UNTRR solicită tuturor membrilor Parlamentului European să respingă Pachetul de Mobilitate

UNTRR solicită tuturor membrilor Parlamentului European să respingă Pachetul de Mobilitate
UNTRR solicită celor 705 de membri ai Parlamentului European să respingă Pachetul de Mobilitate, care va fi supus votului final în plenul Parlamentului European, astăzi, 8 iulie 2020.

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România susține că votul final pe Pachetul de Mobilitate are o importanță crucială pentru viitorul pieței europene de transport rutier și implicit pentru toate economiile Uniunii Europene.

UNTRR solicită tuturor membrilor Parlamentului European să respingă Pachetul de Mobilitate

Pachetul de Mobilitate, cea mai importantă reformă din transportul rutier de mărfuri european, a fost propus de Comisia Europeană în 2017, iar în forma actuală agreată de colegiutorii europeni, propune modificări majore ale legislației europene în domeniul transporturilor rutiere.

Conform asociațiilor patronale din România, dar și din alte state est-europene, în forma actuală, Pachetul de Mobilitate amenință supraviețuirea transportatorilor români și estici.

Parlamentul European va vota astăzi, 8 iulie 2020, cele 3 dosare fierbinți ale Pachetului de Mobilitate, respectiv:

  • Cerințe de control și norme specifice privind detașarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier – Recomandare pentru a doua lectură
  • Modificarea Regulamentului (CE) nr. 561/2006 în ceea ce privește cerințele minime referitoare la duratele de conducere zilnice și săptămânale maxime, pauzele minime și perioadele de repaus zilnic și săptămânal și a Regulamentului (UE) nr. 165/2014 în ceea ce privește poziționarea prin intermediul tahografelor – Recomandare pentru a doua lectură
  • Modificarea Regulamentului (CE) nr. 1071/2009 și a Regulamentului (CE) nr. 1072/2009 în vederea adaptării lor la evoluțiile din sector – Recomandare pentru a doua lectură.

În acest moment decisiv, votul istoric al membrilor Parlamentului European privind Pachetul de Mobilitate reprezintă ultima speranță pentru salvarea unei industrii care numără peste 600.000 de companii de transport rutier în întreaga Uniune Europeană, afirmă UNTRR.

Pachetul de Mobilitate prevede obligația întoarcerii camioanelor în țara de origine la fiecare 8săptămâni. Această obligație fiind justificată ca o necesitate de asigurare a condițiilor sociale și a protecției mediului.

VEZI ȘI: BAG anunță noi controale pentru combaterea cabotajului ilegal

Pachetul de Mobilitate prevede obligația companiilor de a organiza întoarcerea acasă a șoferilor la fiecare patru săptămâni. De asemenea, acesta interzice efectuarea în cabină a repausului săptămânal normal, departe de bază.

UNTRR spune că obligarea șoferilor de a-și petrece perioada lor de repaus într-un anumit loc contrazice (cel puțin) libertățile fundamentale ale UE, potrivit cărora șoferul va fi liber să aleagă destinația/locația pentru perioada sa de repaus. În plus, această interdicție are loc într-un moment în care există o deficiență dovedită de locuri de parcare sigure, dotate corespunzător și securizate pe rețeaua principală de drumuri europene. Prin urmare, obligația de a se odihni în afara cabinei ar trebui impusă numai în legătură cu disponibilitatea locurilor de parcare sigure și securizate în Uniunea Europeană.

UNTRR solicită tuturor membrilor Parlamentului European să respingă Pachetul de Mobilitate

Interzicerea repausului săptămânal în cabină poate pune chiar șoferii în pericol. Acest lucru este valabil în special în circumstanțele actuale (etapa post-pandemie COVID-19 pe termen lung) în care dormitul în cabină ar proteja sănătatea șoferilor, susține UNTRR.

Dacă Pachetul de Mobilitate ar fi adoptat în forma propusă, peste 60.000 de șoferi ar trebui să se întoarcă acasă la fiecare 3 sau 4 săptămâni, fapt ce va necesita creșterea capacității de transport și conform estimărilor UNTRR,ar însemna până la 400 de noi zboruri cu avionul sau 1200 de autocare sau o alternativă între aceste douămoduri de transport în vederea asigurării transportului pentru 2.000 – 3.000 șoferi zilnic, mai arată uniunea transportatorilor români.

Potrivit raportului IRU- 2019, principala cauză a agravării crizei de șoferi este percepția publică potrivit căreia munca în industria transporturilor rutiere nu este atractivă și acest lucru este valabil în special în țările vestice precum Franța, unde 44% dintre respondenții francezi au avut o imagine negativă asupra sectorului.

În timp ce vesticii nu sunt atrași să lucreze în transportul rutier, deoarece necesită să petreacă perioade îndelungate de timp singuri și departe de casă, esticii le fac munca și consideră cabina camionului ca a doua casă, însă Pachetul de Mobilitate își propune să oprească acest lucru. 

Viitorul Europei este deja tulbure, în ciuda impresiei că unele țări vor scăpa de furtună dacă Pachetul de Mobilitate va fi adoptat. Votul pe care membrii Parlamentului European poate duce la mii de falimente în rândul companiilor de transport rutier mici și la divizarea operatorilor de transport rutier europeni în operatori de „prima mână” și operatori „de mâna a doua/second-hand”, în funcție de naționalitatea lor, afirmă UNTRR.

Alternativ, cei 705 membri ai Parlamentului European pot respinge textul și pot contribui la o piață de transport rutier care funcționează bine, pe baza concurenței libere, sunt de părere reprezentanții transportatorilor români.

Follow #infotrucker