
Vederea directă, camerele video care înlocuiesc oglinzile și sistemele de avertizare din cabină sunt elemente care îmbunătățesc vizibilitatea șoferilor și siguranța rutieră.
Conștienți de importanța securității pe drumuri, specialiștii de la Volvo Trucks sunt într-o căutare continuă de metode noi prin care să îmbunătățească siguranța rutieră și vizibilitatea șoferilor.
O perspectivă largă a șoferului este vitală pentru asigurarea unei călătorii în siguranță pentru toți cei prezenți în trafic. Astfel, extinderea câmpului vizual al șoferului reprezintă un element central în designul cabinei camioanelor moderne, cu scopul de a crește vizibilitatea.
Pentru a crește vizibilitatea șoferilor, se pot adopta mai multe strategii, inclusiv un design interior rafinat al cabinei, suprafețe vitrate mărite și instrumente de asistență vizuală, precum oglinzi și camere video.
În plus, sistemele de siguranță de ultimă generație și semnalele de avertizare joacă un rol crucial în alertarea șoferului cu privire la pericolele potențiale din jurul camionului.
Optimizarea vederii directe
Vederea directă se referă la tot ce poate fi văzut fără ajutorul instrumentelor, în timp ce vederea indirectă include elementele care sunt vizibile doar prin dispozitive auxiliare, precum oglinzile retrovizoare și camerele de bord.
Pentru îmbunătățirea vederii directe în mediul urban, utilizarea unei cabine cu intrare joasă este o soluție eficientă. Aceasta permite șoferului să se afle la nivelul ochilor cu mediul înconjurător, oferindu-i o perspectivă îmbunătățită asupra pietonilor, bicicliștilor și altor vehicule. Mai exact, perspectiva vizuală a șoferilor de autobuz.
VEZI ȘI: Test Volvo FH Aero 460 I-Save: Aer proaspăt
La începutul anului, Volvo Trucks a introdus modelul Volvo FM Low Entry în seria sa de camioane cu acces facil. Fiind un vehicul electric, lipsa motorului diesel a permis reconfigurarea poziției șoferului mai jos și mai în față, optimizând astfel atât transportul urban, cât și distribuția regională.
Volvo FM Low Entry se distinge și prin obținerea unui rating de cinci stele conform standardului London Direct Vision Standard, introdus în 2021, care evaluează vizibilitatea directă a șoferului din cabină (fără oglinzile și camerele).
În plus, modelul Volvo FE Low Entry a fost actualizat cu oglinzi laterale noi, mai subțiri, care îmbunătățesc vederea directă cu până la 10%. Ambele modele permit instalarea de geamuri pentru bicicliști și pietoni pentru ușile din partea pasagerului.
Beneficiile sistemelor de camere
Camerele video oferă imagini ale zonelor din jurul camionului care nu sunt vizibile direct sau prin oglinzi. Recent, acestea au evoluat pentru a putea substitui unele oglinzi, oferind o vizibilitate superioară. De exemplu, Volvo Trucks a lansat sistemul de camere CMS (Camera Monitor System), care poate înlocui oglinzile laterale la modelele Volvo FH, Volvo FM și Volvo FMX.
Acest sistem nu doar că îmbunătățește vederea directă către părțile laterale ale vehiculului, dar este și un avantaj major la intersecții și în sensurile giratorii.
Sistemul CMS include și funcții de infraroșu și viziune nocturnă, asigurând o vizibilitate superioară pe timp de noapte comparativ cu oglinzile tradiționale. Această funcție poate fi activată chiar și când camionul este parcat, crescând astfel siguranța personală a șoferului peste noapte.
Prin eliminarea oglinzilor laterale, sistemul CMS a permis și relocarea camerei pentru unghiul mort din partea pasagerului mai sus, oferind o perspectivă îmbunătățită și esențială pentru observarea pietonilor și bicicliștilor, precum și pentru manevrarea în zone aglomerate și pe drumuri înguste.
Rolul sistemelor de avertizare
Chiar dacă sistemele de siguranță activă și alertele pentru șofer nu cresc direct vizibilitatea, ele sunt vitale pentru a sensibiliza șoferii față de mediul înconjurător și pentru a-i preveni despre pericolele potențiale.
Sistemul de avertizare la deschiderea ușii este proiectat să informeze șoferul despre bicicliștii și pietonii din apropiere înainte de deschiderea ușilor. Front Assist monitorizează prezența pietonilor și bicicliștilor în fața camionului la viteze reduse, iar Side Assist detectează vehiculele în timpul schimbării benzilor de circulație, precum și pietonii și bicicliștii din jurul vehiculului.