
În condițiile în care cozile de camioane ajung la 70 km, guvernele și autoritățile UE nu reușesc să găsească o soluție la blocajul din pasul Brenner.
În ultimul deceniu, mărfurile care tranzitează Austria pe axa nord-sud și invers s-au confruntat cu provocări majore. Impunerea de către autoritățile din Tirol a unor restricții de circulație cantitative asupra transportului rutier de mărfuri prin pasul Brenner a provocat perturbări inutile și împovărătoare.
IRU este de părere că, discuțiile privind o soluție la blocajul din pasul Brenner s-ar putea să nu mai fie suficiente. Astfel, Comisia ar trebui să utilizeze toate instrumentele juridice de care dispune pentru a debloca situația.
“Din păcate, Austria nu a arătat nicio dorință reală de a rezolva problema din pasul Brenner, care trenează de ani de zile”, spune Raluca Marian, director de politici UE al IRU.
În timpul reuniunii Consiliului Transporturi, Telecomunicații și Energie de la Luxemburg, miniștrii transporturilor din UE au dezbătut problema liberei circulații a mărfurilor prin pasul Brenner, o componentă esențială a uneia dintre cele mai tranzitate rute din Uniunea Europeană.
Atât Germania, cât și Italia, direct afectate, au subliniat faptul că situația actuală este nesustenabilă și provoacă cozi lungi la frontieră. Mai important, au subliniat că principiul liberei circulații ar trebui să fie protejat.
VEZI ȘI: DAF XD este disponibil și cu motorul PACCAR PX-7
Poziția Germaniei și Italiei privind respectarea liberei circulații a mărfurilor în UE a fost susținută și de miniștrii transporturilor din Bulgaria, Cehia, Lituania, Olanda și România. Acest lucru demonstrează că pasul Brenner este o problemă europeană, cu impact asupra facilitării comerțului în întregul blocul comunitar.
UE continuă să nu găsească o soluție
IRU a îndemnat în repetate rânduri factorii de decizie politică din UE și din statele membre să acționeze rapid și să se asigure că mărfurile circulă fără probleme prin unul dintre cele mai importante puncte de tranzit din UE.
“Tot auzim că soluția ar fi calea ferată și transportul combinat. Dar, după cum a demonstrat timpul, calea ferată singură nu poate acomoda volumul de mărfuri care tranzitează prin pasul Brenner. Sunt necesare ambele moduri de transport și combinațiile lor. Interdicțiile de circulație au provocat o congestie masivă a traficului. Cozile de camioane ajung la 70 de kilometri, iar vacanța de vară este aproape. Aceasta este o situație inacceptabilă, ca să nu mai vorbim de emisiile de CO2. Ne putem imagina impactul dezastruos al camioanelor care înaintează ore în șir, ceea ce face ca atitudinea Austriei să fie și mai greu de înțeles”, mai spune Raluca Marian.
Potrivit ministrul austriac al mobilității, Leonore Gewessler, în 2022, pasul Brenner a fost tranzitat de 5,2 milioane de camioane. Astfel că, un volum atât de mare de tranzit necesită o soluție rapidă pentru a facilita circulația camioanelor prin Austria, Germania și Italia.
Restricționarea liberei circulații a mărfurilor în UE are un efect negativ semnificativ asupra funcționării pieței interne, precum și, în cazul Brenner, asupra eforturilor de reducere a emisiilor și a calității aerului.