Uniunea Europeană va retrage sprijinul biocombustibililor din plante

Uniunea Europeană va retrage sprijinul biocombustibililor din plante
Parlamentul European este prins în mijlocul unor discuții intense privind utilizarea biocombustibililor din culturi de plante.

În timp ce milioane de europeni vor fi în concedii, majoritatea dintre aceștia nu-și dau seama ce vor declanșa, spune Laura Buffet, manager pentru combustibili nepoluanți în cadrul Transport & Environment.

Uniunea Europeană va retrage sprijinul biocombustibililor din plante

Luna iulie reprezintă începutul vacanțelor de vară, și pentru foarte mulți din Europa graba către o bine meritată relaxare la munte sau la mare. S-ar putea ca și tu să fii unul din milioanele de europeni care vor merge cu mașina în vacanță alături de familie sau prieteni.

Pe foarte mulți îi intereează doar prețul carburantului la pompă, însă majoritatea șoferilor habar nu au de fapt ce declanșază.

Oamenii cunosc faptul că toate vehiculele europene utilizează combustibili fosili, însă prea puțini știu că o mare parte dintre acestea pot utiliza și biocombustibili. Sau dacă cunosc acest aspect, aceștia nu știu ce tip de biocombustibil utilizează și ce impact are asupra mediului înconjurător.

Combustibilii alternativi au fost inițial promovați de politici publice ca o soluție la decarbonizare, însă, în prezent, majoritatea s-au dovedit a avea un impact negativ asupra mediului și climei.

Uleiul de rapiță este cel mai utilizat în producția de biocombustibil, însă din ce în ce mai mult ulei de palmier este utilizat, transformându-i pe șoferii europeni între topul consumatorilor de ulei de palmier din Europa.

VEZI ȘI: Revoluția din parcare se termină brusc atunci când telefonul sună

Utilizând pământul pentru a culturi de plante folosite în producția de biocombustibililor, în detrimentul utilizării în alt scop, se crează fenomenul numit Indirect Land Use Change (ILUC) – schimbarea utilizării indirecte a solului – care cauzează în plus, gaze cu efect de seră, în special din cauză că generează despădurire.

În ultimii ani, au apărut tot mai multe dovezi despre impactul biocombustibililor asupra climei și câteva studii au arătat că impactul ILUC este semnificativ.

Spre exemplu, conform estimărilor bazate pe ultimele studii derulate de CE, biodieselul din ulei de palmier este de trei ori mai nociv pentru mediu decât motorina clasică și de 1.2 ori decât biodiesel-ul obținut din rapiță. Mai plastic spus, leacul este mai rău decât boala.

Pentru a limita distrugerile provocate de culturile de plante ce stau la baza biocombustibililor, UE a început o reformă a politicii privind biocombustibilii încă din 2012 și a adoptând o politică de compromis în 2015, care limitează la 7% producția de biocarburanții alimentari.

De atunci, Comisia Europeană a semnalat de mai multe ori necesitatea de eliminare progresivă a sprijinului pentru biocarburanții alimentari și de trecere la alternative mai durabile, cum ar fi „biocombustibilii avansați”, din deseuri și reziduri, respectiv energie regenerabilă. În noiembrie 2016, CE a introdus o nouă propunere de limitare a ponderii biocarburanților proveniți din culturi de plante la 3.8% până în 2030, iar în prezent Parlamentul European și Consiliul discută această propunere.

Mai mult, europarlamentarul, Bas Eickhout, a propus recent ca biocombustibili produși din culturi de plante să nu mai primească ajutoare financiare după 2020. Dacă această propunere trece, înseamnă că biocombustibilii din rapiță, ulei de palmier și soia vor fi descalificați din politica de suport la nivel de Uniune. Interesant este ce-ar însemna asta pentru agricultura românească, care în prezent se bazează pe culturile de rapiță, unele foarte profitabile.

De asemenea, prin retragerea sprijinului acestor combustibili, UE recunoaște indirect că politica de promovare a acestora a fost una greșită.

Follow #infotrucker