Patronate și sindicate

UNTRR: ”Solicitarea unui test COVID negativ șoferilor de camion, în Germania, va afecta lanțurile de aprovizionare”

Solicitarea unui test COVID negativ șoferilor de camion, la intrare în Germania, va avea un efect de domino asupra lanțurilor vitale de aprovizionare din UE, avertizează UNTRR.

UNTRR își exprimă îngrijorarea cu privire la noile măsuri adoptate de Germania, care începând din 14 februarie 2021, ora 00:00 le solicită șoferilor de camion să se înregistreze pe o platformă electronică și să prezinte un test COVID negativ în cazul în care în ultimele 10 zile au stat sau au tranzitat Slovacia, Cehia și provincia austriacă Tirol, declarate „zone de risc”.

UNTRR: ”Solicitarea unui test COVID negativ șoferilor de camion, în Germania, va afecta lanțurile de aprovizionare”

Totodată, este alarmant faptul că în răspuns, Cehia a anunțat că va solicita un test COVID negativ de la toți șoferii de camion care intenționează să tranziteze Cehia în drum spre Germania începând tot din 14 februarie, ora 00:00, mai spune UNTRR.

Încă din luna ianuarie a acestui an, UNTRR a atenționat Ministerul Transporturilor și Infrastructurii din România privind preocupările imediate ale industriei transporturilor rutiere legate de Germania în contextul apariției noilor tulpini de coronovarus în Uniunea Europeană și al riscului înăspririi restricțiilor adoptate de autoritățile germane, cu efect de domino asupra celorlalte statelor membre și a lanțurilor de aprovizionare din UE.

În acest moment, transportul rutier se află în scenariul cel mai nedorit, cu noi tulpini ale virusului răspândindu-se pe continent, iar pe baza cadrului legal deja adoptat, Germania a blocat intrarea tuturor persoanelor pe teritoriul său, cu excepția cazului în care au test COVID negativ, măsura aplicându-se inclusiv șoferilor de camion, în ciuda recomandărilor Comisiei Europene confirmate recent și de Consiliul European, privind exceptarea acestora de la testarea COVID.

De altfel, noile măsuri adoptate de Germania provocă deja blocaje pe coridoarele europene de transport de marfă Est-Vest și Nord-Sud, cu consecințe devastatoare asupra lanțurilor de aprovizionare ale Uniunii Europene.

Spre exemplu, coridorul Brenner dintre Austria și Germania, care este doar unul din multele puncte de trecere între cele două țări, are un trafic de marfă similar ca volum cu regiunea Dover din Marea Britanie. Aproximativ 7.000 de camioane folosesc acest coridor în fiecare zi (2,4 milioane anual). Pentru a ilustra amplitudinea problemei în cazul Germaniei/Austriei comparativ cu Dover, aceasta ar fi de 4 ori mai mare, deoarece coridorul Brenner reprezintă aproape 25% din cele 32.000 de camioane care se deplasează între Austria și Germania în fiecare zi (11,5 milioane anual).

Test COVID negativ și în Cehia
Ca răspuns la faptul că Germania a inclus-o pe lista țărilor cu risc privind noile tulpini de coronavirus, Cehia a anunțat că va solicita un test COVID negativ de la toți șoferii de transport rutier de mărfuri care intenționează să tranziteze teritoriul în drum spre Germania începând tot din 14 februarie, ora 00:00.

Efect de domino
Totodată, este puțin probabil ca o țară de tranzit, precum Austria, să își dorească cozi masive de camioane cu probleme umanitare pe teritoriul său și va replica măsurile germane la toate frontierele sale externe.

Prin urmare, decizia Germaniei va provoca un efect de domino cu consecințe dramatice și rapide asupra lanțurilor de aprovizionare la nivelul UE. Austria a închis deja unele din punctele sale de trecere a frontierei cu Cehia și a reintrodus controale de frontieră aleatorii: un precursor înfricoșător a ceea ce s-ar putea întâmpla, spune UNTRR.

VEZI ȘI: Un transportator german și-a pierdut temporar licența din cauza problemelor tehnice ale camioanelor

În comparație cu blocajul de la Dover, unde transportul a scăzut cu 40% chiar și după testare și după ce fluxul de trafic a fost reluat, blocajele în centrul Europei ar avea consecințe devastatoare asupra disponibilității produselor pe piața unică, în special alimente proaspete și medicamente.

