Viteza neadecvată este responsabilă pentru aproape 30% din accidentele rutiere fatale

Viteza neadecvată este responsabilă pentru aproape 30% din accidentele rutiere fatale
Unui raport privind relația dintre viteza și riscul de accident, arată că viteza neadecvată este responsabilă pentru aproape 30% din toate accidentele rutiere fatale.

Un nou raport al Forumului Internațional de Transport al OCDE a analizat unsprezece cazuri din 10 țări (Australia, Austria, Danemarca, Franța, Ungaria, Israel, Italia, Norvegia, Suedia și Statele Unite) care au schimbat recent limitele de viteză sau au introdus la scară largă control automat al vitezei, utilizând camere radar care înregistrează viteza medie.

Viteza neadecvată este responsabilă pentru aproape 30% din accidentele rutiere fatale

Raportul realizat de OCDE și Grupul Internațional de Date și Analiză a Siguranței Traficului (IRTAD) confirmă faptul că viteza are o influență directă asupra apariției și gravității accidentelor rutiere.

Toate cazurile analizate au indicat o legătură puternică între viteză și numărul de accidente, adică o creștere a vitezei medii a fost însoțită de o creștere a numărului de accidente și/sau a utilizatorilor rutieri răniți.

Cu cât vitezele de rulare sunt mai mari, cu atât numărul de accidente și severitatea acestora cresc disproporționat.

Creșterea riscului de accidente se explică prin faptul că, atunci când crește viteza, timpul de reacție la schimbările în mediu este mai scurt, la fel și manevrabilitatea.

În trafic, conducătorii auto au nevoie în medie de aproximativ o secundă pentru a reacționa la un eveniment neașteptat și pentru a alege un răspuns adecvat – acest lucru se numește timpul de reacție.

Cu cât este mai mare viteza de deplasare, cu atât este mai mare distanța pe care o acoperiți în timpul acestui timp de reacție și înainte de inițierea răspunsului, reducând posibilitatea de a evita un accident.

Viteza neadecvată este responsabilă pentru aproape 30% din accidentele rutiere fatale

Distanța în metri necesară pentru o oprire de urgență pe o suprafață de drum umedă la diferite viteze, cu un timp de reacție de o secundă.

Spre exemplu, o creștere a vitezei medii cu doar 1% duce la o creștere cu aproximativ 2% a frecvenței accidente cu răniri minore, cu 3% a frecvenței accidentelor severe și cu 4% a frecvenței accidentale fatale.

Pe de altă parte, o scădere a vitezei medii a fost asociată cu o scădere a numărului de accidente și a utilizatorilor rutieri răniți. În nici un caz nu a fost o creștere a vitezei medii însoțită de o scădere a numărului de accidente sau de victime.

VEZI ȘI: Limitarea tranzitului camioanelor a generat din nou cozi kilometrice în pasul Brenner

În plus, vitezele de deplasare mai mici favorizează calitatea vieții, în special în zonele urbane, deoarece atenuează poluarea aerului, reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, consumul de combustibil și zgomotul.

Viteza optimă (viteza la care emisiile sunt minimizate) variază în funcție de tipul de emisie, dar în mod obișnuit emisiile poluante sunt optimizate pentru viteze constante de 40-90 km/h.

De asemenea, se poate observa că automobilele moderne au un nivel mult mai scăzut de poluanți locali decât vehiculele mai vechi.

Viteza neadecvată este responsabilă pentru aproape 30% din accidentele rutiere fatale

Dioxidul de carbon (CO2) este produs proporțional cu consumul de combustibil și, prin urmare, este direct legat de viteză. În condiții de trafic normal, consumul de combustibil – și ca urmare creșterea emisiilor de CO2 crește odată cu creșterea vitezei.

În aceste condiții, reducerea vitezei va conduce la o diminuarea consumului de combustibil și la scăderea costurilor resurselor, contribuind la o epuizare mai lentă a rezervelor de resurse care nu se regenerează.

Ca un exemplu, rularea la o viteză constantă de 90 km/h, comparativ cu 110 km/h, duce la o economie de 23% a consumului de combustibil.

Cu toate acestea, rularea la viteze reduse nu conduce neapărat la un consum redus de combustibil. De exemplu, la viteze mai mici de aproximativ 20 km/h consumul de combustibil crește semnificativ.

Ce se recomandă

Reducerea vitezei pe drumuri, precum și diferențele de viteză dintre vehicule
Pentru a reduce accidentele rutiere, guvernele trebuie să ia măsuri care să reducă viteza de deplasare, precum și diferențele de viteză dintre vehiculele care împart același drum.

Privite individual, riscurile unui accident sever ar putea părea mici, dar din punct de vedere al societății există câștiguri substanțiale în materie de siguranță din reducerea vitezei medii pe drumuri.

Setarea limitelor de viteză în conformitate cu principiile Safe System
Proiectarea sistemului rutier și limitele de viteză stabilite pentru acesta trebuie să ia în considerare forțele pe care corpul uman le poate tolera și la care poate supraviețui.

În ceea ce privește un sistem sigur, limitele rezonabile de viteză sunt de 30 km/h în zonele rezidențiale, 50 km/h în alte zone cu intersecții și risc ridicat de accidente din lateral, respectiv 70 km/h pe drumurile rurale fără parapet despărțitor care reduce riscul de coliziuni frontale.

Raportul spune că în zonele urbane, viteze mai mari de 50 km/h sunt nerecomandate, cu excepția drumurilor cu acces limitat, pe care autovehiculele nu interacționează cu utilizatorii vulnerabili.

În cazul în care autovehiculele și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor împart același spațiu, viteza maximă recomandată este de 30 km/h.

Infrastructură îmbunătățită și măsuri compensatorii privind riscul
Dacă se prevede o creștere a limitei de viteză, se recomandă o aplicare mai strictă sau o modernizare a infrastructurii astfel încât să compenseze riscul ridicat generat de o viteză medie mai mare. Fără astfel de măsuri compensatorii, cei care au efectuat raportul spun să ne așteptăm la mai multe decese și răniri severe.

Control automat al vitezei pentru a reduce în mod eficient viteza
Experiența din întreaga lume a demonstrat eficacitatea sistemelor automate de control al vitezei în reducerea acesteia și, la rândul său, a frecvenței accidentelor rutiere.

Controlul secțiunii (utilizând camere radar care înregistrează viteza medii pe o secțiune a drumului) este o măsură relativ nouă, care pare a fi foarte eficientă nu numai în ceea ce privește reducerea vitezei, ci și contribuția la un flux de trafic mai omogenizat. În prezent, astfel de sisteme sunt utilizate cu succes în Ungaria, Marea Britanie, Franța, Irlanda și Spania.

Follow #infotrucker