EconomicTop News

UNTRR solicită elaborarea unei note de orientare privind diurna șoferilor

Este sau nu diurna un venit de natură salarială?

UNTRR solicită Ministerului Finanțelor, ANAF, Ministerului Muncii și Protecției Sociale și Inspecției Muncii activarea grupului de lucru privind diurna șoferilor, respectiv o implicare proactivă pentru a identifica soluții viabile pentru industria de transport rutier din România.

Controalele realizate în ultimele luni la firme de transport rutier, care au avut ca și consecință reîncadrarea diurnei ca venit de natură salarială, produc o îngrijorare maximă în rândul firmelor de transport rutier din România, mai ales în lipsa unor informații publice transparente clare, care să constituie o referință neinterpretabilă, atât pentru agenții de control, dar și pentru firmele controlate.

Astfel, reprezentanții transportatorilor români solicită elaborarea și publicarea unei note de orientare care să clarifice situațiile în care diurna plătită de firmele de transport rutier internațional șoferilor de camion nu face subiectul reîncadrării ca venituri de tip salarial, și, de asemenea, situațiile în care poate face acest subiect.

Majoritatea firmelor de transport au trecut în contractele de muncă ale șoferilor că locul de desfășurare a activității este la sediul firmei/punctul de lucruOG, conform OG 27/2011.

Totodată, șoferii sunt delegați conform art. 43 din Codul Muncii, iar firmele au acte adiționale semnate pentru perioade succesive de 60 de zile calendaristice pentru prelungirea perioadei de delegare și șoferii își desfășoară activitatea în baza ordinelor de deplasare de la sediul firmei la locul de încărcare/descărcare a mărfii.

Cu toate acestea, ANAF a considerat că aceste documente nu sunt suficiente pentru a demonstra delegarea și a reîncadrat diurna ca fiind venit salarial.

Diurna trebuie clarificată deoarece controalele afectează firmele de transport rutier pe o perioadă de 5 ani în urmă, din cauza reîncadrării diurnei ca venit de natură salarială.

VEZI ȘI: Camioanele, autocarele și autoutilitarele de 3.5 tone controlate, în Belgia

Mai mult, având în vedere faptul că din februarie 2022 se vor aplica noile norme specifice privind detașarea conducătorilor auto care operează transport rutier intracomunitar de tip crosstrade și cabotaj, este necesară clarificarea faptului că diurna rămâne valabilă pentru operațiunile de transport bilateral, național și extracomunitar.

Reîncadrarea diurnei ca venit salarial și taxarea retroactivă va duce la falimentul imediat al  firmelor de transport rutier, în condițiile în care sunt situații în care deciziile de impunere sunt în cuantum cel puțin egal cu cifra de afaceri anuală a companiei.

De asemenea, reîncadrarea diurnei ca și venit salarial mai aduce o povară bugetului statului, întrucât firmele de transport nu au de unde să plătească acești bani, iar una din măsurile autorităților prevede obligativitatea trecerii șoferilor din delegare în detașare în Declarația 112, chiar dacă firmele dețin ordine de deplasare pentru conducătorii auto.

Astfel, firmele de transport rutier vor intra în faliment (situații reale), iar statul va suporta toate taxele neplătite de angajator și diferența de sumă la calcularea punctelor de pensie.

UNTRR solicită Ministerului Finanțelor și Ministerului Muncii și Protecției Sociale un punct de vedere asumat în legătură cu locul de muncă și deciziile de delegare în cazul șoferilor profesioniști, având în vedere situația reală din piață și nevoia de dezvoltare a industriei de transport rutier și a economiei României.

Din aceeași categorie...

Back to top button