Vehiculele cu hidrogen câștigă teren în Elveția și Germania

Vehiculele cu hidrogen câștigă teren în Elveția și Germania
Vehiculele cu pile de combustie pe bază de hidrogen sunt o soluție mai bună pentru transportul rutier de mărfuri decât cele electrice, însă pentru moment este mult mai scumpă.

Vehiculele electrice au confirmat că se poate circula fără emisii de noxe în oraș, iar tehnologia se aplică încet, inclusiv pe segmentul de transport rutier. Nici măcar timpul lung de alimentare nu mai este acum o problemă atât de mare, iar punctele de încărcare sunt din ce în ce mai multe.

Vehiculele cu hidrogen câștigă teren în Elveția și Germania

În afara acestei soluții, există o nouă tehnologie care devinde din ce în ce mai populară, cea cu pile de combustie pe bază hidrogen. Dar cum funcționează această pilă și ce face ea cu hidrogenul?

Principiul este mai simplu decât la un motor cu ardere internă. Această celulă nu este folosită la stocarea energiei, așa cum face o baterie, ci este un transformator de energie. În acest caz transformă combustibilul, printr-o reacție chimică cu ajutorul unui oxidant, în energie electrică.

În cazul vehiculelor cu hidrogen (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle), combustibilul este stocat într-un rezervor la o presiune de până la 800 bar și cu ajutorul oxigenului din aer se provoacă o reacție chimică și se obține astfel energie electrică.

Vehiculele cu hidrogen câștigă susținători în Elveția și Germania

Aceasta este stocată într-o baterie care are o dimensiune mult mai mică decât în cazul mașinilor electrice clasice. Din această baterie se alimentează motorul, acestea fiind la fel de eficiente și dinamice ca și în cazul unei mașini electrice. Aceste vehicule au nevoie și de o evacuare pentru că în afara energie electrice produse se generează și un produs secundar, în acest caz apă, care trebuie evacuat.

VEZI ȘI: Situația șoferilor de camion din Europa de Est analizată de ZDF

Comparativ cu un vehicul electric clasic, vehiculele cu hidrogen au mai multe avantaje. Alimentarea se face similar ca la vehiculele cu CNG, de exemplu. Alimentarea durează aproximativ 3 – 5 minute. O mașină electrică are nevoie de mult mai mult timp pentru încărcarea bateriei. Greutatea rezervorului cu hidrogen este mai mică decât a bateriilor de pe o mașină electrică. Autonomia în cazul vehiculelor FCEV este mai mare decât a vehiculelor electrice.

Din toate aceste motive, un vehicul echipat cu pile de combustie pe bază de hidrogen se pretează mai bine pentru transportul rutier de mărfuri sau de persoane. Tocmai de aceea, o serie de producători au început să dezvolte astfel de vehicule, iar autoritățile să susțină implementarea acestora.

Vehiculele cu hidrogen câștigă susținători în Elveția și Germania

Una dintre problemele legate de implementare este lipsa unei rețele de stații de alimentare. În Elveția există de exemplu o singură stație publică unde se poate alimenta cu hidrogen. Mai există alte două stații care sunt folosite pentru moment ca stații de test pentru diverse companii care folosesc în flota lor vehiculă cu pilă de combustibil pe hidrogen.

Pentru companiile de transport și logistică care vor să facă trecerea pe hidrogen este nevoie de o rețea mult mai dezvoltată de stații de alimentare. Pentru operatorii stațiilor actuale ar fi o investiție considerabilă pentră că hidrogenul necesită un tratament special. Acesta trebuie stocat la 700 bar și trebuie răcit. Investiția este, de cele mai multe ori, o sumă cu 7 cifre.

Totuși, toate testele efectuate până acum au demonstrat că dacă se întrunesc toate condițiile, transportul rutier de mărfuri cu vehicule pe hidrogen este cea mai eficientă soluție atunci când vine vorba de protecția mediului. Pentru asta însă e nevoie ca toate părțile implicate, de la companii, clienți, autorități și constructori să găsească soluții pentru a suporta costurile de implementare.

Pentru moment, costurile unor vehicule noi sunt foarte mari pentru că nu există cerere mare. Dacă aceasta ar crește, evident și producătorii ar putea să mai reducă din costurile de producție. Companiile nu vor să investească însă în soluții care le provoacă și mai mari bătăi de cap din punct de vedere logistic și nu vor să-și asume un rol de pionierat în acest domeniu pentru că le-ar fi afectate costurile de rulare.

În Elveția s-a format însă un grup de lucru pentru a găsi astfel de soluții pentru a avea poluare zero pe segmentul transportului rutier de mărfuri. În parteneriat cu Hyundai, companiile elvețiene care au aderat la acest grup vor putea utiliza camioanele constructorului coreean și să plătească în funcție de cât timp le utilizează, fără să facă o investiție majoră pentru achiziționarea acestora. Astfel, în perioada următoare, Hyundai va aduce în Elveția 1000 de camioane pe care companiile din acest consorțiu le pot folosi în acest regim.

Vehiculele cu hidrogen câștigă susținători în Elveția și Germania

Elveția a fost una din primele țări în care autoritățile și-au luat angajamentul să investească și să susțină dezvoltarea acestei tehnologii. Recent, și autoritățile din Germania au anunțat investiții masive în acest domeniu, considerând hidrogenul cea mai bună soluție pentru a-și atinge obiectivele legate de protecția mediului asumate în Consiliul UE.

Follow #infotrucker

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.