poziție dură nu este decât o nouă amânare a unui conflict ce pare tot mai greu de evitat, într-o lume în care „America First” primează și alianțele tradiționale devin tot mai fragile.

În esență, ceea ce se întâmplă astăzi nu este doar o nouă rundă de poker politic peste Atlantic, ci un test pentru reziliența economiei europene și pentru capacitatea sectorului de transport și logistică de a se adapta la valurile de șoc generate de deciziile imprevizibile de la Casa Albă.

Din aceeași categorie...

Back to top button