UNTRR solicită CJUE anularea prevederilor Pachetului de Mobilitate

UNTRR solicită CJUE anularea prevederilor Pachetului de Mobilitate
UNTRR a contestat la CJUE o parte din prevederile Pachetului de Mobilitate, deoarece consideră că restricționează grav activitatea transportatorilor români în UE.

Prin intermediul firmei de avocatură DLA Piper UK LLP din Bruxelles, UNTRR a depus treiacțiuni de contestare a Pachetului de Mobilitate la Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), respectiv la Tribunalul General al Uniunii Europene, prin care solicită anularea prevederilorprivind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină (Reg. 1054/2020), suspendarea aplicării prevederilor privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină, până la decizia de anulare (Reg. 1054/2020) și anularea prevederilor privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor (Reg.1055/2020).

UNTRR solicită CJUE anularea prevederilor Pachetului de Mobilitate

Prin această acțiune, uniunea transportatorilor rutieri români susține demersul Guvernului României de contestare a Pachetului de Mobilitate la CJUE. În plus, UNTRR salută și acțiunile similare de contestare a Pachetului de Mobilitate, inițiate de celelalte state est-europeneafectate.

”Pachetul de Mobilitate generează costuri anuale de aproape un miliard de euro pentru transportatorii rutieri români și o pierdere anuală de venituri de 524 milioane euro”, spune Constantin Isac – Președinte UNTRR.

Până la o decizie privind anularea celor trei prevederi ale Pachetului de Mobilitate, UNTRR solicită suspendarea de urgență a aplicării prevederilor privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerii efectuării repausului săptămânal normal în cabină, în vigoare din 20august 2020, pentru evitarea distrugerii ireparabile a firmelor de transport rutier din România și protejarea șoferilor acestora în contextul agravării pandemiei COVID-19.

Uniunea argumentează solicitarea spunând că ”transportatorii români nu pot aștepta încheierea procedurii principale de anulare a acestor prevederi fără a suferi prejudicii cu consecințe grave și ireparabile, care le vor amenința viabilitatea financiară.”

VEZI ȘI: Cabotajul rămâne o problemă pentru companiile germane de transport

Acțiunea de contestare a Pachetului de Mobilitate a fost fundamentată pe baza studiului KPMGdin 22 octombrie 2020 – ”Analiza de impact a modificărilor Pachetului de Mobilitate asupra sectorului de transport rutier de marfă”, solicitat de UNTRR, studiului Transport & Mobility Leuven (2019) – ”Impactul Pachetului de Mobilitate asupra transportului rutier european de marfă”, realizat la cererea Asociației Transportatorilor Rutieri din Lituania (LINAVA) și UNTRR și a cercetărilor Interbiz GmbH, de asemenea solicitate de UNTRR.

Conform studiului KPMG, solicitat de UNTRR, prevederile Pachetului de Mobilitate vor genera transportatorilor rutieri români pierderi anuale de venituri de 524 milioane euro, urmare a curselor în gol determinate de obligația întoarcerii acasă a camioanelor.

UNTRR solicită CJUE anularea prevederilor Pachetului de Mobilitate

 

De asemenea, transportatorii români vor avea un cost suplimentar anual cu locurile de cazare de 228 milioane euro, cu combustibilul de 197 milioane euro din cauza întoarcerii obligatorii a vehiculelor la fiecare 8 săptămâni, taxe suplimentare de drum de 150 milioane euro/an, costuri de transfer a șoferilor acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni de 162 milioane euro/an, costuri administrative de 60 milioane euro/an, costuri cu instalarea tahografelor inteligente de 61 milioane euro, costuri cu parcările securizate de 29 milioane euro/an și alte costuri legate de întreținere și reparații de 77 milioane euro/an.

Această pierdere de venituri și creștere a costurilor va determina mulți dintre transportatorii rutieri de mărfuri din România fie să-și întrerupă activitatea, fie să își mute operațiunile în alte state membre UE.

