Un inside despre cum ar putea arăta camionul viitorului în viziunea Mercedes-Benz

Un inside despre cum ar putea arăta camionul viitorului în viziunea Mercedes-Benz

După ce a inventat camionul în urmă cu mai bine de 100 de ani, Daimler și-a propus să continuie să impună ritmul dezvoltării, prezentând câteva idei despre cum ar putea arăta camionul viitorului.

Cu trei luni înainte de debutul IAA 2018, Daimler a oferit un inside asupra modului în care ar putea arăta camionul viitorului, celor 100 de jurnaliști internaționali prezenți în cadrul evenimentului FutureLab organizat la Branchen Informations Center (BIC) din Wörth am Rhein.

Acesta va fi sigur, eficient și va dispune de noi tehnologii și sisteme ce vor veni în ajutorul clienților și implicit al șoferilor, datorită inteligenței și valorilor definitorii, au mai spus oficialii Daimler.

Cu alte cuvinte, acesta ”va soluționa multe întrebări fără răspuns”, conform lui Stefan Buchner, șeful Mercedes-Benz Trucks.

Mai mult, Mercedes-Benz Trucks a dat răspunsuri la schimbarea de paradigmă datorată digitalizării, creșterii fluxurilor de transport generate de creșterea volumului de mărfuri și viitoarelor schimbări ale legislației.

Concentrându-se pe cele patru direcţii de viitor – Conectivitate, Automatizare, Servicii digitale şi Electric (CASE), producătorul german impulsionează progresul tehnic cu scopul de a extinde avantajului tehnologic deținut deja.

Temele de discuție din cadrul FutureLab au fost structurate în șapte workshop-uri, în cadrul cărora experții Daimler au prezentat soluțiile identificate pentru a face față provocărilor viitoare ale industriei de transport rutier de mărfuri.

Un inside despre cum ar putea arăta camionul viitorului în viziunea Mercedes-Benz

Dintre toate workshop-urile, atenția a fost captată de cele legate de viitoarea legislație privind emisiile de carbon, combustibilii alternativi, eficiența camioanelor și evitarea activă a accidentelor rutiere.

Celule de combustibil bazate pe hidrogen au potențial ridicat
Având o tradiție în dezvoltarea de propulsii alternative inovatoare, cea mai recentă fiind cea electrică, în cadrul workshop-ului „Beyond diesel – what comes next?”, am aflat că Mercedes-Benz Trucks se va concentra pe dezvoltarea propulsiei cu celule de combustibil bazate pe hidrogen, dar și cu gaz natural.

Motorul cu gaz natural este una dintre cele mai comercializate concepte alternative de propulsie.

Argumentele în favoarea acestui tip de motor includ faptul că arde mai curat combustibilul față de motoarele diesel și, prin urmare, necesită o tratare mai puțin complexă a gazelor de eșapament, ceea ce reduce atât costurile, cât și greutatea.

În plus, motoarele cu gaz natural generează cu 10% mai puține CO2, față de echivalentul lor diesel. Atunci când biometanul este utilizat în forma sa pură sau ca aditiv, emisiile de CO2 sunt chiar mai mici.

Pe acest segment, Mercedes-Benz are disponibil încă din 2014 modelul Econic NGT alimentat cu CNG, dedicat activităților municipale.

VEZI ȘI: Noul serviciu digital Volvo Connect simplifică operațiunile zilnice

Combustia mai eficientă a gazelor naturale, bazată pe principiul unui motor diesel, poate face din ce în ce mai atractivă utilizarea acestui carburant în cadrul operațiunilor de transportul pe distanțe lungi, mai spune Daimler.

Focus pe propulsie electrică
Deși deține tehnologia cu gaz natural, Mercedes-Benz se va concentra în viitor pe modele 100% electrice pentru operațiunile urbane.

Acest tip de utilizare, în care vehiculele accelerează și frânează frecvent, reprezintă un avantaj major, deoarece se poate recupera o cantitate importantă de energie.

