Tunelul Mont Blanc se închide timp de 15 săptămâni în 2025

Începând cu 1 septembrie și până pe 12 decembrie 2025, Tunelul Mont Blanc – una dintre cele mai importante legături rutiere dintre Italia și Franța – va fi complet închis circulației.
Tunelul Mont Blanc se va nchide pentru lucrări majore de renovare a bolții interioare, într-o intervenție ce acoperă 254 de metri din structura tunelului, parte a unui amplu plan de modernizare a infrastructurii începută acum peste șase decenii. Închiderea sa forțează o regândire temporară a fluxurilor de transport între Franța și Italia.
Cu o investiție de 50 de milioane de euro și promisiunea unei posibile redeschideri anticipate – dacă lucrările permit – operatorul încearcă să păstreze un echilibru delicat între siguranță și funcționalitate.
Decizia a fost anunțată oficial de operatorul tunelului pe 19 mai 2025, iar dincolo de caracterul preventiv și justificat tehnic al lucrării, închiderea are un impact semnificativ pentru transportul rutier european – în special pentru sectorul de marfă care tranzitează zona alpină.
Fără posibilitatea unor închideri parțiale sau pe intervale orare, din cauza demontării ventilatoarelor, camerelor de supraveghere și senzorilor de temperatură, tunelul va fi complet inaccesibil pentru toate categoriile de vehicule.
Este a doua etapă de acest gen, după testul reușit din 2024, dar amploarea lucrării din acest an este considerabil mai mare, atât ca durată, cât și ca provocare logistică. Afectează una dintre arterele principale pentru transportul internațional de mărfuri, într-o perioadă în care infrastructura alternativă este deja presată de trafic sezonier și limitări tehnice.
Perioada aleasă nu este întâmplătoare – toamna este, statistic, sezonul cu cel mai redus trafic de vehicule ușoare. În 2024, acestea au reprezentat 75% din totalul traversărilor.
Autoritățile au mizat pe acest factor pentru a reduce impactul asupra turismului și economiei locale, dar pentru transportatorii de marfă, presiunea se mută pe Tunelul Frejus, estimat să preia până la 90% din fluxul comercial redirecționat. Restul de trafic se va distribui pe rute mai puțin directe, precum Pasurile Montgenèvre, Micul St. Bernard sau Tunelul Marelui St. Bernard.
Pentru a diminua frustrarea utilizatorilor recurenți, abonamentele de 10 și 20 de călătorii valabile la data de 1 septembrie vor fi prelungite automat cu patru luni, fără nicio solicitare suplimentară din partea posesorilor.
Transportatorii sunt sfătuiți să planifice din timp, să utilizeze aplicația Tmb Mobility și site-ul tunnelmb.net pentru actualizări în timp real și, mai ales, să privească această perioadă nu doar ca pe o piedică, ci ca pe o oportunitate de a testa agilitatea și reziliența propriului lanț logistic.