Uniunea Europeană vrea taxarea suplimentară a camioanelor pentru zgomot și poluare

O directiva aprobata de Parlamentul European permite revizuirea regulilor de taxare a camioanelor, astfel încât acestea să fie taxate pe lângă utilizarea drumului și pentru zgomot și poluare.
Potrivit textului adoptat, banii proveniti din aceste taxarea suplimentară a camioanelor pentru zgomot si poluare vor fi folositi pentru imbunatatirea performantei sistemelor de transport si reducerea poluarii, scrie ziare.com.
In cursul dezbaterii, europarlamentarul belgian Said El Khadraoui a spus ca acest compromis la care au ajuns parlamentarii europeni reprezinta un punct de cotitura pentru politica europeana de transport in urmatorul deceniu, intrucat “ofera pentru prima data posibilitatea statelor membre de a taxa suplimentar (…) si de a folosi la maximum o serie larga de variatii in taxa de drum pentru a imbunatati mobilitatea”.
In medie, taxa pentru folosirea infrastructurii de transport ar putea creste cu 3 pana la 4 euro per vehicul/km, pentru a acoperi costurile externe determinate de transportul rutier, incepand cu poluarea aerului si a zgomotelor emise.
Directiva nu va acoperi numai costul retelelor de transportul trans-european, ci a tuturor autostrazilor, si se va aplica vehiculelor de peste 3,5 tone.
Daca un stat membru doreste sa excluda de la plata acestor taxe vehiculele de pana la 12 tone, va trebui sa anunte Comisia Europeana cu privire la motivele care stau la baza acestei decizii.
In schimb, statele membre se angajeaza sa investeasca 15% din venituri in retelele de transpot trans-european.
Restul veniturilor ar trebui folosite pentru a reduce pagubele produse mediului si pentru dezvoltarea sistemelor de transport.
Noile reguli privind eurovigneta au fost aprobate cu 505 voturi pentru, 141 impotriva si 17 absente. Mai trebuie aprobate oficial de statele membre UE, si vor intra in aplicare in decurs de trei luni de la publicarea in Jurnalul Oficial.