Harta arată fluxurile anuale de camioane pe principalele coridoare europene dezvăluie distanțele medii parcurse și zonele cheie pentru planificarea infrastructurii de încărcare electrică.
O hartă bazată pe datele sintetice dezvoltate de Institutul Fraunhofer pentru Cercetare în Sisteme și Inovare (Fraunhofer ISI) din Karlsruhe evidențiază fluxurile anuale de camioane pe principalele rute europene.
Harta arată modul în care transporturile de marfă se desfășoară pe distanțe lungi și subliniază interdependența infrastructurii rutiere între statele membre.
Colorată în funcție de distanțele parcurse, harta oferă o imagine unitară asupra rețelei de transport continental, fiind un instrument valoros pentru autoritățile și companiile care planifică viitoarea rețea de stații de încărcare pentru camioane electrice.
Coridoare cheie și distanțe strategice
Potrivit lui Jakob Rogstadius, cercetător senior în cadrul RISE Research Institutes of Sweden, „1500 km reprezintă distanța directă dintre Madrid și Hamburg, Paris și Stockholm sau Londra și Varșovia” – o referință care pune în perspectivă amplitudinea reală a transportului rutier european.
Aceste axe definesc principalele fluxuri de mărfuri între nord și sud, dar și între vest și est, conturând rețele de transport care traversează mai multe frontiere și zone economice majore.
O imagine utilă pentru infrastructura de încărcare electrică
„Este o informație foarte utilă atunci când planifici infrastructura de încărcare”, explică Rogstadius, subliniind rolul pe care astfel de date îl pot avea în amplasarea strategică a viitoarelor stații de încărcare pentru camioanele electrice.
Zonele cu trafic intens pe distanțe lungi vor necesita puncte de încărcare de mare capacitate, în timp ce regiunile cu trafic local vor necesita soluții flexibile, adaptate distribuției regionale.
Date sintetice, dar un tablou relevant
Harta se bazează pe un set de date sintetice, ceea ce înseamnă că nu reflectă în totalitate complexitatea reală a traficului rutier. În special, „țările din Europa de Est ies în evidență prin absența traficului pe distanțe scurte”, din cauza lipsei datelor locale în setul utilizat.
Rogstadius, fost cercetător în domeniul datelor la Scania, afirmă că hărțile bazate pe date reale GPS prezintă o variație mult mai fină a fluxurilor, cu vârfuri evidente în și în jurul marilor orașe.
Din experiența mea, modelele reale de operare arată mult mai multă diversitate decât sugerează acest set de date. În special, traficul local lipsește aproape complet aici, explică Rogstadius.
Chiar dacă imperfectă, această hartă oferă o bază solidă de analiză pentru autoritățile și companiile care planifică infrastructura de transport a viitorului.
Pe măsură ce Europa accelerează tranziția către transportul electric și conectat, astfel de modele de date devin esențiale pentru o planificare coerentă și eficientă la nivel transfrontalier.
















