Patronate și sindicateTop News

UNTRR cere sprijin pentru achiziționarea de vehicule CNG și LNG

UNTRR solicită Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor acordarea de stimulente pentru achiziția de vehicule comerciale alimentate cu CNG și LNG, primul pas către tranziția verde în industria transporturilor rutiere.

Bonusul ar trebui să fie acordat pentru vehicule de transport marfă de peste 2,5 tone și de transport persoane de peste 1+9 locuri, alimentate cu gaz natural comprimat sau lichefiat. UNTRR a mai făcut această solicitare și în 2019, dar până în prezent transportatorii rutieri români nu au beneficiat de niciun program de stimulare.

UNTRR cere sprijin pentru achiziționarea de vehicule CNG și LNG

Cererea are la bază și obiectivele europene ambițioase ale Pactului Verde European și ale pachetului Fit for 55, care pun o presiune foarte mare asupra sectorului de transport. UE s-a angajat să reducă emisiile de CO2 cu cel puțin 55% până în 2030, ca pas intermediar către atingerea obiectivului de neutralitate climatică UE până în 2050.

Propunerea legislativă UE prevede în primă fază utilizarea unui mix de combustibili alternativi care servesc ca substitut pentru sursele de petrol fosil, ajungând în final la vehicule cu emisii zero, pe bază de energie electrică și hidrogen.

”Camioanele CNG și LNG sunt un prim pas către tranziția verde în industria transporturilor rutiere. 6 din cei 7 producători de camioane europeni au astfel de modele, iar România are mari rezerve de gaze naturale, putând folosi resursele proprii de gaz natural pentru transporturile operate cu vehicule CNG/LNG. În prezent, gazul natural este cel mai rentabil mod de reducere a emisiilor de CO2, iar biogazul produs din deșeuri va ajuta România să își reducă amprenta de carbon și să devină un contribuitor important la economia circulară europeană”, se arată în comunicatul UNTRR.

VEZI ȘI: 65 de camioane IVECO S-WAY LNG pentru Vlantana

Potrivit UNTRR, transportatorii rutieri români doresc să investească în vehicule ecologice, însă au nevoie de sprijinul autorităților române pentru implementare, atât pentru pentru stimularea achiziției, cât și pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare cu combustibili alternativi.

UNTRR cere subvenții de până la 50% din costul vehiculului. Asociația dă ca exemplu Germania, cu subvenție de până la 40% din costul vehiculului și scutire de la taxa de drum până în 2023. Stimularea achiziției trebuie corelată cu alocarea de finanțare europeană pentru dezvoltarea infrastructurii de stații de alimentare, cel puțin de-a lungul rețelei centrale TEN-T.

Ca și la autostrăzi, infrastructura CNG și LNG din România este rămasă cu mult în urmă față de Europa. În Europa sunt în prezent aproximativ 4.000 de stații CNG, iar în România doar 3 stații. De asemenea, în timp ce în Europa sunt 400 stații LNG, România nu deține nicio astfel de stație de alimentare.

Din aceeași categorie...

Back to top button