Testarea va provoca perturbări majore
Statele membre UE solicită tot mai mult tuturor cetățenilor, inclusiv șoferilor de camion, să prezinte teste COVID negative, adesea teste PCR, pentru a intra pe teritoriul lor, dacă vin dintr-o regiune cu risc ridicat. Consecințele acestui tip de restricție au devenit clare odată cu decizia franceză din luna decembrie 2020 ca șoferii care intră în Franța din Marea Britanie să aibă un test COVID negativ, nu mai vechi de 72 de ore.

Cozile enorme și criza umanitară din jurul orașului Dover, chiar înainte de Crăciun, au demonstrat amploarea întreruperilor rezultate dintr-o cerință ”simplă” pentru un test antigen. Pentru că n-au avut acces ușor la teste, datorită naturii locului de muncă, a fost necesară o operațiune uriașă, costisitoare și consumatoare de timp a guvernului britanic pentru ca frontiera să funcționeze din nou.

Cu toate acestea, în Dover, doar 0,3% din zecile de mii de șoferi prinși în această criză au dat rezultate pozitive pentru COVID-19, arătând impactul foarte limitat al unor astfel de măsuri de combatere a virusului. Aceasta nu ar trebui să fie o surpriză: șoferii de camioane lucrează în principal singuri. Izolați în cabina lor, nu sunt expuși virusului.

Mai mult decât atât, respectă măsuri stricte împotriva posibilei infecții cu COVID-19, puse în aplicare de către angajatorii și clienții lor, inclusiv fără contact fizic la locurile de preluare și livrare.

În acest context, „lăsarea șoferilor să lucreze și să-și continue călătoria peste graniță este cea mai sigură soluție la nivel economic și uman”, spune UNTRR.

Ce s-ar întâmpla dacă criza de la Dover s-ar repeta la mai multe frontiere de-a lungul continentului european?
Această perspectivă este chiar mai alarmantă decât Dover, deoarece țările în care transportatorii realizează încărcarea mărfurilor sau țările prin care tranzitează nu au niciun interes să aloce resurse masive și costisitoare în organizarea oricărui tip de testare pentru șoferi, în special să deturneze din resursele insuficiente de testare PCR ale sistemelor lor naționale de sănătate.

În consecință, șoferii de camioane ar fi blocați în noile granițe intra-Schengen, cu cozi lungi construindu-se rapid. Operatorii de transport ar opri trimiterea de șoferi în aceste zone și lanțurile de aprovizionare paneuropene, inclusiv pentru elementele esențiale precum alimentele și medicamentele, s-ar opri.

Într-o declarație comună a Consiliului European din 26 martie 2020, statele membre ale UE s-au angajat în unanimitate pentru a asigura o gestionare fără probleme a frontierelor pentru oameni și mărfuri și pentru a păstra funcționarea pieței unice, pe baza Îndrumărilor Comisiei privind implementarea Culoarelor Verzi (Green Lanes). Această orientare include principiul de a nu testa șoferii de camion.

În Consiliul European din 21 ianuarie 2021, statele membre UE s-au angajat să mențină frontierele deschise și lanțurile logistice neperturbate, iar prin procedură scrisă, Consiliul European a  confirmat la începutul acestui an propunerea Comisiei Europene de a scuti lucrătorii din transporturile rutiere și furnizorii de servicii de transport de la obligațiile de testare și carantină.

Cu toate acestea, Germania și Cehia și-au încălcat angajamentele prin blocarea accesului șoferilor profesioniști de transport de mărfuri fără un test COVID-19, existând un risc real ca și alte state din UE să le urmeze. Acest lucru va afecta grav lanțurile de aprovizionare, piața unică și viața a milioane de cetățeni ai Uniunii Europene – la un cost imens și fără niciun beneficiu material pentru controlul virusului.

Astfel, UNTRR solicită acțiunea imediată a Guvernului României la nivel european, pentru a preveni barierele în calea liberei circulații a mărfurilor și a exclude șoferii profesioniști de la cerințele privind testul COVID, în scopul evitării blocării culoarelor europene de transport și colapsului lanțurilor vitale de aprovizionare în UE.

Din aceeași categorie...

Back to top button