De altfel, nu mai este niciun secret faptul că Daimler va testa în acest an eActros, primul camion 100% electric de 18 t și 25 t, alături de mai mulți clienți.

Evident, avantajele acestor propulsii vin fiecare cu un set specific de provocări, în principal în ceea ce privește autonomia.

Din acest motiv, inginerii Daimler consideră că un potențial deosebit în sectorul de transport rutier greu îl are tehnologia cu celule de combustibil bazate pe hidrogen.

Hidrogenul oferă multe avantaje, spun experții Daimler.

În primul rând, permite o mobilitatea fără emisii, o autonomie mai mare decât în cazul propusiilor 100% electrice, poate fi exploatat în siguranță, iar realimentarea este rapidă.

Un inside despre cum ar putea arăta camionul viitorului în viziunea Mercedes-Benz

La fel ca în cazul propulsiei electrice, o mare importanță pentru utilizarea hidrogenului o are producția acestuia și rețeaua de stații de alimentare, care în prezent este slab dezvoltată.

Dacă din punct de vedere al stațiilor de alimentare, H2 Mobility Deutschland, o companiei fondată în 2015 de Daimler alături de Air Liquide, Linde, OMV, Shell și Total, va extinde treptat infrastructura la aproximativ 400 de stații până în 2023.

Singura enigmă rămâne cum se va obține hidrogenul la scară largă…

Mai multe beneficii pentru clienți
În anii următori, motoarele cu ardere internă vor rămâne indispensabile transportului rutier de mărfuri, motiv pentru care Mercedes-Benz Trucks le va face și mai eficiente.

Astfel, indiferent dacă viitorul se va baza pe vehicule alimentate cu diesel, combustibili alternativi sau electrice, Mercedes-Benz Trucks se va concentra asupra clienților.

Gemanii au prezentat o serie de soluții care vor împinge mai departe eficiența camioanelor lor, precum îmbunătățirea aerodinamicii (spre exemplu, renunțarea la oglinzile laterale ale camionului, probabil, chiar de la următoarea generație de camioane), respectiv a anumitor componente sau software-uri inteligente de control.

Pe viitor, PPC-ul, care deja utilizează momentul vehiculului pe trasee cu rampe, ar putea fi activ și în centrul orașului datorită hărților detaliate. De asemenea, camionul ar putea citi semnele de circulație, iar informațiile obținute să le integreze în strategia de schimbare a treptelor de viteză.

Digitalizarea, o parte esențială a camionului viitorului
Noile tehnologii, cum ar fi rețelele digitale, sunt utilizate în mod consecvent, iar camionul va fi dezvoltat în viitor „din interior spre exterior”, o parte importntă din acest proces fiind și Fleetboard.

Un inside despre cum ar putea arăta camionul viitorului în viziunea Mercedes-Benz

Pe lângă update-urile care vor permite afișarea informațiilor zilnice importante într-un singur ecran, camionul viitorul va putea oferi informații vitale despre starea sa tehnică, precum uzura anumitor componente mecanice, prin intermediul celor peste 400 de senzori ce vor face parte din acesta.

Al doilea nivel de autonomie pe viitoarea generație de camioane
În cadrul workshop-ului “Insight into automation”, Mercedes-Benz Trucks ne-a reamintit că a fost primul producător care a lansat un camion autonom (2014), iar în prezent este singurul producător care efectuează teste de drum, în Arizona (SUA) cu un astfel de camion.

Condusul automat nu crește doar eficiența și siguranța, ci ameliorează volumul de muncă al șoferului în situații de conducere monotone sau deosebit de stresante.

Acest lucru înseamnă că șoferul se poate concentra mai mult și este mai sigur pe drum. Mercedes-Benz Trucks dorește să-și extindă în continuare poziția de lider în acest domeniu în următorii ani.

Potrivit Daimler, al doilea nivel de conducere automată va fi posibil pe următoarea generație de camioane.

