UNTRR solicită eliminarea examinării anuale a șoferilor profesioniști

UNTRR semnalează necesitatea reformării procesului de examinare medicală și psihologică a șoferilor profesioniști, în conformitate cu legislația europeană.
Un sondaj recent realizat de UNTRR arată că peste 80% dintre firmele de transport rutier și șoferii profesioniști sprijină această schimbare. UNTRR consideră că România trebuie să se alinieze normelor europene privind examinarea medicală și psihologică a șoferilor profesioniști și să elimine obligația efectuării examinărilor anuale pentru siguranța rutieră, care generează costuri suplimentare nejustificate pentru industria transporturilor rutiere.
România este singurul stat din Uniunea Europeană care solicită examinarea medicală și psihologică anuală a șoferilor profesioniști pentru siguranța rutieră, suplimentar față de examinarea medicală anuală pentru medicina muncii. În prezent, autoritățile române impun examene medicale și psihologice anuale pentru șoferii profesioniști, care ajung să realizeze chiar și de trei ori pe an, la date diferite.
Ministerul Sănătății și Ministerul Transporturilor și Infrastructurii nu au niciun fundament solid pentru a solicita aceste examinări anuale pentru siguranța circulației. Conform datelor INS, în 2022 în România au fost înregistrate 28.010 accidente rutiere cauzatoare de vătămări corporale, dintre care doar 117 produse de șoferii profesioniști de marfă și 250 de șoferii profesioniști de autobuze, microbuze, troleibuze și tramvaie. În schimb, 15.833 de accidente au fost provocate de șoferii cu categoria B, 3.299 de pietoni, 3.154 de bicicliști, 385 de mopede, 687 de motociclete, 127 de tractoare și 4.158 de alți utilizatori.
VEZI ȘI: Examen pentru atestatul CPI în mai multe limbi străine, în Germania
Costurile anuale pentru examinarea psihologică și medicală a celor 300.000 de șoferi profesioniști care lucrează în România se ridică la 99 milioane lei (aproximativ 19,8 milioane euro). De asemenea, deși examinarea psihologică este aceeași, șoferii care efectuează transport ADR (mărfuri periculoase) trebuie să mai plătească suplimentar încă 150 lei pentru examinarea psihologică specifică, ceea ce înseamnă aproximativ 11,100 milioane lei (aproximativ 2,2 milioane euro) în 2023. Similar, și șoferii care transportă marfă agabaritică sau transport valori mai scot din buzunar încă 150 lei.
Ministerul Transporturilor și Infrastructurii a extins lista persoanelor care trebuie să efectueze controale medicale și psihologice incluzând și managerii de transport, deși aceștia nu trebuie să dețină permis de conducere. Astfel, sunt impuse industriei transporturilor rutiere costuri suplimentare de 52 milioane lei (aproximativ 10,4 milioane euro) la fiecare doi ani pentru cei 149.000 manageri de transport.
În consecință, UNTRR solicită ca România să se alinieze legislației europene și practicii din celelalte state membre UE, care nu impun examinarea medicală și psihologică anuală a șoferilor profesioniști, ci impun o examinare anuală riguroasă de medicina muncii.