GreenZoneTop NewsUtilitare ușoare

Vot final: Doar utilitare noi fără emisii de CO2 în UE, din 2035

Parlamentul European a aprobat azi ca, începând din 2035, în UE să poată fi înmatriculate doar autoturisme și utilitare noi fără emisii de CO2.

Măsura, parte a pachetului ”Fit for 55”, a fost aprobată cu 340 de voturi pentru, 279 împotrivă și 21 de abțineri. Noua legislație stabilește calea către zero emisii de CO2 pentru autoturismele noi și vehiculele utilitare ușoare noi până în 2035. Obiectivele intermediare de reducere a emisiilor pentru 2030 sunt stabilite la 55% pentru mașini și 50% pentru vehicule utilitare, comparativ cu nivelurile din 2021.

Banner Infotrucker utilizare DBE 600 x 150

Comisia Europeană va prezenta până în 2025 o metodologie de evaluare și raportare a datelor privind emisiile de CO2 pe parcursul întregului ciclu de viață al mașinilor și utilitarelor vândute pe piața UE, însoțită de propuneri legislative, dacă este cazul.

Până în decembrie 2026, CE va monitoriza decalajul dintre valorile limită de emisii și datele reale privind consumul de combustibil și energie, va raporta o metodologie de ajustare a emisiilor specifice de CO2 ale producătorilor și va propune măsuri de urmărire adecvate.

VEZI ȘI: Comisia Europeană stabiliește norme pentru hidrogenul din surse regenerabile

Producătorii cu volume mici de producție anuală (1.000 până la 22.000 de autoutilitare noi) pot primi o derogare până la sfârșitul anului 2035. Cei care înmatriculează mai puțin de 1.000 de vehicule noi pe an continuă să fi scutiți.

Mecanismul actual de stimulare a vehiculelor cu emisii zero și scăzute (ZLEV), care recompensează producătorii să vândă mai multe astfel de vehicule cu emisii de CO2 mai scăzute (de la 0 la 50 g CO2/km, cum ar fi vehiculele electrice și plug-in hibrid), va fi adaptate pentru a îndeplini tendințele de vânzări așteptate. Din 2025 până în 2029, valoarea de referință ZLEV este stabilită la 17% pentru autoutilitare noi, iar din 2030 stimulentul va fi eliminat.

La fiecare doi ani, începând de la sfârșitul anului 2025, Comisia va publica un raport pentru a evalua progresul către mobilitatea rutieră cu emisii zero.

În urma votului final din plenul Parlamentului European, textul va trebui acum să fie aprobat oficial și de Consiliu, înainte de a fi publicat în Jurnalul Oficial al UE la scurt timp după.

Din aceeași categorie...

Back to top button