Patronate și sindicate

UNTRR solicită autorităților române să monitorizeze criza de AdBlue

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) atenționează asupra crizei de AdBlue în curs de escaladare la nivel european și solicită autorităților române să monitorizeze situația și să acorde suport industriei de transport rutier în situația în care stocurile se vor epuiza.

Creșterea prețurilor la gazele naturale i-a determinat pe producătorii de AdBlue să își reducă la minimum producția, astfel că există riscul ca milioane de camioane cu motoare diesel Euro 4, Euro 5 și Euro 6 să se oprească în toată Europa.

UNTRR solicită autorităților române să monitorizeze criza de AdBlue

Mai multe fabrici din UE au oprit temporar sau au redus producția, ceea ce provoacă probleme cu aprovizionarea cu AdBlue, cel puțin în țări precum Cehia, Slovacia, Austria, Spania și Portugalia. În plus, deși lipsa actuală de AdBlue ridică momentan doar unele probleme de aprovizionare, continuarea producției reduse în UE ar putea duce la o situație dramatică și la afectarea lanțurilor de aprovizionare.

În ultimele 2 săptămâni, oferta de AdBlue a scăzut, iar prețurile acestui produs esențial pentru motoarele diesel s-au dublat în mai multe țări europene. Unele companii au început să-și facă rezerve de AdBlue de teamă că stocul se va epuiza, generând panică și majorarea prețurilor.

AdBlue este un fluid injectat în cadrul motoarelor diesel pentru a reduce gazele nocive care sunt eliberate în atmosferă. În lipsa acestuia, vehiculele sunt programate să se oprească după un număr de kilometri. Rezervorul de AdBlue al unui vehicul greu (45-85 litri) trebuie reumplut la 1-2 săptămâni. În prezent, pe piața europeană, 99,3% din camioane sunt alimentate cu motorină.

AdBlue are la bază amoniac, iar utilizarea principală a acestuia este pentru îngrășăminte în agricultură. Conform estimărilor, în medie, 20% din producția de amoniu a unei fabrici este utilizată pentru producția de AdBlue și 80% pentru îngrășăminte.

VEZI ȘI: Un nou sistem de salarizare pentru șoferii de camion

Unul dintre cele mai importante elemente de cost în producția de amoniac este gazul natural. Prețul gazelor naturale a crescut foarte mult în ultima vreme. Acest lucru a dus la o majorare a prețului amoniacului și, inclusiv, a prețului îngrășămintelor. Fermierii din UE, neavând nevoie imediată de îngrășăminte, au amânat decizia de cumpărare până în lunile ianuarie/februarie de anul viitor, sperând că până atunci prețul gazului va scădea și îngrășămintele se vor ieftini. La rândul lor, acele fabrici care produc amoniac în principal pentru îngrășăminte nu-l mai pot vinde și nu consideră că este viabil din punct de vedere economic să continue producția, deoarece rămân fără principalii lor clienți. Producerea de amoniac numai pentru AdBlue i-ar putea aduce în dificultăți financiare, deoarece ar funcționa la o capacitate de producție de 20%.

Astfel, dacă prețul gazelor naturale va rămâne foarte ridicat în următoarele două luni și fermierii vor amâna cumpărarea îngrășămintelor până în februarie, producția de AdBlue în UE va continua să scadă, dacă autoritățile naționale și europene nu vor interveni.

Lipsa AdBlue ar putea duce la oprirea activității de transport rutier, ceea ce se va transpune în creșterea prețurilor produselor la raft și la o penurie de bunuri. UNTRR solicită Guvernului măsuri de susținere a industriei de transport rutier în fața crizei AdBlue, prin asigurarea continuității producției de AdBlue în România.

Din aceeași categorie...

Back to top button