Legislatie

UNTRR solicită eliminarea problemelor aduse de noile prevederi ale Legii 86/2023

UNTRR semnalează Ministerului Transporturilor problemele cu care se confruntă transportatorii de la 15 aprilie 2023, când a intrat în vigoare Legea 86/2023, prin eliminarea toleranțelor la depășirea greutăților și dimensiunilor maxime admise ale vehiculelor de transport rutier de mărfuri.

Potrivit UNTRR, noile prevederi generează discriminarea transportatorilor români în România față de competitorii din alte țări, ajungându-se la situații absurde prin care se emit AST-uri pentru depășiri nesemnificative ale greutății maxime admise (50-60 kg) față de greutățile maxime admise de 40 tone sau pentru depășirea cu numai 1-2 cm a înălțimii vehiculului.

Astfel, conform noului cadru legal, o firmă care transportă marfă generală și depășește înălțimea maximă admisă de 4 m cu numai 1-2 cm trebuie să își achiziționeze AST, iar șoferul este obligat să dețină certificat pentru transport agabaritic. România este singurul stat membru UE care solicită pentru șoferul profesionist care deține CPI/CPC și certificat pentru transport agabaritic dacă transportă marfă care presupune o autorizație specială de transport – AST.

După ce vehiculul care transportă marfă generală a trecut frontiera, dacă șoferul este oprit de ISCTR și deține AST, inspectorul îl poate sancționa pe șofer sau/și operatorul de transport întrucât acesta nu deține certificat pentru transport agabaritic. Lipsa certificatului pentru transport agabaritic se sancționează cu amendă de la 9.000 lei la 12.000 lei, care se aplică operatorului de transport rutier român și cu suspendarea copiei conforme pentru o perioadă de 30 de zile – în timp ce șoferilor străini nu li se solicită acest certificat pentru transport agabaritic. În consecință, transportatorii rutieri străini nu sunt amendați pentru lipsa certificatului pentru transport agabaritic, în timp ce transportatorii români primesc amenzi ridicate, ajungând să fie discriminați la ei acasă chiar de autoritățile române.

VEZI ȘI: Test în România cu a treia generație Volvo FH 500 I-Save

Având în vedere problemele create operatorilor de transport marfă de Legea 86/2023, UNTRR solicită:

  • Eliminarea certificatului de pregătire profesională pentru șoferii care efectuează transport agabaritic
  • Reintroducerea avertismentului verbal și eliminarea amenzilor și a obligației șoferului de a deține un certificat de transport agabaritic pentru vehiculele care depășesc înălțimea cu mai mult de 1 cm, dar nu mai mult de 1%, adică maxim 4 cm
  • Reducerea tarifelor AST, România având în acest moment are cele mai mari tarife la AST față de statele vecine.
  • Coresponsabilizarea proprietarului mărfii, expeditorilor de mărfuri, agenților de expediție, contractanților și subcontractanților de pe tot lanțul logistic al transportului, pentru declararea, completarea greșită a documentelor de transport, pentru nerespectarea greutății și/ sau dimensiunilor mărfii transportate.
  • Abordare adecvată și proporțională privind controlarea vehiculelor de transport rutier de marfă numai pentru situații cu risc real și vizibil, evitându-se blocajele la punctele de trecere a frontierei pentru depășiri nesemnificative ale greutăților și dimensiunilor mărfurilor transportate.

Din aceeași categorie...

Back to top button