Camioane

Mercedes-Benz Urban eTruck revoluționează segmentul camionelor electrice

După prezentarea lui MB Actros Highway Pilot cu Highway Pilot Connect și a autobuzului autonom Future Bus, Daimler continuă inițiativa de modelare a viitorului transportului rutier prin prezentarea în premieră mondială a lui Urban eTruck, noul reper în ceea ce privește transportul greu de mărfuri pe distanțe scurte.

În cadrul “eTrucks Campus” organizat la Stuttgart la sfârșitul lunii iulie, Daimler a prezentat în premieră mondială Urban eTruck, primul camion greu electric din lume ce are o masă maximă autorizată de 26 de tone și o autonomie de 200 km.

Urban eTruck, camionul experimental al celor de la Mercedes-Benz se bazează pe șasiul modelului Antos cu trei axe și ampatamentul de 4500 mm, ceea ce-l face ideal pentru segmentul de distribuție regională și logistică.

Mercedes-Benz Urban eTruck revoluționează segmentul camionelor electrice

Dar, înainte de a prezenta tehnologiile prezente pe Mercedes-Benz Urban eTruck, o să facem o scrută recapitulare asupra necesității unor astfel de vehicule de transport în viitor.

Odată cu livrarea produselor alimentare și a bunurilor către populație, a colectării deșeurilor menajere, a alimentării cu materie primă a industrie sau a schimbului de bunuri și comerțul, crește și sensibilitatea cu privire la emisiile de gaze și zgomot, zonă în care transportul urban de mărfuri se confruntă deja cu o multitudine de provocări.

În timp ce camioane rămân indispensabile, cererea pe acestea este într-o continuă creștere. Pe lângă introducerea unor reglementări mai stricte privind emisiile poluante, o alternativă la reducerea treptată a acestora este mobilitatea locală fără emisii, aplicabilă în viitor și pentru camioane cu o greutate maximă brută de până la 26 tone.

Propulsia electrică pentru camioane devine viabilă economic
Chiar dacă în prezent propulsia electrică părea să fie ieșită din discuție pentru camioane grele, viabilitatea economică a unor camioane electrice alimentate cu baterii începe să prindă tot mai mult contur. Acest lucru se datorează în principal progreselor majore în tehnologia bateriilor, costurile acestora fiind susceptibile să scadă cu 60% iar puterea să creacă cu 250%, până în 2025.

Cea mai recentă dovadă a acestei dezvoltări este premiera mondială a modelului Mercedes-Benz Urban eTruck, care deschide calea spre o mobilitate fără emisii în distribuția pe distanțe scurte cu camioane de mare tonaj.

Inginerii de la Daimler Trucks au revizuit în totalitate conceptul de propulsie, trenul de rulare convențional fiind înlocuit cu o punte modificată ZF AVE 130 folosită și la autobuze hibride și troleibuze, acționată de două motoare electrice de câte 125 kW fiecare, montate direct în butuci. Cuplul maxim dezvoltat cele două motoare este de 1.000 Nm, iar în combinație cu transmisia, cuplul total la roată poate ajunge la 11.000 Nm. De asemenea, sistemul de prindere al punții a fost reconfigurat datorită construcției șasiului tipic pentru un camion.

VEZI ȘI: Noul Scania introduce noțiunea de Total Operating Economy (TOE)

O altă caracteristică a punții motoare o reprezintă anvelopele super late cu dimensiuni 495/45 R 22.5 ce o echipează. Acestea au fost folosite datorită lățimii cadrului șasiului, în combinație cu poziționarea motoarelor de acționare electrică adiacente fiecărui butuc. De asemenea, anvelope super late sunt considerabil mai ușoare decât roțile jumelate, ceea ce conferă o sarcină utilă mai mare. Sarcina maximă admisă pe axă motoare este de 11.5 tone.

Prima și ultima axă a lui Urban eTruck sunt familiare, acestea fiind încercate și testate pe camioanele Mercedes-Benz. Acestea sunt echipate cu anvelope cu dimensiuni 315/70 R 22.5. Pentru a facilita o rază de întoarcere cât mai mică, puntea din spate este viratoare. Tot din motive de greutate, Urban eTruck este echipat cu jante din aluminiu.

Energia necesară este furnizată de un pachet de baterii litiu-ion format din trei module, a căror capacitate totală de 212 kWh generează camionului o autonomie de până la 200 km, suficient pentru o zi obișnuită de livrare. În funcție de intervalul dorit, acumulatorul modular poate fi personalizat prin adăugare sau eliminare de baterii. Urban eTruck se poate contecta la stația de încărcare utilizând sistemul de încărcare standardizat (CCS) cu conector de tip 2. La o putere de încărcare de 100 kW, bateriile descărcate complet sunt încărcate la capacitate 100% în decurs de două până la trei ore.

De exemplu, pentru a salva energie, cabina lui Urban eTruck este încălzită de căldura eliminată de sistemul de răcire al transmisiei, iar aerul condiționat din cabină provine de la un compresor acționat electric.

Având în vedere că CE este în favoarea creșterii greutății brute cu până la o tonă a vehiculului de transport cu motoare alternative, acest lucru va anula mai mult sau mai puțin să dezavantajul de greutate al propulsiei electrice. Astfel, Urban eTruck va avea o greutate brută permise crescută de la 25 la 26 de tone, precum și o sarcină utilă cu până la 700 kg mai mare, comparativ cu un camion clasic.

Camionul Urban eTruck va fi prezentat publicului larg în cadrul celei de-a 66-a ediții a târgului internațional IAA Hanovra 2016.

Conform oficialilor, Daimler Trucks va testa în mod sistematic și va dezvolta în continuare conceptul tehnic revoluționar în anii următori, producția de serie a unor astfel de vehicule fiind programată pentru începutul deceniului următor.

Urmărește #infotrucker pe FacebookInstagramTwitterYouTube

 

Din aceeași categorie...

Back to top button