
Producătorii europeni de camioane și autobuze avertizează Comisia Europeană că tranziția verde riscă să eșueze fără politici clare, infrastructură și stimulente.
În contextul întâlnirilor de nivel înalt pe care Comisia Europeană le va organiza săptămâna viitoare privind viitorul industriei auto, producătorii de camioane și autobuze din Europa își reafirmă angajamentul pentru tranziția verde.
Totuși, aceștia atrag atenția că lipsa unor condiții esențiale riscă să împingă sectorul într-o situație dificilă, aflată dincolo de controlul său.
Camioanele și autobuzele reprezintă coloana vertebrală a economiei europene, fiind indispensabile vieții cotidiene pentru sute de milioane de cetățeni și companii. Industria a investit miliarde de euro în dezvoltarea vehiculelor cu emisii zero, capabile să acopere toate nevoile de transport.
Țintele de reducere CO2 pentru 2030 pun presiune pe industrie
În baza obiectivelor climatice stabilite pentru 2030, ponderea vehiculelor cu emisii zero ar trebui să crească de la circa 3,5% în prima jumătate a anului 2025 la cel puțin 35% în următorii cinci ani.
Însă, condițiile esențiale – de la conexiuni suficiente la rețelele electrice până la legislația privind masele și dimensiunile – lipsesc încă. De asemenea, instrumente critice precum tarife competitive pentru încărcare, stimulente dedicate și taxarea rutieră bazată pe emisii CO2 întârzie să fie implementate.
Mesaj ferm al producătorilor către Comisia Europeană
Producătorii europeni privesc cu interes întâlnirile cu președinta Comisiei, Ursula von der Leyen, și cu alți comisari europeni, subliniind că este nevoie de pași urgenti pentru a transforma obiectivele climatice în realitate.
Noi livrăm deja vehicule și soluții cu emisii zero pentru toate nevoile de transport, dar majoritatea condițiilor esențiale nu există astăzi. Dacă toate celelalte piese nu se așază la locul lor, vom eșua. Nu va fi un eșec al ingineriei, ci al politicilor, a declarat Christian Levin, CEO Scania și președinte al Consiliului pentru Autovehicule Comerciale din cadrul ACEA.
Acesta a adăugat că revizuirea Regulamentului privind CO2 pentru vehiculele grele trebuie accelerată, subliniind interdependența dintre transport și logistică și precizând că „succesul tranziției spre neutralitate climatică nu depinde doar de producători, însă aceștia sunt singurii expuși la penalități disproporționate, deși sunt cei mai pregătiți să livreze.”
Tranziția verde depinde de politici și infrastructură
Producătorii europeni de camioane și autobuze rămân hotărâți să conducă tranziția către neutralitate climatică. Însă aceștia avertizează că succesul va depinde de acțiuni rapide și coordonate ale factorilor de decizie, menite să elimine barierele care blochează drumul spre un transport rutier sustenabil.