Controale comune Franța-Germania în regiunea Centre-Val de Loire vizează cabotajul ilegal și armonizarea procedurilor europene, pentru protejarea companiilor franceze de transport.
În premieră europeană, autoritățile franceze și germane desfășoară controale comune în transportul rutier, în regiunea Centre-Val de Loire.
Operațiunile au loc între 3 și 7 noiembrie, iar una dintre cele mai importante acțiuni s-a derulat marți, 4 noiembrie, în zona de odihnă Orléans-Gidy, pe direcția Orléans–Paris, relatează publicația franceză La Republique.
Inițiativa face parte din programul european Euro Contrôle Route (ECR), dedicat armonizării practicilor de control între statele membre. Pentru prima dată de la lansarea acestor schimburi, în 2001, o delegație străină de inspectori participă direct în cadrul controalelor rutiere în Franța.
Deși regulamentele europene sunt comune, există diferențe notabile între competențele și echipamentele de control din cele două țări. În Franța, inspectorii DREAL pot imobiliza vehicule doar când acestea sunt staționate, însă nu au dreptul de a intercepta camioane aflate în mers, această sarcină revenind Jandarmeriei.
Cabotajul ilegal, ținta principală a controalelor
Operațiunea din Orléans-Gidy a durat aproape trei ore și a vizat în special respectarea regulilor privind cabotajul, adică transportul național de mărfuri efectuat într-o țară de o companie neînregistrată acolo. Fenomenul, frecvent întâlnit în Franța, generează o concurență neloială puternică.
Este un sector extrem de competitiv, cu marje foarte reduse. Scopul acestor controale este de a preveni concurența neloială și de a proteja companiile franceze, spune Frédéric Ledouble, șeful departamentului Transport Rutier și Vehicule din cadrul DREAL Centre-Val de Loire.
În 2024, în regiunea Centre-Val de Loire au fost constatate 115 încălcări ale regulilor de cabotaj, iar 38% din toate interdicțiile de cabotaj aplicate la nivel național provin din această regiune.
Transportatorii francezi solicită tot mai insistent aplicarea fermă a instrumentelor administrative existente, inclusiv interdicția de până la un an pentru operatorii străini care încalcă regulile de cabotaj, măsură menită să restabilească echilibrul concurențial pe piața națională de transport.
Verificări și pentru timpii de condus și odihnă
Pe lângă cabotaj, controalele vizează și respectarea regulamentelor privind timpul de condus și odihnă al șoferilor profesioniști, prin verificarea tahografelor. Potrivit DREAL, aproape jumătate din abaterile constatate sunt legate de nerespectarea acestor reguli.
În 2024, autoritățile de control din Centre-Val de Loire au identificat 37 de cazuri de fraudă a tahografelor, confirmând persistența problemelor privind manipularea înregistrărilor timpilor de muncă.