Concret, acest lucru înseamnă că vehiculul poate fi condus parțial automat pe autostradă, preluând temporar sistemele electronice care-l controlează.

Pe termen lung, combinarea sistemelor individuale de asistență va deschide calea spre condusul cu grad înalt de automatizare, care poate avea impact asupra timpilor de conducere și a modului de funcționare al vehiculului.

Pe termen mediu, obiectivul este de a dezvolta un camion care optimizează siguranța și confortul.

Industria a convenit asupra unui sistem pe cinci nivele de conducere automată elaborate de organizația de inginerie SAE International și adoptate de VDA pentru Germania.

Acest sistem este folosit pentru a clasifica diferitele tipuri de conducere automată:

Nivelul 1 – condus asistat
În prezent, conducerea asistată este standardul virtual în multe cabine de camioane. Acesta include, de exemplu, controlul vitezei de croazieră, care reglează viteza și adesea distanța față de vehiculul din față. În acest caz, șoferul trebuie să țină întotdeauna mâinile pe volan și ochii pe drum.

Nivelul 2 – condus semi-automat
În anumite situații, de exemplu pe autostradă, camionul se poate deplasa numai înainte, rămâne în bandă lui și reglează în mod autonom distanța față de vehiculul din față. Camionul poate prelua complet blocajele de trafic. Cu toate acestea, este necesară o monitorizare consecventă și vigilentă de către șofer.

Nivelul 3 – condus autonom cu grad ridicat
În acest caz, sistemele de camion pot prelua întreaga sarcină de conducere în anumite condiții, mai ales pe autostrăzi. Șoferului i se oferă un avertisment prealabil în cazul în care este necesar să reia controlul volanului. Cu toate acestea, șoferul trebuie să supravegheze drumul pe toată durata călătoriei, astfel încât să poată interveni în caz de urgență.

Nivelul 4 – condus automat 100%
Camionul poate efectua anumite sarcini definite de transport în mod automat – chiar și pe drumuri naționale sau în trafic urban. În aceasta situație, șoferul își poate muta atenția de la condițiile de trafic către alte lucruri.

Nivelul 5 – camioane fără șofer
La acest nivel de dezvoltare, camioanele se află pe drum, fără a avea șofer pentru toate sarcinile de transport și nu mai trebuie să fie echipate cu un volan.

Un nou pachet legislativ începând cu 2019
Producătorii de vehicule și politicienii doresc să reducă dependența de petrol și, până în 2030, să reducă emisiile de gaze cu efect de seră cu 30% în medie față de 2005 – o inițiativă ambițioasă.

În acest scop, Comisia Europeană a dezvoltat procedura de testare VECTO, în colaborare cu industria auto.

Astfel, începând cu 1 ianuarie 2019, toate camioanele noi vor avea certificate valorile emisiilor de CO2 și implicit consumului de carburant.

Zero accidente în viitor
Viziunea conducerii fără accident este o parte esențială a ADN-ului Daimler.

Compania a fost un pionier în sistemele de siguranță și asistență de zeci de ani, unul dintre motive fiind faptul că fundamentele pentru îmbunătățirea sistemelor sunt stabilite în cadrul cercetării in-house a accidentelor.

Mercedes-Benz Trucks este, de asemenea, un pionier printre producătorii de camioane din acest domeniu: aproape toate sistemele de siguranță populare disponibile acum pentru camioane au avut premiera pe camioanele Mercedes-Benz.

De altfel, șeful Mercedes-Benz Trucks a spus că “siguranța este cea mai importantă problemă a tuturor”.

Din acest motiv, în 2016, Daimler a introdus Active Brake Assist 4 (ABA 4), un sistem care poate printre altele detecta pietonii și preveni în mod eficient accidentele.

De asemenea, ABA 4 inglobează și Sideguard Assist, care avertizează șoferul și chiar frânează camionul în cazul în care șoferul nu reacționează, atunci când în unghiul mort al acestuia se află un pieton sau biciclist.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.