Conform studiului, 34% dintre transportatorii români își vor muta afacerea într-un alt stat membru UE (reprezentând echivalentul unei scăderi de 1.8 miliarde euro a veniturilor din transportul rutier de marfă din România), 21% își vor închide afacerile (ceea ce ar putea genera o nouă scădere a veniturilor din transporturi de 1.1 miliarde euro) și 28% își vor schimba strategia de afaceri cu o altă activitate economică (reprezentând pierderi în sectorul transportului rutier internațional de mărfuri de 1.5 miliarde euro).

UNTRR solicită CJUE anularea prevederilor Pachetului de Mobilitate

În consecință, cel puțin 26.016 șoferi și personal administrativ angajați în prezent în sector ar putea să-și piardă locul de muncă, ceea ce va reprezenta o creștere a ratei șomajului în România de 0.3%, spune UNTRR.

Astfel, se estimează că veniturile din transportul rutier internațional de marfă din România vor scădea cu 4.5 miliarde euro, ceea ce reprezintă o diminuare de 1,4% a produsului intern brut național.

Anularea prevederilor Reg. 1054/2020 privind obligația întoarcerii acasă a șoferilor și interzicerea efectuării repausului săptămânal normal în cabină
Pe de o parte, dacă transportatorii români respectă obligațiile Pachetului de Mobilitate și asigură întoarcerea acasă a șoferilor la fiecare patru săptămâni consecutive în România (de cele mai multe ori din Europa de Vest și Centrală, unde își prestează serviciile), afacerea acestora este afectată ireversibil negativ.

Pe de altă parte, dacă transportatorii români nu respectă aceste obligații, aceștia sunt amendați în statele membre ale Uniunii Europene. În această situație, spune UNTRR, transportatorii români sunt obligați să plătească amenzile ilegale impuse, în caz contrar vehiculele acestora vor fi imobilizate din cauza neplății sancțiunilor acordate.

UNTRR solicită CJUE anularea prevederilor Pachetului de Mobilitate

Plata tuturor acestor amenzi, considerate de UNTRR ilegale, va avea drept consecință blocarea afacerii firmelor de transporturi rutiere românești, ceea ce se traduce prin faliment și pierderea locului de muncă pentru șoferii profesioniști.

Fără suspendarea prevederilor Reg. 1054/2020, transportatorii români se vor afla într-o poziție care ar pune în pericol viabilitatea lor financiară, suferind astfel un prejudiciu grav și ireparabil.

Anularea prevederilor Reg. 1055/2020 privind obligația întoarcerii acasă a camioanelor
Această obligație privind întoarcerea acasă a camioanelor la fiecare opt săptămâni este extrem de împovărătoare determinând curse goale suplimentare de 9.800 km/camion/an, afectând libertatea firmelor de transport rutier de a-și organiza flota și limitându-le disproporționat posibilitatea de a furniza servicii pe piața internă.

Implementarea integrală a Pachetului de Mobilitate va eroda semnificativ profitabilitatea transportului rutier internațional de marfă din România –  conducând atât la pierderi de venituri din cauza curselor goale determinate de întoarcerea obligatorie a camioanelor, precum și la o bază de costuri mai mare, determinate de personalul administrativ și conducătorii auto suplimentari care ar fi necesari pentru respectarea noilor cerințe. Transportatorii români vor fi astfel profund dezavantajați față de competitorii lor din Europa Centrală și de Vest.

Prin ignorarea impactului dezastruos pe plan financiar, administrativ, economic, social și de mediu al Pachetului de Mobilitate, UNTRR acuză Parlamentul European și Consiliul UE că nu au respectat obligațiile legale solicitate de tehnica legislativă europeană și au adoptat prevederi discriminatorii, precum obligația întoarcerii acasă a camioanelor, fără o analiză de impact.

”Această încălcare a dreptului comunitar nu poate fi tolerată, având în vedere efectele dramatice asupra industriei de transport rutier din România!”, mai spune UNTRR.

Follow #infotrucker