
MAN Lion’s Coach E, primul autocar electric din Europa, are o autonomie de până la 650 km, baterii NMC produse în Germania și design aerodinamic revoluționar.
MAN Truck & Bus scrie un nou capitol în istoria mobilității sustenabile odată cu lansarea la Busworld Europe 2025 a primului autocar electric european, MAN Lion’s Coach E, un model care promite performanțe remarcabile și un confort identic celui oferit de versiunile diesel.
După succesul înregistrat de gama urbană Lion’s City E, cu aproape 3.000 de unități produse din 2019, producătorul german face un pas decisiv către electrificarea transportului interurban și turistic.
Noul Lion’s Coach E folosește tehnologia electrică dovedită a camioanelor electrice MAN, împreună cu bateriile NMC (nichel-mangan-cobalt) dezvoltate și produse la fabrica MAN din Nürnberg. Aceste pachete de baterii, cu o capacitate totală între 356 și 534 kWh (utilizabilă până la 480 kWh), oferă o autonomie de până la 650 kilometri, în funcție de condiții și configurație.
Fiecare pachet stochează 89 kWh, iar vehiculul poate fi echipat cu patru până la șase module, distribuite strategic: patru în partea din spate și până la două opționale în fața punții spate, fără a afecta spațiul de bagaje.
Propulsia este asigurată de motorul electric sincron MAN eCD330, care livrează 330 kW (449 CP) și un cuplu maxim de 20.000 Nm la roți, disponibil instantaneu. Puterea este transmisă printr-o cutie automată MAN TipMatic 4, care oferă schimbări de treaptă aproape insesizabile, contribuind la o eficiență energetică de trei ori mai mare comparativ cu propulsoarele pe hidrogen.
Design Smart Flow și aerodinamică de SUV compact
Noul design „Smart Flow” transformă Lion’s Coach E într-un reper estetic și funcțional. Cu un coeficient aerodinamic (Cw) redus la un nivel comparabil cu cel al unui SUV compact, MAN a obținut o eficiență sporită și o autonomie extinsă.
Partea frontală integrează semnătura luminoasă LED albastră, banda cromată cu logo-ul MAN și un profil dinamic care evocă „privirea leului”.
Montantul B primește o nouă aripă din aluminiu tridimensională („blade”), în timp ce partea din spate, cu spoiler extins și linii sculpturale, separă clar compartimentul pasagerilor de zona tehnică, reducând turbulențele și pierderile aerodinamice.
Jantele cu capace aerodinamice în șase spițe, finisate cu accente albastre, completează imaginea modernă a celui mai avansat autocar MAN de până acum.
Siguranță și digitalizare la standarde de top
MAN a integrat în noul Lion’s Coach E cele mai avansate sisteme de siguranță activă: EBA+ cu detectare pietoni, Lane Return Assist, Traffic Jam Assist și AttentionGuard. O inovație majoră o reprezintă MAN SafeStop Assist, care poate opri autocarul în siguranță pe propria bandă dacă sistemul detectează că șoferul nu mai reacționează.
Cockpitul complet digital, bazat pe platforma electronică MAN SmartSelect, oferă informații precise despre autonomie, consum și starea bateriei, încurajând o conducere eficientă și sigură.
Spațiu generos pentru pasageri și bagaje, fără compromisuri
MAN a păstrat filosofia clasică a gamei Lion’s Coach, garantând același confort și aceeași capacitate de transport. Noul Lion’s Coach E oferă până la 63 de locuri pentru pasageri, cu un volum total de bagaje de până la 13 metri cubi, dintre care 2 metri cubi în rafturile interioare.
Acest lucru se traduce prin până la 215 litri de spațiu per pasager, fără nicio reducere față de versiunea diesel. Cu o lungime de 13,9 metri, trei axe și o masă totală admisă de 27,3 tone, autocarul oferă o stabilitate excelentă, un centru de greutate echilibrat și rezerve mari de greutate utile pentru echipamente opționale.
Interiorul reflectă o combinație între funcționalitate și eleganță, accentuată de detalii albastre ce subliniază identitatea electrică a vehiculului. Un cockpit digital complet, bazat pe sistemul MAN SmartSelect, oferă informații detaliate despre consum, recuperare, nivelul bateriei și autonomie.
Încărcare rapidă și pregătire pentru tehnologia MCS
Lion’s Coach E este compatibil cu încărcarea CCS de până la 375 kW, suficientă pentru a reîncărca complet bateriile în timpul perioadelor de odihnă legală ale șoferilor. În paralel, MAN dezvoltă infrastructura pentru încărcare megawatt (MCS – până la 750 kW), care va permite utilizarea autocarelor electrice și în transportul pe distanțe lungi fără opriri zilnice pentru încărcare.
Pentru flotele clienților, soluțiile digitale precum MAN eManager permit monitorizarea în timp real a nivelului de încărcare și a eficienței fiecărui vehicul.
Siguranță de top: MAN SafeStop Assist și EBA+ cu detectare pietoni
MAN Lion’s Coach E integrează cele mai avansate sisteme de siguranță activă disponibile pe piață, depășind cerințele directivei GSR B 2024. Printre acestea se numără EBA+ (Emergency Brake Assist) cu detectare pietoni, AttentionGuard, Lane Return Assist, Traffic Jam Assist și Speed Limit Recognition.
Un element revoluționar este MAN SafeStop Assist, care poate opri autocarul în siguranță în propria bandă dacă sistemul detectează că șoferul nu mai reacționează. În plus, bateriile sunt protejate printr-un cadru de siguranță ranforsat, iar în caz de avarie, gazele sunt evacuate controlat, departe de zona pasagerilor.
Componentele electrice sunt monitorizate de un sistem de alarmă și stingere automată a incendiilor, similar celui utilizat pe modelele diesel MAN Lion’s Coach.
Producție în Ankara și primele livrări în 2026
Producția de serie a noului Lion’s Coach E va începe în 2026, la fabrica MAN din Ankara (Turcia), una dintre cele mai moderne facilități ale grupului. Primele unități vor fi livrate clienților-pionier din piețele europene strategice, care vor forma „early fleet-ul” de testare și referință.
MAN își propune ca până la sfârșitul deceniului să ofere întreaga gamă de autocare electrice, urmărind paritatea de cost cu modelele diesel datorită reducerilor semnificative de energie, întreținere și reparații.
Pentru MAN, Lion’s Coach E reprezintă nu doar o premieră tehnologică, ci și o declarație clară despre viitorul transportului de pasageri: sustenabil, silențios, digitalizat și pregătit pentru o nouă generație de călători.