In Focus

Vin vremuri grele, în Belgia și Olanda, pentru transportatorii est-europeni

Vin vremuri grele, în Belgia și Olanda, pentru transportatorii est-europeni, după ce Waberer’s și-a parcat 400 de camioane în cele două țări, în perioada sărbătorilor de iarnă.

Asociațiile de transport din Belgia și Olanda solicită înăsprirea controalelor pentru transportatorii est-europeni, după ce Waberer`s și-a parcat 400 de camioane în cele două țări, între Crăciun și Anul Nou, iar pe șoferii i-a adus acasă cu autocarul.

Vin vremuri grele, în Belgia și Olanda, pentru transportatorii est-europeni

Mai exact, compania maghiară a închiriat un câmp în apropiere de orașul belgian Opglabbeek, unde a parcat 200 de camioane, și un spațiu în zona industrială din Venlo, în Olanda, unde a parcat alte 200 de camioane.

De asemenea, compania și-a mai parcat camioane și în Germania, în zonele de odihnă de pe A6, conform informațiilor venite de la șoferii germani care n-au avut unde să-și efectueze pauzele de condus.

Drept urmare, asociațiile de transport din Belgia au atras atenția autorităților, solicitându-le înăsprirea controalelor și subliniind încă o dată că acesta este cel mai bun exemplu de dumping social.

Waberer`s nu este însă singura companie care a procedat așa. Peste tot în Germania, Belgia sau Olanda sunt parcate camioane ale companiilor de transport din Europa de Est, inclusiv din România.

Vin vremuri grele în Belgia și Olanda pentru transportatorii est-europeni

Situația din perioada sărbătorilor de iarnă demonstrează încă o dată că transportatorii est-europeni lucrează preponderent în vestul Europei. În cazul Waberer`s probabil nici nu aveau unde să parcheze toate camioanele dacă reveneau în această perioadă la baza din Budapesta.

Raymond Lausberg, reprezentantul poliției din zona belgiană unde au fost parcate camioanele Waberer`s, spune că vor urma controale drastice în următoarea perioadă pentru a verifica în special respectarea perioadele de condus și odihnă.

Joc periculos cu Regulamentul (UE) 561/2006
În acest sens, legislația este clară. Conform Reg. (UE) 561/2006, articolul 9, atunci când camioanele nu sunt parcate la sediul companiei, ceea ce în acest caz este mai mult decât evident, plecarea și revenirea șoferului la camion (cu autocar, mașină, etc) este considerată muncă și trebuie trecută în tahograful digital.

În primele zile din ianuarie, asociațiile de profil din Belgia și Olanda au urmărit situația în cazul Waberer`s de la fața locului, unde erau parcate camioanele.

VEZI ȘI: Șofer de camion cu atestat ADR fals, prins în Germania

Conform acestora, mai întâi a sosit un coordonator al activităților din Ungaria, apoi au ajuns șoferii, aproximativ 70% din Ungaria și 30% din România. La fața locului a fost prezent și un tractor care să acorde “primul ajutor” în cazul în care camioanele rămân blocate pe câmp.

Spre seară, încep să plece primele camioane. Proprietarul terenului, vizibil deranjat de interesul presei, a declarat doar că a vrut să ajute compania și că sigur nu se va mai repeta asta anul viitor. Nu se știe ce chirie a plătit compania maghiară pentru a-și lăsa camioanele și pentru refacerea terenului.

Asociațiile de transport și logisitcă din Belgia și Olanda au solicitat autorităților să verifice intens camioanele companiei, în special dacă se respectă prevederile Reg. (UE) 561/2006.

Vin vremuri grele în Belgia și Olanda pentru transportatorii est-europeni

Conform acestora situația este clara: un transfer cu autocarul din Budapesta durează aproximativ 20 de ore. Prima încălcare a legislației ar fi dacă șoferul nu trece această deplasare în tahograf.

Dacă o fac, înseamnă că perioada de 6 x 24 de ore, după care un șofer trebuie să efectueze pauza săptămânală, începe din momentul plecării. Unii șoferi au plecat imediat după ce au ajuns din Ungaria, fără să facă nicio pauză. Alți șoferi au plecat spre parcări din apropiere. Dacă au făcut acolo o pauză de 24 de ore nu se poate verifica decât în cazul unui control. De asemenea, trebuie verificat și momentul în care șoferul a luat pauza săptămânală.

Cât de scump este o astfel de situație s-a văzut în cazul unui control al poliției de autostradă din Belgia pe E40. Aceștia au oprit un camion al companiei Waberer`s, iar șoferul a înregistrat plecare din Budapesta.

Asta înseamnă un drum de 18 ore fără pauză, a făcut apoi pauză 5 ore și a mai condus o oră. Asta înseamnă 25 de ore de muncă, ceea ce conform codului rutier din Belgia se sancționează cu 110 euro pentru fiecare oră începută. La asta se mai adaugă 110 euri pentru că nu era trecută în tahograf plecarea din Belgia, amenda totală fiind de 1.200 euro. Aceasta a fost plătită imediat de Waberer’s, conform raportului poliției.

Vin vremuri grele în Belgia și Olanda pentru transportatorii est-europeni

De asemenea, asociațiile de transport și logisitcă din Belgia și Olanda au cerut și autorităților din Germania să continue controalele în următoarele 28 de zile și să verifice camioanele companiei Waberer`s, dar și pe cele ale altor companii din Europa de Est.

Conform presei din Belgia și Olanda, autoritățile au notat toate numerele de înmatriculare ale camioanelor parcate și le-au dat mai departe poliției din țările vecine.

Din aceeași categorie...

Back to top button