Noua generatie DAF - TH Trucks
In FocusTop News

Comisia Europeană propune extinderea controalelor tehnice rutiere și la autoutilitare N1

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Comisia Europeană propune extinderea controalelor tehnice rutiere obligatorii și la autoutilitare N1, la fel ca camioane.

Un raport TÜV arată o tendință îngrijorătoare: una din cinci autoutilitare N1 (sub 3,5 tone) din Germania prezintă defecte tehnice grave sau periculoase.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Potrivit datelor din TÜV Report 2025, peste 20,4% dintre vehiculele comerciale verificate în Germania au avut probleme majore, față de 19,6% în raportul precedent. Situația este chiar mai gravă în cazul autoutilitarelor din categoria N1, unde 21,5% dintre acestea au prezentat defecțiuni de siguranță semnificative, față de circa 20% anterior.

Cele mai întâlnite probleme la inspecțiile TÜV sunt legate de sistemele de iluminare, pierderile de ulei, defecțiunile de suspensie și axe, dar și problemele la sistemul de frânare – toate fiind critice pentru siguranța rutieră.

Raportul arată, de asemenea, o îmbătrânire a parcului auto comercial: vârsta medie a autoutilitarelor ușoare din Germania a ajuns la 8,7 ani, iar vehiculele mai vechi sunt mult mai predispuse la defecțiuni grave.

De ce lipsesc controalele rutiere pentru autoutilitare N1

În prezent, verificările tehnice periodice (ITP) asigură starea tehnică doar în ziua inspecției. Între două verificări, pot apărea defecte care rămân nedepistate luni de zile.

Pentru camioane și autobuze, Uniunea Europeană impune deja inspecții tehnice rutiere, care detectează defecțiuni apărute între ITP-uri. Însă autoutilitarele ușoare (N1) nu sunt incluse în aceste controale, ceea ce creează un vid legislativ: vehiculele de livrare pot parcurge zeci de mii de kilometri între două verificări anuale fără să fie controlate deloc în trafic.

În Europa, furgonetele reprezintă coloana vertebrală a livrărilor urbane și a micilor afaceri, circulând intens în regim de opriri și porniri dese, adesea conduse de mai mulți șoferi și supuse unui ritm de exploatare intens.

Lipsa controalelor tehnice rutiere pentru această categorie de vehicule crește riscul apariției defecțiunilor nedetectate și, implicit, al accidentelor provocate de probleme tehnice.

Propunerea Comisiei Europene: inspecții obligatorii și pentru N1

Pentru a elimina acest gol de control, Comisia Europeană a inclus în pachetul legislativ privind starea tehnică a vehiculelor (Roadworthiness Package) o măsură prin care autoutilitarele ușoare din categoria N1 ar urma să fie supuse controalelor tehnice rutiere obligatorii, la fel ca vehiculele grele.

Statele membre vor fi obligate să verifice un procent anual din flotele de furgonete, conform unui sistem unitar la nivel european.

Mai multe țări, printre care Finlanda, Ungaria, Slovacia, Spania și Suedia — aplică deja voluntar aceste controale pentru autoutilitare ușoare, demonstrând fezabilitatea și eficiența măsurii.

Între siguranță și nevoile economiei

Extinderea controalelor tehnice rutiere la autoutilitare N1 ar reduce semnificativ riscul accidentelor cauzate de defecțiuni mecanice, dar ar adăuga și o presiune administrativă suplimentară asupra companiilor de transport și curierat.

În contextul în care acestea reprezintă un segment tot mai important al transportului rutier, armonizarea regulilor de siguranță între vehiculele grele și cele ușoare devine o necesitate pentru protejarea vieților și a competitivității pieței europene.

Din aceeași categorie...

Back to top button