
Producătorii europeni de camioane nu își permit amenzi de miliarde de euro către UE, iar acest lucru i-ar putea determina să limiteze vânzările de camioane diesel pentru a evita sancțiunile legate de emisiile de CO2.
Christian Levin, CEO Scania și al TRATON Group, atrage atenția că reglementările europene privind reducerea emisiilor de CO2 ar putea forța producătorii de camioane să limiteze intenționat vânzările de vehicule diesel.
Declarația vine pe fondul temerilor legate de amenzile uriașe pe care constructorii le-ar putea plăti dacă nu ating țintele impuse de Uniunea Europeană.
Conform legislației actuale, producătorii trebuie să reducă până în 2030 emisiile medii de CO2 ale camioanelor noi cu 45% față de nivelurile din 2019. În caz contrar, aceștia riscă amenzi de ordinul miliardelor de euro.
Situația este complicată de faptul că vânzările de camioane electrice nu ating ritmul necesar pentru a echilibra obiectivele climatice stabilite la nivel european.
Lipsa infrastructurii frânează vânzările de camioane electrice
Levin subliniază că obstacolul major nu este lipsa tehnologiei sau a camioanelor electrice disponibile, ci dezvoltarea lentă a infrastructurii de încărcare și capacitatea insuficientă a rețelelor electrice.
În opinia sa, clienții ezită să achiziționeze camioane cu zero emisii din cauza dificultăților legate de încărcare, a costurilor ridicate ale energiei electrice și a prețului relativ scăzut al motorinei.
Posibile limite pentru vânzările de camioane diesel
Pentru a evita amenzile impuse de UE, producătorii ar putea recurge la introducerea unor plafoane pentru vânzările de camioane diesel pe anumite piețe.
Situația este absurdă. Ce pot face producătorii dacă transportatorii nu cumpără camioane electrice, fie pentru că nu le pot încărca, fie pentru că electricitatea este prea scumpă, iar motorina prea ieftină?, a declarat Christian Levin pentru publicația daneză Lastbil Magasinet.
CEO-ul Scania solicită intervenția rapidă a autorităților prin accelerarea investițiilor în infrastructura de încărcare, extinderea capacității rețelelor electrice și acordarea de stimulente financiare pentru transportatori.
În lipsa acestor măsuri, avertizează Levin, riscurile sunt majore nu doar pentru industrie, ci și pentru zeci de mii de locuri de muncă din Europa.