
Polonia pregătește un nou sistem de salarizare pentru șoferii de camion, în care se renunță la diurnă, iar salariul este taxat doar la nivelul salariului mediu din țară.
Polonia, cel mai mare furnizor de servicii de transport rutier internațional din Europa, pregătește o renunțare la diurna șoferilor de camion, din cauza schimbărilor introduse de Pachetul de Mobilitate.
Primul proiect a fost anunțat în vară. El prevedea renunțarea la diurnă și taxarea întregului salariu. Astfel, cheltuielile companiilor de transport poloneze cu salariile ar fi crescut cu aproximativ 40%.
Guvernul polonez a prezentat recent a doua versiune a proiectului de salarizare, care diminuează efectele negative asupra transportatorilor. În primul rând, noul proiect prevede renunțarea la diurnă doar pentru transportul internațional. Astfel, pentru transportul național se va putea păstra sistemul cu salariu de bază plus diurnă.
VEZI ȘI: Sute de transportatori rutieri din Lituania și-au deschis sucursale în Polonia
În schimb, pentru transportul internațional se va renunța total la diurna pentru cazare și masă, iar întregul salariu va fi trecut pe cartea de muncă. Totuși, indiferent de salariul primit de șoferii de camion, companiile vor plăti contribuții sociale doar la nivelul salariului mediu din Polonia din acel an. Astfel, o parte din salariul șoferilor de camion va fi scutită de taxare.
Pentru transportatori, noul proiect presupune o creștere a costurilor cu salariile, dar nu atât de mari ca la primul proiect. Baza pentru contribuțiile sociale va fi dublată față de cea din prezent (aproximativ 600 de euro), dar aproape cu 50% mai mică decât cea asumată în primul proiect (2.150-2.350 euro).