Pachet de MobilitateȘtiri

Unele date ar putea altera studiul CE privind impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor

UNTRR este de părere că includerea transportatorilor vestici și a transportului bilateral în studiul CE privind impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor la 8 săptămâni, ar putea duce la concluzii în defavoarea transportatorilor estici.

Uniunea își exprimă îngrijorarea cu privire la studiul CE privind evaluarea impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor la 8 săptămâni, deoarece, spune asociația, în acesta au fost incluse date distorsionante legate de transportatorii vestici și transporturile tur-retur, care ar putea fi folosite pentru a conduce de fapt la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest, în dezavantajul transportatorilor români.

Unele date ar putea altera studiul CE privind impactului obligației de întoarcere acasă a camioanelor

Obiectivul declarat al studiului efectuat de firma Ricardo Energy & Environment este de a identifica și evalua impactul obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni asupra climei și mediului, asupra congestionării traficului și asupra pieței economice și interne.

Astfel, Ricardo Energy & Environment a fost desemnată să desfășoare un sondaj al principalelor părți interesate din toate cele 27 de state membre ale UE, inclusiv operatorii de transport rutier, expeditori de mărfuri și sindicatele naționale a lucrătorilor.

Deși UNTRR a salutat declarațiile comisarului european pentru transporturi Adina Vălean și promovează activ participarea transportatorilor români în cadrul studiului CE de evaluare a impactului obligației întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, asociația avertizeazăcă formularea întrebărilor adresate în cadrul sondajului riscă să conducă la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea statelor Europei de Vest.

Este foarte probabil ca firma Ricardo, care realizează acest studiu de impact pentru Comisia Europeană, va arăta că obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni este deja o facilitate în situația în care din studiu rezultă că acestea se întorc oricum cu o frecvență mai ridicată de 6 ori pe an.

VEZI ȘI: Scania investește într-o fabrică de asamblare a bateriilor la Södertälje

Acest aspect va fi posibil, spune UNTRR, prin faptul că respondenții la chestionar sunt și din țările Europei de Vest – ale căror firme nu sunt afectate de această obligație, respectivprin introducerea în analiză a camioanelor care operează transport rutier internațional tur-retur, în condițiile în care prin definiție, acestea se întorc acasă după fiecare cursă, deci nu ar trebui să fie subiectul acestui studiu de impact.

UNTRR consideră că numărul de camioane implicate în transportul tur-retur, de altfel, exclusedin noile reguli de detașare introduse de Pachetul de Mobilitate, nu este relevant pentru acest studiu care vizează evaluarea impactului obligației de întoarcere regulată a camionuluiîn statul membru de origine.

În consecință, spune UNTRR, acest studiu ar trebui să se concentreze asupra evaluării impactului obligației de întoarcere regulată acasă a camioanelor pentru transportatorii rutieri est-europeni și din țările periferice, pentru a fi relevant și a nu conduce în mod eronat la concluzii prestabilite în conformitate cu abordarea Europei de Vest.

Conform unui studiu KPMG, comandat de UNTRR, privind impactul modificărilor Pachetului de Mobilitate asupra sectorului de transport rutier de marfă, întoarcerea obligatorie acasă a celor 60.650 de camioane românești implicate în transport internațional cross-trade și cabotaj va duce la curse goale de 9.800 km per camion anual și, în consecință, la costuri suplimentare semnificative pentru transportatorii români, generând pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro.

De asemenea, studiul KPMG estimează că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4.5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1.4% a PIB-ului.

În plus, emisiile suplimentare de CO2 estimate ca urmare a curselor goale se ridică la aproximativ 456 886 t, ceea ce reprezintă o creștere cu 7.7% a emisiilor totale de CO2 provenite din transportul rutier cu camioane și autobuze.

Regulamentul 1055/2020
Obligația întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a regulilor de acces la profesie și la piața de transport rutier de mărfuri în UE, parte a Pachetului de Mobilitate publicat pe 31 iulie 2020 și ale cărui prevederi se vor aplica din 21 februarie 2022.

Vă reamintim că România, alături de alte state est-europene, au contestat la Curtea Europeană de Justiție prevederile considerate discriminatorii ale Pachetului de Mobilitate pentru transportatorii români.

Ar trebui eliminați din studiul CE transportatorii vestici și transporturile tur-retur?

Din aceeași categorie...

Back to top button