Camioane noi DAF de la TH Trucks finanțate prin BCR Leasing
LogisticaTop News

UE pregătește un pachet pentru mobilitate militară de 70 miliarde euro

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Acest pachet pentru mobilitate militară reprezintă cel mai ambițios pas de până acum al UE către o integrare logistică comună, menită să transforme infrastructura civilă într-un instrument strategic de apărare.

Comisia Europeană va prezenta în noiembrie 2025 un amplu pachet pentru mobilitate militară, menit să creeze o rețea europeană coordonată de transport capabilă să permită deplasarea rapidă a echipamentelor grele, precum tancuri, artilerie și vehicule blindate, în caz de criză.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Inițiativa vine ca răspuns direct la deficiențele logistice scoase la iveală de războiul din Ucraina, care a demonstrat că infrastructura civilă a Uniunii nu este pregătită pentru transporturi militare de amploare.

Potrivit Financial Times, pachetul va include o comunicare comună, o propunere de regulament și modificări țintite ale legislației europene existente, având ca obiectiv armonizarea regulilor și procedurilor naționale pentru transportul trupelor și echipamentelor militare până în 2027.

Infrastructură slabă și mobilitate lentă în estul Europei

Comisarul european pentru transport, Apostolos Tzitzikostas, a atras atenția asupra limitărilor structurale ale rețelei europene (podurile neconsolidate, tunelurile înguste și procedurile lente la frontieră) care fac imposibilă deplasarea rapidă a vehiculelor NATO în caz de urgență.

Din punct de vedere tehnic, 40% dintre podurile europene și 25% dintre drumurile principale nu pot susține greutatea vehiculelor blindate moderne, iar lipsa vagoanelor specializate reduce capacitatea de transport rapid. În plus, diferențele de ecartament feroviar și procedurile vamale fragmentate încetinesc deplasarea convoaielor.

Pentru a corecta aceste vulnerabilități, Comisia intenționează să lanseze un amplu plan de infrastructură și reglementare care va implica principalii operatori feroviari și logistici ai continentului.

Patru coridoare multimodale prioritare (feroviare, rutiere, maritime și aeriene) vor fi definite în cooperare cu NATO și statele membre, pentru a asigura mobilitatea la scurtă notificare pe direcțiile strategice ale Uniunii.

Investiții de 70 miliarde euro și un buget suplimentar până în 2035

Pentru modernizarea urgentă a coridoarelor rutiere, feroviare și portuare, proiectul prevede o investiție inițială de 70 miliarde euro, în timp ce Parlamentul European estimează că până în 2035 vor fi necesare încă 75-100 miliarde euro pentru finalizarea modernizării complete.

Totodată, Comisia propune majorarea bugetului dedicat mobilității militare la 17,65 miliarde euro în cadrul financiar multianual 2028–2034 – o creștere de zece ori față de resursele actuale.

Germania devine nodul logistic al Europei

Germania va juca un rol central în acest nou sistem logistic, datorită infrastructurii sale feroviare dense și colaborării strânse cu giganți industriali precum Deutsche Bahn Cargo, Rheinmetall și Lufthansa.

Berlinul a alocat deja 343 de vagoane platformă și două sloturi zilnice dedicate transportului militar, în timp ce Rheinmetall va sprijini transportul vehiculelor blindate, iar Lufthansa va contribui la operațiunile aeriene și la întreținerea aeronavelor.

Pool european de solidaritate pentru transport militar

Una dintre inovațiile majore ale pachetului va fi crearea unui „pool de solidaritate” pentru transport militar, inspirat de mecanismul rescEU folosit în protecția civilă europeană. Statele membre vor contribui cu nave, avioane, vagoane și camioane, care vor putea fi mobilizate pentru transportul echipamentelor militare sau pentru sprijinirea operațiunilor umanitare.

Oficialii europeni admit însă că natura duală – civilă și militară – a acestor resurse va necesita o guvernanță clară și o coordonare atentă între forțele armate, operatorii privați și autoritățile naționale.

Din aceeași categorie...

Back to top button