Noua generatie DAF - TH Trucks
EconomicTop News

Piața europeană de transport rutier de marfă, marcată de cerere slabă și marje comprimate

Renault Trucks - Noile game T, C, K, D 2025

Piața europeană de transport rutier de marfă, dominată tradițional de mii de IMM-uri, trece printr-o etapă accelerată de consolidare.

După decenii de fragmentare, dimensiunea și scalabilitatea redevin factori centrali în strategiile marilor operatori. Cererea slabă și marjele tot mai mici obligă jucătorii principali să caute eficiență prin consolidare.

Tot ce trebuie să știi despre utilizarea aparatului unic de taxare

Aceasta este concluzia celui mai recent raport „European Road Freight Transport Financial Analysis”, publicat de Transport Intelligence (Ti), care analizează rezultatele financiare ale principalilor transportatori pentru perioada 2023-2024.

Cifra care atrage atenția este cea a DSV și Schenker, evaluată la 11,9 miliarde de euro în 2024. După preluarea gigantului german, grupul danez a depășit DHL Freight cu 30,5%, urcând pe primul loc în ierarhia europeană de transport rutier de marfă.

Potrivit raportului, Schenker Land Transport a generat venituri de 7,7 miliarde de euro, iar DSV Road Logistics a contribuit cu 4,59 miliarde euro. Împreună, cele două entități însumează peste 40% din veniturile celor mai importanți opt competitori de pe piață.

Aceste cifre rescriu harta industriei, accentuând decalajul dintre giganții integrați și operatorii de dimensiuni medii.

Creșteri moderate și stagnare la ceilalți mari operatori

Chiar și fără alianța DSV și Schenker, piața europeană de transport rutier de marfă rămâne dominată de companii cu venituri de peste 2,5 miliarde de euro: DHL Freight, DACHSER, Kuehne+Nagel, CEVA Logistics (integrată cu GEFCO), XPO Europe, Geodis, LKW Walter și Girteka.

Piața europeană de transport rutier de marfă, marcată de cerere slabă și marje comprimate

În 2024, DACHSER a înregistrat o creștere de 8,1% față de anul precedent, impulsionată de achiziția unor active Fercam, care i-au consolidat rețeaua pan-europeană de grupaj și i-au permis o gestionare mai eficientă a traficului transalpin.

În schimb, Kuehne+Nagel Overland a raportat o ușoară contracție de 0,3%, un semn al cererii reduse în sectorul industrial, iar DHL Freight a avansat modest, cu doar 0,7%, afectată de stagnarea economică chiar și în lunile de vârf sezonier.

XPO Europe rămâne pe plus, dar își reevaluează operațiunile

Singurul semnal pozitiv notabil vine din partea XPO Logistics Europe, care a înregistrat o creștere de 5,4%. Cu toate acestea, compania americană a inițiat o analiză strategică ce ar putea duce la vânzarea operațiunilor europene.

O asemenea mișcare ar redeschide „jocul fuziunilor”, iar potențialii cumpărători ar putea fi mari operatori continentali interesați de creștere anorganică pentru consolidarea prezenței regionale.

Marje comprimate și presiuni structurale

Raportul Ti subliniază că anul 2024 a fost marcat de marje operaționale puternic comprimate, ca urmare a costurilor structurale ridicate și a cererii slabe.

În acest context, dimensiunea devine din nou principalul scut competitiv: permite optimizarea flotelor, depozitelor și infrastructurii IT, dar și o putere de negociere superioară în fața clienților și furnizorilor.

„Într-un mediu economic fragil, scara operațională nu mai este doar o opțiune strategică, ci o condiție de supraviețuire”, arată analiza Ti.

Nu este o coincidență faptul că, în ultimii doi ani, trei tranzacții majore – DSV și Schenker, DACHSER și Fercam și CEVA și GEFCO – au remodelat piața europeană de transport rutier de marfă mai profund decât întregul deceniu anterior.

Un nou model structural pentru transportul rutier european

Specialiștii Transport Intelligence consideră că valul actual de consolidare nu este doar o reacție conjuncturală la încetinirea economiei, ci o schimbare structurală de paradigmă.

Marile grupuri logistice integrează tot mai mult transportul rutier cu cel aerian, maritim și feroviar, urmărind servicii end-to-end și efecte de sinergie la scară globală.

Din aceeași categorie...

Back to top button