UNTRR cere Guvernului si Parlamentului o legislatie clara cu privire la diurna

Studiu BAG: Șoferii profesioniști trebuie să-și ia locul de muncă inapoi

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) semnaleaza faptul ca proiectul de lege privind anularea unor obligatii fiscale, printre care si cele impuse diurnelor acordate soferilor profesionisti de la firmele de transport, este abuziv si creeaza un precedent periculos in nerespectarea legislatiei fiscale.

UNTRR a semnalat la finalul anului trecut abuzurile organelor de control, care au recalificat retroactiv sumele acordate soferilor cu titlu de diurna neimpozabila drept venituri de natura salariala si, prin urmare, au calculat impozit pe veniturile din salarii, contributii sociale si accesorii la toate aceste sume. Daca masura s-ar aplica la toata industria de transport ar insemna ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) ar trebui sa colecteze taxe si impozite de la transportatori de 6 miliarde de euro, suma care ar duce la falimentul intregii industrii si cu consecinte deosebit de grave pentru economia tarii.

UNTRR cere Guvernului si Parlamentului o legislatie clara cu privire la diurna

Asociatia patronala cere Guvernului si Parlamentului sa clarifice legislatia in domeniu, deoarece diurna acordata soferilor profesionisti nu poate fi incadrata in aceeasi categorie cu sumele platite angajatilor pe drepturi de autor, PFA sau cu impunerea unor contributii sociale pentru dividende de cativa lei. Fara o clarificare a legislatiei, aceasta amnistie fiscala doar intareste pozitia Executivului ca pana acum diurna soferilor a fost acordata nelegal.

Acest proiect este gandit pentru doua categorii de contribuabili – cei supusi unor abuzuri si inechitati si unor asa zisi evazionisti fiscali pentru care 1 iunie 2015 reprezinta momentul T”0”. Evident ca transportatorii, in viziunea autoritatilor, sunt incadrati in cea de-a doua categorie si suntem demni de mila amnistiei. Aceasta abordare arata faptul ca orice lege existenta poate fi considerata inexistenta in orice moment si toti cei care au respectat legea respectiva pot fi considerati infractori. Noi ne dorim un moment „ZERO“ la care legislatia sa devina clara, iar firmele de transport sa-si poata dezvolta afacerile fara sa fie trimise in corzi de diferite modificari legislative care apar de pe o zi pe alta, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.

Precizam ca plata diurnei (indemnizatiei de delegare) catre soferii din transportul international de marfuri, pentru deplasarile pe care acestia le desfasoara, a reprezentat o constanta in ultimii 25 de ani in Romania si niciodata aceste sume nu au fost reincadrate din punct de vedere fiscal ori supuse impozitelor, aceste sume reprezentand cheltuieli pentru hrana si neprevazute, si nu venituri.

De asemenea, va reamintim ca, in contextul controalelor fiscale efectuate pe parcursul anului 2014 la agentii de munca temporara, organele de control au recalificat sumele acordate de acestia cu titlu de diurna drept venituri de natura salariala avand in vedere specificul acelei situatii, care nu are legatura cu situatia transportatorilor si soferilor. Tocmai de aceea, prin comunicatul nr. 908173 din data de 23 octombrie 2014, ANAF a transat o distinctie neta intre situatia transportatorilor si cea a agentilor de munca temporara: „In ceea ce priveste statutul personalului aeronautic civil navigant profesionist din aviatia civila din Romania precizam ca activitatea acestuia face obiectul unor reglementari speciale, aprobate prin Legea nr. 223/2007. Reglementari speciale exista si in situatia personalului navigant maritim, a personalului din domeniul transportului rutier si feroviar international etc., drepturile acordate acestor categorii de personal nefiind asimilate celor acordate de agentii de munca temporara”. Nu exista niciun motiv legitim pentru care autoritatea fiscala sa revina asupra acestei aprecieri corecte. De asemenea, UNTRR cere modificarea Legii 223/2007 prin includerea expresa si a transportului rutier international de marfa si persoane.

Instantele judecatoresti, prin hotarari irevocabile, au stabilit la randul lor ca, din punctul de vedere al legislatiei muncii, activitatea soferilor are natura unei delegari si au obligat angajatorii la plata sumelor cuvenite cu titlu de diurna, recunoscand astfel acordarea acesteia si pentru soferi in aceleasi conditii ca pentru orice alta categorie de angajati.

Follow #infotrucker