Unul din trei autovehicule din România are probleme cu sistemul de frânare

Patru la sută din conducătorii auto din România nu acordă atenţie lichidului de frâna, ceea ce îi duce la o rată de 17% a expunerii neintenţionate la accidente, de fiecare dată când se urcă la volan, potrivit unui studiu realizat în rândul service-urilor auto independente din Europa. Cu ocazia acestui studiu, s-a testat calitatea lichidului de frâna, care permite sistemului modern de frânare să funcţioneze corespunzător. În Europa, 41% dintre autovehicule operează cu lichid de frână sub standardele recomandate.

Lichidul de frână absoarbe umezeala din atmosferă, ceea ce îi reduce eficienţa prin scăderea punctului de fierbere. Odată ce punctul de fierbere ajunge sub 180°C, lichidul de frână devine inutil, cauzând erori fatale în funcţionarea sistemului de frânare. Un expert în testarea lichidului de frână recomandă înlocuirea acestuia atunci când punctul de fierbere atinge 200°C. Cu toate acestea, în mod neaşteptat pe durata studiului, au fost găsite autovehicule care funcţionau cu lichidul de frână având punctul de fierbere la 150°C.

Unul din trei autovehicule din România are probleme cu sistemul de frânare

Totodată este îngrijorător procentul de şoferi care nu înţeleg modul în care funcţionează lichidul de frână. Mai mult de jumătate dintre clienţii service-urilor auto, fie au recunoscut că nu ştiu fie au oferit răspunsuri eronate întrebărilor legate de lichidul de frâna, iar 40% dintre respondenţi au recunoscut că nu şi-au schimbat lichidul de frână în ultimii 2 ani. În restul Europei, situaţia este de asemenea îngrijorătoare, 71% dintre şoferii intervievaţi, nu ştiau cum funcţionează lichidul de frână. Mike Bewsey, de la Cosan Lubricants, declară: „Calitatea slabă al fluidului care controlează o componentă esenţială de siguranţă a maşinii este alarmantă, la fel cum este şi lipsa de înţelegere a modului în care acesta funcţionează.

Din nefericire, odată ce lichidul de frână este contaminat, există un risc foarte mare ca lichidul să clocotească. Acest lucru se poate întâmpla în condiţii de oprire sau de pornire sau dacă se remorchează ceva. Totodată, această problemă este dificil de diagnosticat, în condiţiile în care după accident, lichidul se răceşte din nou şi pare a fi normal”. Lichidul de frână este cauza a nenumărate accidente de maşină care au loc în fiecare an. Însă, în timp ce o cercetare vizuală a nivelului lichidului de frână este parte din Inspecţia Technica Periodică (ITP), cercetarea calităţii lichidului nu este parte din inspecţia obligatorie. Bewsey a mai adăugat: „Mulţi şoferi consideră în mod eronat că dacă au trecut cu bine testul ITP, starea lubricantilor şi a altor chimicale este foarte bună. Însă doar testarea temperaturii punctului de fierbere arată calitatea lichidului de frână. Deoarece acest aspect nu este parte din testarea standard, obligaţia de a se asigura că maşina este în siguranţă, îi revine şoferului.”

De ce starea lichidului de frână este critică pentru eficientizarea frânării?
Sistemele de frânare ale vehiculelor moderne – maşini, camioane & motociclete etc. – Sunt acţionate de lichidul de frână sub presiunea hidraulică creată de apăsarea pedalei de frânare. Chiar şi în condiţii normale, toate sistemele de frânare generează o căldură substanţială, astfel ca lichidul de frână trebuie să aibă un punct de fierbere cât mai înalt, pentru a fi eficient.
Cu toate acestea, lichidele de frână sunt higroscopice, adică absorb umezeală din atmosferă, ceea ce face că în timp, apa să contamineze lichidul de frână şi să îi scadă punctul de fierbere. Apa fierbe la 100°C, se transformă în abur care, spre deosebire de fluid, se comprimă.

Rezultatul este efectul de „pedală moale”, un simptom care apare din cauza unei presiuni hidraulice reduse, ceea ce face că efectul de frânare să fie diminuat sau anulat atunci când este apăsată pedala de frânare. Însă, când lichidul se răceşte, se condensează înapoi în stare lichidă şi pare că restabileşte funcţia de frânare normală, până când procesul de încălzire se repetă. Din cauza caracteristicilor sale de eroare neaşteptată de frânare, această condiţie a fost numită „criminalul silentios’’.

Follow #infotrucker