
Lipsa de interes a tinerilor este o amenințare mai mare pentru viitorul meseriei de șofer profesionist decât camioanele autonome. Vârsta medie a șoferilor de camioane a crescut uimitor în ultimii 10 ani.
În ultimii ani se vorbește tot mai mult despre criza de șoferi de camion (criza de șoferi ieftini, am adăuga noi), dar și despre dispariția acestei profesii pe termen mediu și lung. Aceasta din urmă ar urma să fie provocată de încercarea de a înlocui camioanele cu mijloace de transport mai ecologice (precum trenurile), dar și de dezvoltarea tehnologiei de condus autonom.
Se pare însă că lipsa de interes a tinerilor pentru această meserie grea este o amenințare mult mai mare. Vârsta medie a șoferilor de camioane a crescut mult în ultimii ani, cifrele fiind foarte îngrijorătoare.
Vom folosi în acest material statisticile detaliate din Danemarca din ultimii 10 ani. Nu spunem că ele se aplică 100% pentru România, dar aceste tendințe sunt valabile în toată Europa.
Vezi și: A fost livrat primul camion MAN TGX Individual Lion S
Conform statisticilor oficiului danez de muncă, în 2011, 37% dintre șoferii de camion aveau peste 50 de ani. Acum, procentul acestor șoferi a crescut la 50%.
De asemenea, în urmă cu 10 ani, 10% dintre șoferii profesioniști aveau peste 60 de ani. În 2021, ponderea șoferilor seniori a urcat la 20%.
Cu alte cuvinte, în Danemarca, fiecare al doilea șofer are peste 50 de ani, iar unul din cinci are peste 60 de ani. O primă problemă majoră va apărea în 5-10 ani, când mulți dintre aceștia vor ieși la pensie.
Șoferii profesioniști sub 30 de ani reprezintă doar 13% din total. Pentru a contracara acest fenomen, danezii duc în ultimii ani campanii de promovare a meseriei în școlile primare și social media. De asemenea, companiile de transport au început să angajeze tineri ucenici. Dar rata de înlocuire a șoferilor pensionați este încă negativă.